پارچه ویسکوز یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین اجناس در صنعت نساجی، پارچه و لباس است. این پارچه پرطرفدار برخلاف تصور عموم، پارچه‌ای با پایه الیاف گاهی می‌باشد و به عبارتی جنسی طبیعی به حساب می‌آید. در نتیجه دارای مزایای بسیاری است و از این رو افراد در صنایع و مشاغل مختلفی برای تولیدات خود به خرید پارچه ویسکوز نیاز دارند. البته این پارچه با نام ریون هم شناخته می‌شود و با وجود پرکاربرد بودن همچنان بسیاری از افراد نسبت به ویژگی‌ها و خصوصیات آن بی‌اطلاع هستند. به همین دلیل لازم دانستیم تا این مطلب را به بررسی ویژگی‌ها و مهمترین مزایای پارچه‌های ویسکوز اختصاص دهیم تا از این طریق زمینه آشنایی با این محصول و به‌کارگیری بهتر آن برای صنایع گوناگون فراهم شود.

مهمترین مزایای پارچه‌های ویسکوز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

پارچه ویسکوز چیست؟

پارچه ویسکوز نوعی پارچه پرکاربرد و باکیفیت است که بر پایه الیاف طبیعی یا سلولزی تولید می‌شود. این پارچه در اغلب موارد با نام پارچه ریون و گاهی هم با نام ابریشم مصنوعی شناخته می‌شود و با بهره‌گیری از گیاهانی نظیر نیشکر، سویا، بامبو، اوکالیپتوس، صنوبر و غیره به دست می‌آید. در فرآیند تولید پارچه ویسکوز از نوعی مایع چسبنده مخصوص به نام ویسکوز استفاده می‌‌شود که گونه‌ای از ابریشم مصنوعی به شمار می‌رود. با این حال اگرچه منشأ اصلی این پارچه گیاهان طبیعی است، همچنان در میان انواع پارچه‌های نیمه مصنوعی یا مصنوعی نظیر پارچه پلی استر جای دارد. دلیل اصلی هم این است که برخلاف پارچه نخ پنبه با مواد کاملاً طبیعی ساخته نشده و در طی فرآیند خاصی تولید می‌شود که در بعضی موارد حتی به الیاف آن مواد شیمیایی نظیر هیدروکسید سدیم هم افزوده می‌شود. با این وجود پارچه ویسکوز دارای لطافت و نرمی خاصی است که تا حدودی به بافت پارچه ابریشمی شباهت دارد. در نتیجه با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها و ماهیت خاص، مزایای منحصر به فردی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای پارچه نخ ویسکوز

11

پارچه ویسکوز به دلیل داشتن برخورداری از فرآیند تولید خاص موجب ایجاد مزایای مهمی شده است که آن را نسبت به سایر پارچه‌های رایج برتری داده‌اند. به عنوان تعدادی از مهمترین مزایای پارچه‌های ویسکوز می‌توان به جاذب رطوبت بودن، وزن کم، قابلیت تنفس، عدم تغییر رنگ و نرمی و لطافت اشاره کرد که مجموعاً آن را به پارچه‌ای عالی برای تولید انواع لباس‌های گوناگون از جمله لباس‌های بزرگسالان و کودکان تبدیل کرده است.

جاذب رطوبت

پارچه ویسکوز از قابلیت چشمگیری در خصوص جذب رطوبت برخوردار است. در نتیجه آب و به ویژه عرق بدن را به خوبی جذب می‌کند. از این رو امروزه به عنوان اصلی‌ترین پارچه برای تولید انواع لباس‌های ورزشی به شمار می‌رود. از جهتی شایان ذکر می‌باشد که این پارچه کاربردی در مقایسه با نخ پنبه تا حدود ۵۰ درصد بیشتر از قابلیت جذب رطوبت برخوردار بوده است. البته با این حال باید توجه داشت که درست مانند هر پارچه طبیعی و مصنوعی دیگری برای افزایش دوام آن باید نگهداری را به خوبی انجام داد و به عبارتی خیس شدن مکرر و طولانی مدت می‌تواند موجب خرابی پارچه شود.

وزن کم

با وجود اینکه پارچه ویسکوز باکیفیت برخلاف بسیاری از پارچه‌های امروزی دارای نازکی بیش از حد نیست اما همچنان از وزن سبک و کمی برخوردار است. این مزیت یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن در زمینه تولید انواع لباس‌ها به ویژه تی‌شرت‌های تابستانی است. این وزن سبک و راحت در کنار قیمت پارچه ویسکوز که نسبت به سایر پارچه‌های طبیعی و ضد حساسیت مناسب‌تر می‌باشد، موجب کاربرد فراوان آن در تولید لباس‌های خانگی و راحتی هم شده است.

البته توجه داشته باشید که تنها کاربرد پارچه ویسکوز مربوط به لباس‌های خانگی و ورزشی نیست و برای تولید اقلام مختلفی نظیر زیرپوش، ملحفه، روتختی، رومیزی، موکت و کالاهای بهداشتی و پزشکی مانند پانسمان استفاده فراوانی دارد.

قابلیت تنفس

اگرچه پارچه ویسکوز آب و رطوبت را به خوبی جذب می‌کند اما در مقابل گرما را به داخل گیر نینداخته و به عبارتی از قابلیت تنفس بهره‌مند است. در نتیجه از جهتی با پوشیدن لباس‌های ویسکوز و امکان نفس کشیدن پوست، میزان عرق کردن هم کاهش خواهد یافت. پس از این طریق پوست شخص در سلامت و بهداشت بیشتری خواهد بود و به‌طبع پارچه‌ای عالی برای دوخت انواع لباس‌های تابستانی و خنک خواهد بود.

همچنین این نوع پارچه موجب ایجاد الکتریسیته نخواهد شد و به این ترتیب نسبت به انواع پارچه‌های مصنوعی و نیمه مصنوعی دیگر برتری پیدا می‌کند. مجموعاً با در نظر گرفتن این موارد و قیمت نخ ویسکوز، پارچه ویسکوز انتخابی مطلوب برای دوخت لباس‌های گوناگون سنین مختلف خواهد بود.

عدم تغییر رنگ

12

یکی از مشکلاتی که در پارچه‌های جدید و به ویژه پارچه‌های اصطلاحاً نخی دیده می‌شود، تغییر رنگ پس از شستشو است. این مشکل می‌تواند ظاهر لباس را بدرنگ و کهنه نشان دهد. اما در مقابل یکی از مهمترین مزایای پارچه‌های ویسکوز عدم تغییر رنگ است. این پارچه‌های پرکاربرد و کم وزن ‌حتی پس از شستشو هم رنگ را حفظ کرده و به این ترتیب به آسانی کهنه یا خراب نخواهند شد. در نتیجه ماندگاری بالایی دارند و در طولانی مدت به دلیل حفظ جلوه و رنگ می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین با توجه به اینکه لباس‌های راحتی و به خصوص لباس‌های ورزشی نیاز به شستشوی فراوان و مکرر دارند، استفاده از پارچه ویسکوز برای دوخت این دست از لباس‌ها بهترین گزینه خواهد بود.

نرمی و لطافت

پارچه ویسکوز با برخورداری از پایه طبیعی ضد حساسیت است و برای افراد با پوست‌های حساس مشکل ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این همان‌طور که اشاره کردیم این پارچه محبوب از نرمی و لطافت بسیاری برخوردار می‌باشد که حتی می‌توان این نرمی و لطافت را به لطافت ابریشم تشبیه کرد. به این ترتیب علاوه بر بهره‌گیری از آن جهت دوخت لباس‌های راحتی خانگی بزرگسال و کودک، جنس مطلوبی را برای تهیه انواع کالای بهداشتی و پزشکی به ویژه پانسمان فراهم می‌کند تا با لطافت بالا موجب راحتی پوست آسیب دیده شود.

در نهایت باید گفت که این موارد تنها بخشی از مهمترین مزایای پارچه‌های ویسکوز را تشکیل می‌دهند و مواردی دیگر نظیر قیمت پارچه ویسکوز از دلایلی هستند که این پارچه امروزه کاربرد و محبوبیت بسیاری دارد.

نتیجه گیری

در بازار، بسیاری از لباس‌ها از پارچه ویسکوز تولید شده‌اند و کیفیت بالایی دارند. کاربرد بسیار این نوع پارچه باعث شد تا در این مقاله به صورت کامل به مزایای پارچه ویسکوز بپردازیم. در آخر باید گفت که موارد عنوان شده، مهمترین ویژگی‌های پارچه ویسکوز به شمار رفته و قطعا موارد دیگری نیز وجود دارد که از قلم ما جامانده است. با نظرات خود به ما کمک کنید تا این مقاله کاملتر شود.