از وکیل پایه یک دادگستری چه انتظاراتی می‌توان داشت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بسیاری از شهروندان ممکن است که برای انجام امور حقوقی خود به یک وکیل خبره احتیاج پیدا کنند، اما هنگام انتخاب یک وکیل پایه یک دادگستری خوب می‌بایست که به نکات مهمی توجه داشته باشیم. در ابتدا باید بدانیم که وکیل کیست؟ وکیل شخصی است که وظیفه دفاع از حقوق موکل خود را دارد.

منظور از وکیل پایه یک، شخصی است که در رشته حقوق یا مبانی فقه و حقوق اسلامی تحصیل کرده و پس از پذیرفته شدن در آزمون وکلای ایران، دوره کارآموزی خود را گذرانده است. بنابراین وکیل پایه یک، دارای مدرک کارشناسی حقوق یا فقه و مبانی اسلامی می‌باشد.

وکلای پایه یک دادگستری پس از پایان دوره کارآموزی خود، تحت عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته شده و در زمینه وکالت به صورت تخصصی و حرفه‌ای فعالیت خواهند کرد. وکلای پایه یک دادگستری نسبت به سایر دانش‌آموختگان رشته حقوق و مشاوران، از دانش حقوقی بالاتری برخوردار هستند. چرا که وکلای پایه یک دادگستری از گزینش‌های بسیار سخت و دقیقی عبور کرده‌اند تا به این عنوان دست پیدا کنند.

وکالت یک شغل و مهارت مقدس بشمار می‌رود که حرفه اصلی وکلا نیز محسوب می‌شود. وکلای پایه یک، جهت گسترش عدالت و احقاق حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه فعالیت می‌کنند.

لازم به ذکر است که تمامی افراد بدون حضور وکیل نیز قادر به تنظیم شکایات و دفاع از خود در دادگاه‌های مختلف هستند، اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که حضور وکیل درصد موفقیت پرونده و احقاق حقوق را بالاتر می‌برد.

وکیل پایه یک دادگستری با در نظر گرفتن وجدان و صداقت کاری، به پرونده‌های موکلین خود رسیدگی کرده و تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق بکار می‌گیرد. وی سعی می‌کند که مانع ضایع شدن حقوق بشود که این امر سبب گسترش عدالت‌خواهی در جامعه و کوتاه‌کردن دست افراد خطاکار نیز خواهد شد.

وظایف وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه وکلای پایه یک دادگستری این است که با استفاده از دانش حقوقی خود، بهترین و کارآمدترین راهکار را برای حل پرونده ارائه دهند. از آن‌ها انتظار می‌رود که با شرافت و وجدان کاری، پرونده موکل خود را مورد پیگیری و بررسی قرار بدهند.

این دسته از وکلا در مراسم تحلیف سوگند یاد می‌کنند که به تک تک وظایف خود هنگام وکالت عمل کنند. در ادامه به بررسی وظایف وکلای پایه یک و اینکه چه انتظاراتی می‌توانیم از آن‌ها داشته باشیم، خواهیم پرداخت.

وکیل پایه یک دادگستری موظف است که تمامی موارد موجود در متن وکالت‌نامه مثل هزینه وکالت، نوع وکالت، حدود اختیارات و... را برای موکل خود به طور واضح و روشن شرح دهد و در صورت وجود هر گونه سوال، پاسخگو و مشاور موکل خود باشد.

برای ارتباط با یک وکیل طلاق توافقی روی لینک فوق کلیک کنید!

5

وکیل پایه یک موظف است که پس از پذیرفتن وکالت، در تمامی جلسات دادگاه حضور پیدا کند. او می‌بایست که هر نوع ابلاغیه صادره توسط دادگاه و جریان رسیدگی پرونده را به موکل خود گزارش دهد و او را باخبر کند. همچنین وکیل پایه یک موظف است که در ازای هر نوع سند و مدرکی که از موکل خود دریافت می‌کند، به او رسید تحویل بدهد.

از وکیل پایه یک دادگستری انتظار می‌رود که با کم‌ترین هزینه، بهترین راه را جلوی پای موکل خود قرار دهد و هنگام دفاع از موکل تمامی منافع او را نیز در نظر داشته باشد.

حوزه فعالیت وکلای پایه یک چیست؟

وکلای پایه یک می‌توانند در زمینه‌های تخصصی مختلفی فعالیت کنند و دعاوی گوناگونی را مورد بررسی قرار بدهند. وکیل خانواده، وکیل ملکی، وکیل مهاجرت، وکیل مالیاتی، وکیل ثبت احوال، وکیل شرکت‌ها و وکیل چک و سفته نمونه‌هایی از وکلای پایه یک دادگستری محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال، وکیل خانواده در زمینه طلاق، مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و... فعالیت می‌کند، در حالی که حوزه فعالیت وکیل ملکی مرتبط با  موضوعاتی نظیر تنظیم سند رسمی، الزام به اخذ پایان کار، وقف، سرقفلی، قرارداد اجاره و... می‌باشد.

یک وکیل پایه یک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک وکیل پایه یک خوب به شخصی اطلاق می‌شود که علاوه بر آگاهی و داشتن اطلاعات جامع راجع به علم حقوق، منصف و صادق باشد. او می‌بایست که سابقه وکالت داشته و با روند رسیدگی پرونده‌های مختلف در دادگاه آشنایی کامل داشته باشد.

همچنین اعتبار و خوش‌نامی از ویژگی‌های برترین وکیل پایه یک نیز بشمار می‌روند. وکلای پایه یک دادگستری می‌بایست که از هر نظر با سایر وکلا در شاخه‌های دیگر متمایز و برتر از آن‌ها باشند، چرا که اجتماع از آن‌ها انتظار برتر بودن را دارد.

از بهترین وکیل پایه یک دادگستری انتظار می‌رود که در کمال نزاکت و رفتار صحیح و محترمانه، جسورانه عمل کند و از مهارت سخنوری و فن بیان عالی برخوردار باشد. کلام قوی وکیل در روند پرونده بسیار موثر است، به گونه‌ای که هنر سخنوری وکیل در موفقیت بسیاری از پرونده‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند.

6

وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چه تفاوت‌هایی دارند؟

هر دو نوع وکیل مجاز هستند که در زمینه وکالت و دفاع از حقوق فعالیت کنند اما در حدود اختیارات وکیل پایه یک و پایه دو تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال وکیل پایه یک مختار است که در تمامی محاکم حقوقی و کیفری سراسر کشور وکالت انجام دهد، در صورتی که وکیل پایه دو تنها حق پذیرفتن وکالت پرونده‌های کیفری مربوط به جرایم و... را دارد.

نکته‌ دیگری که سبب ایجاد تفاوت بین وکیل پایه یک دادگستری و پایه دو می‌شود، موضوع مربوط به دوره کارآموزی وکالت است. درواقع وکلایی که پروانه وکالت خود را از کانون وکلا دریافت می‌کنند، این امکان برایشان فراهم است که به طور همزمان در دوره 2 ساله کارآموزی خود تحت نظر وکیل سرپرست، کار وکالت را نیز انجام بدهند.

این وکلا پس از تایید صلاحیت و پشت سر گذاشتن گزینش‌های مربوطه، می‌توانند پروانه وکالت پایه یک خود را دریافت نمایند و به صورت حرفه‌ای وارد عرصه وکالت شوند. در حالی که این امکان برای وکلای پایه دو وجود ندارد.

چنانچه درگیر یک مشکل حقوقی، کیفری، خانوادگی، طلاق، انحصار وراثت و... هستید، موسسه حقوقی تهران وکیل به شما پیشنهاد می‌شود. با مراجعه به وب‌سایت تهران وکیل می‌توانید بهترین وکیل پایه یک دادگستری مرتبط با پرونده خود را پیدا کنید و همچنین در صورت وجود هرگونه پرسش از مشاوره حقوقی تهران وکیل بهره‌مند شوید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان توسط وکیل آنلاین همین الان اقدام نمایید.