علت خرابی دستگاه حضور و غیاب و راه حل هایی برای رفع خراب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علت خرابی دستگاه حضور و غیاب  چیست؟ دستگاه‌ حضور و غیاب یکی از انواع دستگاه‌های الکترونیکی پرکاربرد هستند که در ادارات و شرکت‌ها برای کنترل رفت و آمد پرسنل، عدم غیبت آن‌ها و مواردی دیگر از آن‌ها استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید دستگاه‌های الکرونیکی پس از مدتی استفاده، دچار افت کیفیت یا در برخی اوقات خراب می‌شوند. خاموش شدن دستگاه و روشن نشدن، عدم کارکرد دستگاه USB  و شبکه LAN دستگاه، عدم ثبت اثر انگشت و بسیاری دیگر از علائم نشان‌دهنده خرابی دستگاه هستند. علت خرابی دستگاه حضور و غیاب می‌تواند ناشی از نوسانات برقی، افت یا افزایش ولتاژ، خرابی باتری، اتصال کوتاه، عدم ارتباط دستگاه با سیستم کامپیوتر و ... باشد که  باید نسبت به تعمیر دستگاه حضور و غیاب اقدام کنید.

رایج ترین مشکلات دستگاه حضور و غیاب

مشکلاتی که برای دستگاه‌های حضور و غیاب پیش می‌آید، قابل تعمیر هستند و حتی با سرویس کردن آن‌ها نیز می‌توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. مشکلاتی که دستگاه‌های حضور و غیاب با آن‌ها روبرو هستند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیاه شدن صفحه نمایش دستگاه
  • Restart شدن دستگاه به صورت خودکار
  • سوختن صفحه نمایش دستگاه
  • عملکرد نادرست وایرلس دستگاه
  • روشن نشدن دستگاه
  • عمل نکردن سنسور اثر انگشت
  • ایجاد خط و نویز در صفحه نمایش دستگاه
  • عملکرد نادرست USB دستگاه
  • عدم ثبت اثر انگشت جدید
  • عدم شناسایی کارت
  • عدم تشخیص چهره
  • مشکل در بسته بندی 

قطعات دستگاه حضور و غیاب

دو قطعه اصلی در دستگاه حضور و غیاب که بیشتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند برد اصلی و صفحه نمایش هستند که می‌توانند در اثر نوسانات برق، اتصال کوتاه، شکستن صفحه نمایش و ... باعث خرابی دستگاه شوند.

صفحه نمایش دستگاه حضور و غیاب

برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب دارای صفحه نمایش هستند که می‌توان اطلاعات پرسنل هنگام کارت زنی، نمایش تاریخ شمسی یا میلادی، ساعات حضور و غیاب به صورت آنلاین یا آفلاین، مشخص کردن تعداد حاضری و .... را در آن مشاهده کرد. شکستن صفحه نمایش دستگاه می‌تواند یکی از دلایل خرابی دستگاه حضور و غیاب باشد. در این صورت باید با نمایندگی دستگاه حضور و غیاب تماس بگیرید تا  ال سی دی دستگاه حضور و غیاب تعویض شود.

6

برد دستگاه حضور و غیاب

دستگاه‌های حضور و غیاب دارای برد اصلی هستند که علاوه بر CPU، تمام اتصالات دستگاه بر روی آن قرار دارد. همانطور که گفته شد یکی از دلایل خرابی دستگاه حضور و غیاب نوسانات برق است که باعث آسیب زدن مادر برد دستگاه حضور و غیاب یا به ترانس داخلی آداپتور دستگاه می‌شود. اگر شدت نوسانات برق زیاد باشد، موجب سوختن اداپتور خواهد شد.

اتصالات برقی و نرم افزاری حضور و غیاب

یکی از عوامل خرابی دستگاه حضور و غیاب اتصالات و مشکلات برقی است. خاموش شدن و روشن نشدن دستگاه، سوختن دستگاه، Restart شدن دستگاه به صورت خودکار، از کار افتادن قطعه‌ای از دستگاه و موارد مشابه از مشکلاتی هستند که در هنگام اتصالات برقی مانند افت یا افزایش ولتاژ، اتصال کوتاه، سوختن مدار تغذیه، قطعی کابل برق، ترکیدگی خازن بر روی برد اصلی دستگاه، نوسانات و شوک‌های برقی ممکن است برای دستگاه به وجود آیند.

حل مشکلات و اتصالات برقی

در صورت مواجه با این مشکلات، باید دستگاه را خاموش و تمامی کابل‌های متصل به دستگاه را از آن جدا کنید. سپس کابل برق یا آداپتور دستگاه را بررسی کرده و در صورت نبود مشکل آن را به پریز برق متصل نمایید. توصیه می‌شود کابل را به پریز دیگری وصل کنید. با اتصال کابل به پریز اگر دستگاه روشن شد و تمام قطعات آن مشکل نداشت می‌توانید به استفاده از آن ادامه دهید، در غیر این صورت باید با نمایندگی تعمیر سیستم حضور و غیاب خود تماس بگیرید تا کارشناسان با بررسی بیشتر بتوانند دستگاه را تعمیر کنند.

چک کردن باتری دستگاه

گاهی اوقات عملکرد نامناسب باتری (مانند دشارژ کردن) یا خراب شدن آن، موجب سوختن یا روشن نشدن دستگاه می‌شود. در این هنگام باید دستگاه را از برق جدا و سپس باتری را از دستگاه خارج کنید. پس از جدا کردن باتری، دستگاه را بدون باتری به برق متصل کنید. در این حالت اگر دستگاه روشن شد و قطعات آن سالم بودند، باتری آسیب دیده است که باید باتری مشابه را و مطابق با برند دستگاه خریداری کرده و آن را در جایگذاری کنید.

مشکلات ارتباطی با سیستم کامپیوتر

از دیگر علل خرابی سیستم حضور و غیاب عدم برقراری ارتباط دستگاه حضور و غیاب با سیستم‌های کامپیوتری است. زمانی این مشکل به وجود می‌آید که نتوانید اطلاعات کارکرد پرسنل را در سیستم خود مشاهده کنید یا اطلاعات را انتقال دهید. در این صورت باید راه‌های زیر را بررسی کنید تا مشکل ارتباطی را برطرف کنید:

قطع شدن مسیر ارتباطی

در صورت عدم برقراری دستگاه با سیستم کامپیوتر ممکن است کابل‌های ارتباطی آن‌ها قطع شده باشند. بنابراین کابل‌ها را جدا کنید و با بررسی آن‌ها، در صورت عدم وجود مانعی خاص (گرد و غبار، آلودگی و ...) آن‌ها را دوباره به دستگاه‌ و سیستم متصل کنید.

تنظیمات ارتباطی

گاهی اوقات نیز ممکن است تنظیمات ارتباطی مانند آی پی (IP) دستگاه یا سیستم کامپیوتری تغییر کند. در این حالت ممکن است آی پی دستگاه با حضور و غیاب بر روی دیگر دستگاه‌ها مانند پرینتنر، اسکنر، لپتاپ و ... تنظیم شده باشد. در این صورت باید کارشناس IT شرکت، سیستم‌ها را بررسی کند و تنظیمات ارتباطی را به حالت اول بازگرداند.

سوختن پورت یا خرابی کابل

از دیگر علت خرابی دستگاه حضور و غیاب در مشکلات ارتباطی، سوختن پورت یا خرابی کابل است.  در صورت خرابی کابل باید آن را از دستگاه جدا کرده و کابل سالم دیگری را وصل کنید. اما  در صورتی که پورت سوخته باشد یا درایور مربوطه از سیستم حذف شده باشد باید دستگاه را به تعمیرگاه دستگاه های حضور و غیاب ببرید تا کارشناسان پورت دستگاه را تعمیر کنند.

Restart کردن دستگاه

از دیگر راه‌هایی که می‌توانید در هنگام به وجود آمدن مشکلات ارتباطی انجام دهید، Restart کردن دستگاه است. ممکن است دستگاه به دلیل کارکرد زیاد، دچار اختلال شود و قفل کند. در این صورت با Restart کردن دستگاه، تنظیمات به حالت اول خود بازگشته و دستگاه کارکرد خود را حفظ می‌کند.

ریست کردن دستگاه حضور و غیاب

آخرین راهکاری که برای حل مشکل ارتباطی وجود دارد، ریست کردن تنظیمات دستگاه و بازگشت به تنظیمات پیش فرض کارخانه آن است. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که با ریست فکتوری کردن دستگاه، تمام اطلاعاتی که در آن وجود دارد، حذف می‌شوند؛ بنابراین پیش از ریست کردن حتما از آن بک آپ یا فایل پشتیبان تهیه کنید تا پس از ریست کردن اطلاعات دستگاه کاملا بازیابی شود.

عدم شناسایی اثر انگشت

سنسور اثر انگشت از دیگر قطعات کاربردی دستگاه‌های حضور و غیاب است که شایع‌ترین مشکلاتی که دستگاه‌های حضور و غیاب با آن مواجه می‌شوند، عدم شناسایی اثر انگشت کاربر است. درصورتی که انگشت کاربر خیس یا سنسور اسکن اثر انگشت خراب باشد، اثر انگشتی ثبت نخواهد شد.

7

علت عملکرد نامناسب اثر انگشت

استفاده بلندمدت از این دستگاه‌ها به خصوص از قطعه اثر انگشت آن باعث استهلاک دستگاه می‌شود و در عملکرد قطعات اختلال به وجود می‌آید. با ضعیف شدن عملکرد سنسور، ثبت اثر انگشت امکانپذیر نخواهد بود. فروشگاه آلتون نتورک ارائه دهنده انواع دستگاه حضور و غیاب نیز در خدمت شماست.