معمولا این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند در هر 10 دقیقه پیاده‌روی 80 تا 120 کالری سوزانده می‌شود، و یا یک تکه پیتزا 285 کالری انرژی دارد؟ همه‌ی مواد غذایی میزان کالری مشخصی دارند و گردو هم از این قاعده مستثنی نیست.

میزان کالری هر گردو چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

مصرف گردو را باید جزو برنامه غذایی خود قرار دهید ولی آیا می‌دانید هر گردو چقدر کالری دارد و در هر وعده چه مقدار گردو باید مصرف کرد؟ ممکن است بسیاری از شما بدون توجه به اینکه این موضوع را بدانید، آن را در غذاها و وعده‌های غذایی‌تان به کار ببرید. اما بهتر است که بدانید هر گردو چقدر کالری دارد تا از میزان انرژی آن اطلاعات کافی را داشته باشید و آگاهانه آن را مصرف کنید.

سرچشمه وجود گردو ایران است و شهرستان تویسرکان همدان به عنوان پایتخت گردو جهان شناخته می‌شود. گردو منبعی عالی از فیبر، پروتئین، ویتامین‌، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است. گردو مقادیر زیادی اسید چرب دارد که این مقدار برای بدن خواص زیادی به همراه خواهد داشت. علاوه بر این گردو ارزش غذایی بالایی دارد و در سلامت مغز و عملکرد آن تاثیرگذار است؛ این ماده غذایی که طبع گرم و خشکی دارد به صورت تازه، خشک شده، پودر شده در تهیه و طبخ انواع غذاها و داروهای گیاهی استفاده می‌شود.

 

مقدار کالری هر عدد گردو

میزان کالری گردو در مقایسه با سایر مغز آجیل‌ها بسیار بیشتر است و مزایای زیادی را به همراه دارد. هر عدد گردو 26 کیلو کالری دارد و به جز آن 65 درصد از حجم هر گردو را چربی طبیعی تشکیل داده است که فواید بی‌شماری برای بدن دارد.

در بازار گردوهایی که پوست آن‌ها سیاه‌تر از سایر گردوهاست، مقدار کالری بیشتری دارند و خواص درمانی بیشتری نسبت به سایر گردوها به خود اختصاص می‌دهند. روغن گردو در مقایسه با مغز گردو ارزش غذایی بسیار کمتر، اما میزان کالری بالاتری دارد که می‌تواند انرژی بدن را تامین کند. روغن گردو در مقایسه با مغز آن پروتئین، کربوهیدرات و فیبر دارد.

 

چطور کالری اضافی گردو را بسوزانیم؟

مصرف بیش‌ از حد گردو باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود و باید در مصرف این مواد غذایی دقت کنید. با آگاهی از میزان کالری گردو می‌توانید مقدار اضافی آن را بسوزانید. کربوهیدرات موجود در مغز گردوست که باعث افزایش وزن می‌شود و تقریبا 14 درصد هر گردو را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد. برای سوزاندن 100 کیلوکالری ورزش‌هایی را در خانه و یا باشگاه می‌توانید انجام دهید از جمله:

  • ۱۵ دقیقه شنا کرال بی‌وقفه
  • ۲۰ دقیقه یوگا همراه با تمرکز
  • ۶ دقیقه بالا رفتن و پایین آمدن از پله یا استپ
  • ۳۰ دقیقه پیاده‌روی تند و بی ‌وقفه
  • ۱۰ دقیقه طناب زدن بدون استراحت

 

معجزه‌ای به نام گردو

 

5

گردو طبع گرم و خشک دارد و برای افرادی که سردمزاج هستند، میان وعده و میوه‌ی مناسبی خواهد بود. در تهیه داروهای گیاهی از گردو و برگ آن بسیار استفاده می‌شود و محققان قصد دارند از آن‌ها در ساخت داروهای جدید برای درمان بیماری‌های جسمی و پوستی استفاده کنند. چهار درصد گردو را آب تشکیل داده است و این مقدار باعث انسجام و پایداری مغز گردو می‌شود.

فیبری که در مغز گردو وجود دارد فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی کسانی است که رژیم چربی‌سوزی و لاغری دارند. علاوه بر این گردو در بهبود فعالیت مغز و سیستم قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها، بهبود فعالیت سیستم گوارشی و... نقش بسزایی دارد.

توجه داشته باشید مصرف بیش از حد گردو می‌تواند معایب زیادی به همراه داشته باشد، به همین دلیل نباید بیش از مقدار تعیین شده از آن مصرف کنید چرا که ممکن است موجب بروز بیماری‌های کبدی و کمبود آهن شود.

منبع: کالری گردو - پوست کاغذی