دریافت تسهیلات سهام عدالت و اعطای کارت اعتباری به مشمولان، از جمله طرح‌های زیرمجموعه آزادسازی سهام عدالت بوده که استفاده از این سهام به عنوان وثیقه برای دریافت وام، امکان‌پذیر است.

​شیوه دریافت وام با سهام عدالت | صدور کارت اعتباری سهام عدالت ادامه دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

پیش از اینکه موضوع پرداخت وام اعتباری سهام عدالت مطرح شود، دو بانک ملی و تجارت اقدام به صدور کارت اعتباری سهام عدالت می‌کردند که مبلغ آن، هفت میلیون تومان بود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که مبلغ وام سهام عدالت نیز، به همین میزان باشد.

 

به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد. به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.

بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری دارند، این اقدام را به طور حتم انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

همچنین بر اساس اعلام مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اواسط اسفندماه سال ۱۴۰۰، سهامداران عدالت، صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند از اولین ماه سال ١۴٠١ اقدام به دریافت وام کنند. بنابراین، صاحبان اوراق بهادار می‌توانند از این طریق و با وثیقه قرار دادن اوراق خود و بدون نیاز به ضمانت دیگری، از شبکه بانکی وام دریافت کنند.

به گفته وی، قرار بر این است که از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی قرار گیرند.

بنا به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه برای دریافت وام، امکان‌پذیر است. این در حالی است که تمرکز بانک‌ها از توثیق سهام عدالت برای اعطای وام‌های خرد، به سمت پرداخت وام بدون ضامن رفته و حداقل امکان‌های موجود برای دریافت وام سهام عدالت، گرفته شده است.

٢٢ اسفندماه بود که محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد. به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.

طبق گفته خدابخش، بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارند، این اقدام را به طور حتم انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

از سوی دیگر، پیش از اینکه موضوع پرداخت وام اعتباری سهام عدالت مطرح شود، دو بانک ملی و تجارت اقدام به صدور کارت اعتباری سهام عدالت می‌کردند که مبلغ آن، هفت میلیون تومان بود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که مبلغ وام سهام عدالت نیز، به همین میزان باشد. 

این در حالی است که در حال حاضر، سرویس ارائه کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت در دو نرم‌افزار ایوا و زمرد که متعلق به دو بانک ملی و تجارت هستند، خدماتی به مشمولان ارائه نمی‌دهند و صدور کارت اعتباری سهام عدالت عملا متوقف شده است.