داستان نویسی و داستان سرایی یکی از مهارت‌هایی است که بسیاری از کودکان به آن علاقه دارند. برخی از پدر و مادرها تصور می‌کنند که آموزش داستان نویسی به کودکان بسیار سخت و پیچیده است؛ درصورتی‌که یادگیری اصول داستان نویسی کوتاه و بلند فقط نیاز به تمرین و صبر دارد. اگر شما هم فکر می‌کنید که فرزندتان استعداد کافی برای یادگیری مهارت‌های داستان نویسی را دارد، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

جدیدترین متدهای آموزش داستان نویسی به کودکان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

در ادامه جدیدترین متدهای آموزش داستان نویسی برای کودکان را بررسی می‌کنیم. با خواندن این مطلب، متوجه می‌شوید که بهترین روش آموزش قصه نویسی به کودکان برای فرزند شما کدام است؛ به‌این‌ترتیب به کودک خود کمک می‌کنید تا به یک نویسنده ماهر تبدیل شود.

آموزش داستان نویسی برای کودکان با خواندن کتاب

برای آموزش داستان نویسی به کودکان، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان تاثیر کتاب‌ها را نادیده گرفت. اگر می‌خواهید فرزند شما یک داستان‌نویس حرفه‌ای شود، فقط کافی است او را به خواندن کتاب تشویق کنید؛ البته فقط تشویق به کتاب‌خوانی مهم نیست، بلکه باید با او همراه شوید. اگر با هم کتاب می‌خوانید یا او به‌تنهایی کتاب می‌خواند، حتما بعد از خواندن کتاب با هم درباره موضوع داستان، شخصیت‌ها، بخش‌های موردعلاقه‌اش و نظر کلی‌اش درباره کتاب صحبت کنید. بعد از پایان کتاب خواندن کودک خود را تشویق کنید که جملات، کلمات یا خلاصه بخش‌های موردعلاقه‌اش از کتاب را در دفتر خود یادداشت کند. همچنین، می‌توانید به او بگویید نظر خود درباره داستان را به‌طورخلاصه بنویسد.

یکی از کتاب‌هایی که با هدف آموزش داستان نویسی برای نوجوانان پیشنهاد می‌دهیم، کتاب عاشقانه های کلاسیک است. هر کتاب این مجموعه ۱۸ جلدی، یکی از مشهورترین آثار ادبی جهان است. از جمله مشهورترین کتاب‌های این مجموعه می‌توان به غرور و تعصب، زنان کوچک، بابا لنگ‌دراز، جین ایر و دزیره اشاره کرد.

نوجوانان با خواندن این کتاب‌ها با بهترین آثار ادبی جهان آشنا می‌شوند که تاثیر بسزایی بر پرورش مهارت داستان‌سرایی آن‌ها دارد. داستان بابا لنگ‌دراز از این مجموعه کتاب، برای کودکان نیز مناسب است؛ بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه کتاب مناسب رده سنی کودکان، به آرشیو کتاب‌های سایت بادبادک سر بزنید و مجموعه کتاب‌های مخصوص گروه سنی کودک را خریداری کنید.

17

آموزش داستان نویسی به دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی از طریق تصویرگری

یکی از روش‌های پیدا کردن ایده برای داستان نویسی، استفاده از تصاویر است. فرقی نمی‌کند به یک گالری نقاشی و عکاسی می‌روید یا تصاویر یک مجله را با هم نگاه می‌کنید؛ این یک روش کاربردی برای پیدا کردن ایده داستان نویسی است. برای آموزش داستان نویسی به دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی، درباره تصاویر با هم صحبت کنید. درباره تصاویر سوال بپرسید و با توصیف تصاویر، داستان نویسی را تمرین کنید. از دانش آموزان بخواهید که یک داستان خیالی را درباره تصاویر در ذهن خود تصور کرده و شروع به نوشتن کنند.

یکی دیگر از مواردی که به عنوان کتاب آموزش داستان نویسی برای کودکان می‌توانیم به آن اشاره کنیم، مجموعه رمان های جاویدان جهان است. در این مجموعه ۱۳ جلدی، کتاب‌هایی چون تام سایر، قلعه حیوانات، دیوید کاپرفیلد، الیور تویست و سفر به مرکز زمین وجود دارند. یکی از ارزش‌های مثبت خواندن رمان های جاویدان، علاوه‌بر آشنایی با آثار ادبی برتر جهان، تقویت قدرت تخیل و خلاقیت در داستان نویسی است. این کتاب‌ها به‌قدری جذاب هستند که علاقه دانش‌آموزان به ادبیات را چندین برابر می‌کند.

آموزش قصه نویسی به کودکان از طریق بازی 

یکی از بهترین متدها برای آموزش داستان نویسی به کودکان، از طریق بازی است. به‌طورکلی، بازی کردن بهترین روش برای آموزش مسائل مختلف به کودکان محسوب می‌شود. کودکان از طریق بازی و فعالیت‌های تعاملی، به صورت غیررسمی و با روش‌های سرگرم‌کننده با اصول داستان نویسی کوتاه و بلند آشنا می‌شوند. یکی از بازی‌هایی که به‌منظور آموزش داستان نویسی برای کودکان می‌توانید انجام دهید، نوشتن نامه به شخصیتی خیالی یا معروف است.

علاوه‌بر آن، می‌توانید به صورت دو نفره با هم داستان بنویسید؛ به این صورت که یک جمله را بنویسید و به صورت نوبتی یک جمله یا پاراگراف در تکمیل آن بیاورید تا داستان کامل شود. اگر کمی چاشنی طنز هم به جملات اضافه کنید که بازی مفرح‌تر هم می‌شود. اگر قصد دارید کتاب‌هایی به‌منظور آموزش داستان نویسی برای نوجوانان تهیه کنید، خرید رمان نوجوان دخترانه و پسرانه از فروشگاه بادبادک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در فروشگاه بادبادک کتاب‌ها طبقه‌بندی شده‌اند و شما به‌راحتی می‌توانید کتاب موردنظر خود را خریداری کنید.

یادگیری اصول داستان نویسی کوتاه با ثبت خاطرات و وقایع روزمره

یکی از بهترین متدهای آموزش داستان نویسی برای کودکان، ثبت خاطرات و وقایع روزانه است. ژورنال‌نویسی روزانه و ثبت خاطرات به‌مرورزمان مهارت جمله‌نویسی را در کودکان تقویت می‌کند و در آینده به نویسنده‌هایی ماهر تبدیل می‌شوند. از کودکان بخواهید درباره شخصیت‌هایی که ملاقات کرده‌اند، مکان‌هایی که دیده‌اند، خوراکی‌هایی که خورده‌اند و احساسات و افکار روزانه‌شان بنویسند.

توجه داشته باشید که هیچ درست و غلطی در نوشتن وقایع روزانه و خاطرات وجود ندارد. پس از مدتی که در نوشتن وقایع روزمره ماهر شدند، از آن‌ها بخواهید کمی تخیل و خلاقیت را چاشنی نوشته‌های خود کنند. در ادامه می‌توانند وقایع و داستان‌هایی که از زبان دیگران می‌شنوند را بنویسند. با این روش‌ها کم‌کم می‌بینید که چقدر جملات آن‌ها حرفه‌ای‌تر شده است.

18

با خرید کتاب از بادبادک مهارت‌های نویسندگی کودکان را تقویت کنید

برای آموزش داستان نویسی به کودکان روش‌های بسیاری وجود دارد؛ تنها چیزهایی که در این راه به بچه‌ها کمک می‌کند مهارت‌های داستان‌نویسی خود را تقویت کنند، خواندن کتاب و نوشتن است. کودکان هر چقدر بیشتر کتاب بخوانند، دایره واژگان وسیع‌تری پیدا می‌کنند و با ساختار جملات مختلف به‌خوبی آشنا می‌شوند.

شما عزیزان برای خرید کتاب‌های کودکان و نوجوانان می‌توانید به سایت badbaddak.ir سر بزنید. در سایت بادبادک جدیدترین و کامل‌ترین آرشیو کتاب کودکان و نوجوانان از بهترین انتشارات کشور قابل‌خریداری هستند. اگر فرزندتان به داستان‌نویسی علاقه دارد، برای پرورش استعداد او حتما از کتاب‌های بادبادک دیدن کنید.