اکتیو یکی از رایج‌ترین اصطلاحات جامع در علم شبکه است. به‌طوری­که بخش بزرگی از تمام عناصر شبکه به این اصطلاح مربوط می‌شود. اکتیو، دارای مفاهیم خاصی است که می‌تواند مکملی برای اصطلاحات دیگر محسوب شود. تمام شبکه‌های بزرگ و کوچک، از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده‌اند و به تبادل اطلاعات می‌پردازند. در این‌ هنگام، سرپرستان شبکه باید تجهیزات فعال و اکتیو را به‌گونه‌ای پیکر‌بندی کنند که کیفیت و سرعت حفظ شود. در ادامه شما را با برخی از مهم ترین قطعات در شبکه اکتیو آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با مهم ترین تجهیزات در شبکه اکتیو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

شبکه اکتیو به چه معناست

پیش از آنکه با مهم ترین قطعات در شبکه اکتیو آشنا شوید، باید به درک درستی از شبکه فعال برسید. این نوع شبکه بسیار مهم است. به‌طوری­که در ‌صورت ایجاد اختلال در روند آن، آسیب‌های زیادی به کل فرایند وارد می‌شود. اکتیو شبکه در لغت به معنای شبکه فعال است که به دسته خاصی از تجهیزات گفته می‌شود که در روند انتقال داده‌ها، به جریان الکتریکی نیاز دارند.

 قطعات در شبکه اکتیو

تجهیزات اکتیو وظیفه تولید، باز‌تولید، هدایت و مسیر‌یابی سیگنال‌های الکترونیکی را بر‌ عهده دارند. این تجهیزات، سیگنال‌ها را در شبکه تولید کرده و سپس آن‌ها را از‌ طریق تجهیزات پسیو در شبکه جا‌به‌جا می‌کنند. یکی‌دیگر از وظایف شبکه اکتیو، مدیریت و نظارت بر بسته‌هایی است که توسط شبکه‌ها ارسال می‌شوند.

تمام قطعات در شبکه اکتیو از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ به‌طوری­که نبود هر‌ کدام از آن‌ها، باعث ایجاد مشکل در عملکرد شبکه می‌شود. بنابراین، باید برای محافظت و نگه‌داری از این تجهیزات تلاش کنید. در ‌صورت مشاهده افت راندمان شبکه، باید قطعه آسیب‌دیده را بیابید. سپس برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

انواع و مهم ترین قطعات در شبکه اکتیو

شبکه اکتیو از تجهیزات مختلفی تشکیل شده است. هر ‌کدام از این تجهیزات، وظایف خاصی را بر‌ عهده دارند. به‌طوری­که عملکرد شبکه به عملکرد آن‌ها بستگی دارد. البته وجود برخی از آن‌ها امری ضروری است. در‌ صورتی که، برخی از آن‌ها به‌منظور دسترسی ساده‌تر به اطلاعات مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. آشنایی با تجهیزات شبکه اکتیو می‌تواند در کارایی آن‌ها تاثیر داشته باشد؛ زیرا شما با آگاهی بهترین محصول را انتخاب می‌کنید.

20

 

سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه یکی از مهم‌ترین قطعات در شبکه اکتیو به‌شمار می‌رود. عملکرد این قطعه، به‌طور هوشمند طراحی شده است. نحوه عملکرد آن به‌گونه‌ای است که یک بسته را دریافت کرده و بر ‌اساس مک آدرس یا آی‌پی، آن را برای گره مورد‌نظر ارسال می‌کند. در‌ این‌صورت، بسته برای تمام پورت‌ها ارسال نمی‌شود و ازدحام و ترافیک ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل هنگام خرید سوییچ باید دقت کافی داشته باشید.

در ‌واقع، سوئیچ یک دستگاه چند پورتی است که باعث بهبود کارایی شبکه می‌شود. در‌حالت‌کلی و به بیانی ساده‌تر، سوئیچ‌ها آدرس سخت‌افزاری شبکه‌ها را می‌خوانند و آن‌ها را به مقصد مورد‌نظر ارسال می‌کنند. همچنین این تجهیزات موجب افزایش امنیت شبکه نیز می‌شوند؛ چرا‌که با کمک الگوریتم‌های مسیر‌یابی، بهترین مسیر‌ها را انتخاب می‌کنند.

مودم

مودم‌ها یکی‌دیگر از تجهیزات انتقال سیگنال‌ها هستند. این قطعات برای انتقال سیگنال‌های دیجیتال، از خطوط تلفن آنالوگ استفاده می‌کنند. در این روش، سیگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های آنالوگ، با فرکانس‌های مختلف تبدیل می‌شوند. سپس به مودم مورد‌نظر انتقال داده می‌شوند. مودم دریافت‌کننده، سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌کند و خروجی را به دستگاه متصل ارائه می‌دهد. انواع مختلفی از مودم‌ها در بازار وجود دارد که یکی از انواع آن‌ها، مودم سیپ ترانک است.

روتر

روتر‌ها برای اتصال ۲ شبکه محلی به یک‌دیگر مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. مودم روتر دستگاهی است که از ‌طریق کابل یا شبکه وای‌فای برای اتصال سامانه‌ها اقدام می‌کند. امروزه انواع مختلفی از این تجهیزات طراحی و تولید می‌شوند. برای تهیه یک روتر مناسب و با‌کیفیت باید به نکات مهم در ‌هنگام خرید توجه کنید. این نکات شامل فرکانس‌ها و تعداد آنتن‌ها می‌شود.  

روتر‌ها مسیری را برای دستگاه‌های متصل به شبکه ترسیم می‌کنند. سپس از ‌طریق توپولوژی‌های مختلف به انتقال بسته‌ها کمک می‌کند.

هاب

هاب یکی دیگر از مهم ترین قطعات در شبکه اکتیو است. دستگاهی است که بستری مناسب را برای اتصال تجهیزات مختلف به شبکه ایجاد می‌کند. همچنین امکان استفاده از هاب به‌عنوان یک تکرار‌کننده نیز وجود دارد؛ چرا‌که وظیفه تقویت سیگنال‌های ضعیف شده در مسافت‌های طولانی را بر ‌عهده دارد.

هاب به‌عنوان ساده‌ترین عضو شبکه شناخته می‌شود. این دستگاه مولفه‌های یک شبکه محلی را بر مبنای پروتکل‌های یکسان، به یک‌دیگر متصل می‌کند. یک هاب می‌تواند برای داده‌های دیجیتالی و آنالوگ مورد‌استفاده قرار بگیرد. البته در مقایسه با سوئیچ، از سرعت و کارایی کمتری برخوردار است.

21

مبدل فیبر نوری

مبدل فیبرنوری از مهم ترین قطعات در شبکه اکتیو به‌شمار می‌رود. این تجهیزات با نام مدیا کانورتر نیز شناخته می‌شوند که یک دستگاه مبدل شبکه‌ای در حالت ساده است. در این بخش یک فیبر نوری جایگزین تقویت‌کننده توزیع، می‌شود. این فیبر نوری، به سوئیچ متصل می‌شود و داده‌ها را به‌صورت جداگانه برای کاربران ارسال می‌کند.

مبدل فیبر نوری، سیگنال‌ها را از کابل‌های مسی می‌گیرند؛ سپس آن‌ها را به یک سیگنال نوری سبک تبدیل می‌کنند. سیگنال‌های تبدیل شده از مسیر فیبر نوری، منتقل می‌شوند. در‌ مقابل و در انتهای مسیر، گیرنده مبدل فیبر نوری سیگنال را دریافت کرده و آن را به کابل مسی برمی‌گرداند.

سخن پایانی

در‌صورت آسیب به هر‌ یک از مهم ترین قطعات در شبکه اکتیو، عملکرد شبکه تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. بسیار مهم است که قطعات مورد‌استفاده از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار باشند. از‌این‌رو، تهیه قطعات با‌کیفیت و اورجینال یکی از چالش‌های بزرگ محسوب می‌شود. شرکت فناوران آتیه گئومات، با‌توجه به این موضوع، زمینه خرید قطعات با‌کیفیت را برای مشتریان ایجاد کرده است. شما می‌توانید محصولات مورد‌نظر خود را در سایت geomatco.com جستجو کرده و سفارش خود را ثبت کنید؛ بنابراین در سریع‌ترین زمان و بدون‌اتلاف وقت، سفارش خود را دریافت خواهید کرد.

بنابراین اگر قصد خرید قطعات سرور، خرید هارد سرور، خرید کابل شبکه، خرید کامپیوتر، خرید دوربین مدار بسته، خرید ups ، خرید تلفن تحت شبکه و ... را دارید، می‌توانید از محصولات فناوران آتیه گئومات دیدن کنید.