4 روش خانگی کاملا موثر برای تسکین دندان درد + 4 روش ساده دیگر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دندان درد از اصلی ترین شکایات مرتبط با حفره دهان است که می تواند نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات باشد. این درد می تواند ناشی از پوسیدگی گسترده و عفونت ریشه دندان باشد یا ناشی از آبسه، کیست و سایر مشکلات شناخته شده دیگر. بهترین روش برای درمان دندان درد مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی است اما به صورت موقت و در زمانی که دسترسی به دندانپزشکی نیست می توانید با روش های زیر این درد را تا حد زیادی تسکین دهید.

4 روش اصلی و موثر برای درمان دندان درد در خانه

البته روش ها خانگی که می توانند به بهبود درد دندان کمک کنند زیاد هستند اما ما سعی کرده ایم که ساده ترین و دم دست ترین روش های ممکن را توضیح دهیم که در اغلب خانه ها در دسترس هستند.

1. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

بهترین روش برای تسکین سریع و فوری دندان درد مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و سایر قرص ها یا کپسول های آرام کننده دیگر است. این داروها اغلب بدون نسخه هستند و مدت کوتاهی پس از مصرف می توانید تا حد زیادی از دردی که تجربه می کنید خلاص شوید.

2. استفاده از خواص میخک

اگر هر شکلی از میخک در آشپزخانه خود دارید، و هیچ داروی مسکن دیگری ندارید حتما به فکر تسکین درد با کمک میخک باشید. میخک به عنوان بهترین روش خانگی برای تسکین دندان درد، خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و بی حس کنندگی دارد.

شما می توانید با 3 روش زیر تا حد زیادی درد خود را کاهش دهید:

  • یک تکه میخک را بدون له کردن یا جویدن مستقیماً روی دندانی که درد می کند قرار دهید. میخک را بین دو دندان فشار دهید و دهان خود را ببندید. بین 3 تا 5 دقیقه اینکار را انجام دهید.
  • از میخک آسیاب شده خمیر درست کنید و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. این خمیر را مستقیماً روی دندان بمالید.
  • اگر روغن میخک دارید، استعمال آن بر روی دندان ساده ترین روش تسکین دندان در خواهد بود. چند قطره روغن (نه زیاد!) را روی یک گلوله پنبه بریزید و آن را روی دندان یا محل درد قرار دهید. اگر از این روش برای کمک به کاهش درد کمک میگیرید حتما مراقب باشید که روغن را قورت ندهید.

با هر یک از این روش ها، خواص فوق العاده طبیعی میخک به کاهش درد و تسکین دهان شما کمک زیادی خواهد کرد.

2

3. استفاده از پیاز خام

پیاز نیز مانند میخک دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند با از بین بردن میکروب های ایجاد کننده عفونت، درد دندان شما را کاهش دهد. یک تکه پیاز خام را روی دندانی که درد می کند قرار دهید یا اگر خیلی درد نمی‌کند، پیاز را چند دقیقه بجوید که به آزاد شدن آب آن و کاهش درد کمک می کند. حتما از یک پیاز خام که تازه خرد شده استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در بر داشته باشد.

4. جویدن مقداری سیر

مانند میخک و پیاز، سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی و تعداد زیادی اهداف دارویی دارد. اگر از بوی بد دهان مرتبط با سیر ناراحت نمی شوید، این درمان قطعا ارزشش را دارد! یک یا دو حبه سیر را بجوید تا آب آن ها آزاد شده و با تاثیر گذاشتن روی دهان و دندان به کاهش درد منجر شود.

اگر به دلیل درد دندان نمی توانید حبه های سیر را بجوید نگران نباشید شما می توانید آن را خرد کرده یا تبدیل به خمیر کنید. سپس سیر خورد یا خمیر شده را روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

همچنین می توانید چند عدد میخک را له کنید و مقداری نمک به آن اضافه کنید تا یکدست شود و به همراه سیر له شده برای مدتی روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. ترکیب سیر، نمک و میخک در مجموع اثر ضد باکتریایی بسیار قوی دارد که به کاهش عفونت و درد کمک می کند.

3

سایر روش های درمان دندان درد

روش های فوق می تواند تا حد زیادی به تسکین موقت دندان درد کمک کند اما فراموش نکنید که تنها با مراجعه به دندانپزشک می توانید درد را کاملا و برای همیشه برطرف کنید. اگر در شهر و یا محل زندگی شما یک دندانپزشکی شبانه روزی وجود دارد که دسترسی به آن دشوار نیست حتما در اولین فرصت برای تسکین کامل درد و برطرف کردن مشکل اصلی به آنجا مراجعه کنید. تا آن زمان روش های دیگری که در ادامه توضیح داده شده می تواند به صورت مشابه به درمان دندان شما به صورت موقت کمک کند:

  • نمک و آب گرم را با هم ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید
  • جوش شیرین را روی یک سواب پنبه بریزید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید
  • چای کیسه ای خنک شده را روی ناحیه ای که درد میکند قرار دهید
  • ریشه زنجبیل را بجوید