تفاوت لمینت دندان و ونیر کامپوزیت از نظر قیمت و ماندگاری چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

هم لمینت دندان و هم ونیر کامپوزیت هر دو برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شوند اما تفاوت های زیادی با هم دارند. مهم ترین تفاوت های این دو شاید قیمت و میزان ماندگاری آن ها باشد. ما سعی کرده ایم هر دو را تا حدی بیشتر معرفی کنیم و از نظر هزینه و میزان ماندگاری با هم مقایسه کنیم و در نهایت نحوه افزایش ماندگاری آن ها را نیز توضیح دهیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از زیرمجموعه های ونیر دندان است. ونیرها لایه ها یا پوشش های بسیار نازکی هستند که به منظور اصلاح طرح لبخند به سطح دندان ها متصل می شوند. آن ها با روکش دندان که همان تاج مصنوعی است تفاوت دارند. تاج ها مانند کلاهی دور تا دور دندانی که عصب کشی شده است را پوشش می دهند اما ونیرها به صورت یک لایه نازک به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند و ضخامت نازکی دارند.

لمینت دندان شناخته شده ترین و بهترین نوع ونیرهای دندانی است. ضخامت لمینت بسیار کم است و در بدترین حالت 0.7 میلی متر است. آن ها غالبا از جنس سرامیک دندانپزشکی هستند و به همین دلیل به آن ها لمینت سرامیکی نیز گفته می شود.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت نیز همانطور که از نامش پیداست نوعی ونیر دندانی است. منتهی از نظر ساختار، نحوه نصب، کیفیت و سایر فاکتورهای دیگر با لمینت دندان متفاوت است. ونیرهای کامپوزیتی ابتدا به شکل خمیری هستند. آن ها حین استفاده و اتصال به دندان ها از تیوب خمیری خارج شده و به سطح دندان ها اعمال می شوند. برای اینکه یک دندان با کامپوزیت ونیر شود، ممکن است چندین لایه از خمیر کامپوزیت به دندان اعمال شده و هر بار با نور خاصی سفت و سخت شود. در نهایت یک دندان با چند لایه کامپوزیت صیقل داده شده و زیبا می شود.

کاربرد لمینت و ونیرهای کامپوزیتی چیست؟

به طور کلی ونیرهای دندانی برای برطرف کردن عیوب ظاهری دندان ها کاربرد دارند. تقریبا بیشتر مشکلاتی که دندان ها را بد و نازیبا نشان می دهند را پوشش داده و برطرف می کنند. برخی از این مشکلات که توسط لمینت ها و نیرهای کامپوزیتی به خوبی حل می شوند عبارتند از:

  • فاصله بین دندان ها (مخصوصا دندان های جلو)
  • ترک خوردگی دندانی
  • شکستگی دندانی
  • لب پر شدگی دندان ها مخصوصا در جلو
  • کوتاه بودن دندان ها
  • تغییر رنگ دائمی
  • کج بودن جزئی دندان ها

11

قیمت لمینت دندان چقدر است؟

لمینت های سرامیکی از جمله درمان های هزینه بر دندانپزشکی زیبایی هستند. آن ها واقعا مشکلات زیبایی دندان را به خوبی برطرف می کنند و از نظر زیبایی و دوام قابل ستایش هستند. به دلیل اینکه بسیار طبیعی و ظریف کار می شوند هزینه نسبتا بالایی هم دارند. شما می توانید برای مشاهده جدیدترین هزینه مربوط به لمینت های سرامیکی بر روی لینک قیمت لمینت دندان کلیک کنید. در آن صفحه همه چیز درباره هزینه ها و روش های کاهش هزینه توضیح داده شده است.

برآورد می شود که هزینه لمینت ها در سال جاری به ازی هر واحد دندان از 3 میلیون شروع شود اما این هزینه می تواند در کلینیک های مختلف بسیار بیشتر هم باشد. عمده پولی که مراجع بابت لمینت پرداخت می کند صرف هزینه های ساخت آن در لابراتوار می شود زیرا دندانپزشک نمی تواند لمینت ها را به تنهایی در مطب بسازد. ساخت لمینت نیازمند دستگاه ها و تجهیزات خاص است و این تجهیزات در مطب وجود ندارد. برای همین شما برای نصب این ونیرها نیاز به دو جلسه ویزیت دارید.

قیمت ونیر کامپوزیت دندان چقدر است؟

قیمت ونیر کامپوزیت همیشه مقداری از هزینه لمینت های سرامیکی کمتر است. زیرا از نظر شکل ظاهری، نحوه نصب و ماندگاری با هم بسیار متفاوت هستند. ونیرهای کامپوزیتی برخلاف لمینت ها که در لابراتوار ساخته می شوند به صورت 100 درصد در مطب دندانپزشک انجام داده می شوند.

تمام پروسه نصب ونیرهای کامپوزیتی در یک جلسه به اتمام می رسد. البته جلسه نصب کوتاه نخواهد بود و اگر تعداد دندان هایی که قصد کامپوزیت کردن دارید زیاد باشد ممکن است به دلیل خستگی دندانپزشک و یا کم بودن حوصله مراجع بیشتر شود. اما در هر صورت همه چیز مستقیما در مطب انجام می شود و لازم نیست هزینه بالای لابراتوار را پرداخت کنید. اینجا همه چیز تنها صرف خود خمیر کامپوزیت و همچنین دستمزد دندانپزشک می شود. برای اطلاع از جدیدترین هزینه این فرآیند می توانید بر روی لینک قیمت ونیر کامپوزیت کلیک کنید.

12

لمینت ها چقدر دوام دارند؟

لمینت های سرامیکی هرچند که واقعا ظریف هستند و ضخامت کمی دارند ولی دوام قابل قبولی دارند. می توانید انتظار داشته باشید که با مراقبت اصولی بین 10 تا 15 سال بدون نیاز به تعویض از زیبایی طرح لبخند خود با لمینت های سرامیکی بهره مند شوید. هرچند که شما می توانید با مراقبت های اصولی و دنبال کردن نکات مراقبتی که دندانپزشک به شما می گوید طول عمر لمینت های خود را به بیش از 20 سال هم برسانید.

ونیر کامپوزیت ها چقدر ماندگار هستند؟

میزان ماندگاری ونیر کامپوزیت ها کمتر از لمینت ها است. می توان انتظار داشت که بین 5 تا 7 سال دوام آن ها باشد. اگر به خوبی مراقبت شوند طول عمرشان بیشتر هم می شود ولی متاسفانه در بیشتر موارد دوام دائمی ندارند و معمولا به دلیل تغییر رنگ یا شکستگی و سایش ممکن است که عمر کمی هم داشته باشند.

چطور ماندگاری لمینت و ونیر کامپوزیت را افزیش دهیم؟

ماندگاری هر دو نوع ونیر به چند عامل اصلی بستگی دارد. اول اینکه جنس و کیفیت ونیرها به چه شکل است، دوم نوع و کیفیت اتصال آن ها و سوم به میزان مراقبت از آن ها یا رسیدگی به بهداشت دهان و دندان. اگر این 3 مورد به درستی صورت گرفته باشد ماندگاری لمینت و ونیر کامپوزیت می تواند به بیشت از 10 تا 15 سال افزایش پیدا کند. هرچند که برخی افراد به صورت مادام العمر با ونیرهایی سالم و بدون مشکل زندگی می کنند و اصلا نیازی هم به تعویض ونیر ندارند زیرا واقعا همه چیز برایشان خوب پیش رفته است.