ساختمان سازی هزینه‌های زیادی دارد اما اگر مراحل ساختمان سازی به درستی رعایت نشود، شاهد خسارات مالی و جانی در آینده خواهیم بود. نبشی کشی ساختمان یکی از مراحلی است که به استحکام بیش‌تر سازه کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم کمی بیش‌تر با نبشی‌کشی ساختمان و نکات مهمی که باید در نبشی‌ کشی ساختمان انجام شود، آشنا شویم. در ادامه همراه ما بمانید.

نبشی کشی ساختمان چیست و چه مزایایی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

منظور از نبشی‌ کشی ساختمان چیست؟

نبشی کشی یکی از شیوه‌هایی است که با پیاده‌سازی آن مقاومت یک سازه در برابر طوفان، زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه افزایش یافته و از بروز حوادث تلخ جلوگیری می‌کند.

در بین انواع مقاطع فولادی نظیر کلاف، ناودانی و قوطی تنها نبشی ساختمانی است که مقاومت بسیار بالایی دارد و همین مساله باعث شده که به یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای افزایش استحکام ساختمان تبدیل شود. بنابراین هدف اصلی نبشی کشی ساختمان را می‌توان انتقال بار، افزایش استحکام و جلوگیری از ویرانی ساختمان در حوادث خاص و نیروهای بیرونی ساختمان قلمداد کرد.

یک ساختمان چطور نبشی کشی می‌شود؟

با وجود اهمیت نبشی کشی بد نیست بدانید که در همه ساختمان‌ها از نبشی‌کشی استفاده نمی‌شود. بر اساس نوع ساختمان از انواع مختلف متریال نظیر کلاف، ناودانی و قوطی استفاده می‌شود. در ادامه نکاتی را برای نبشی کشی ساختمان در ساختمان‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

·نبشی کشی ساختمان بتنی

در ساختمان بتنی به ندرت از نبشی استفاده می‌شود. به جای استفاده از نبشی در این نوع ساختمان‌ها از میلگرد جهت مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود.

با توجه به مقاومت بالای میلگرد عملاً نیازی به استفاده از نبشی نیست. در صورت استفاده از نبشی ، ابتدا ورقه‌های فولادی موردنیاز را به ستون‌ها وصل می‌کنند و در مرحله بعد، نبشی‌های عمودی را به ورقه‌های کار شده در بالا و پایین جوش می‌دهند. در پایان به نبشی افقی متصل می‌شود.

6

·نحوه نبشی کشی ساختمان فلزی

در ساختمان‌های فلزی فرایند نبشی کشی ساده‌تر انجام می‌شود؛ زیرا در این ساختمان‌ها، صفحه‌های ستون از قبل در سازه تعبیه شده‌اند و نیازی نیست که بخشی به عنوان پلیت اضافه شود.

در این حالت، صرفا نبشی‌های عمودی به تیرهای افقی بالا، پایین و ستون‌ها متصل می‌شود. برای اتصال نبشی نیز معمولا از تفنگ میخکوب یا تسمه فولادی استفاده می‌کنند.

چه نکاتی را در نبشی کشی ساختمانی رعایت کنیم؟

اصول نبشی کشی ساختمان کاملاً استاندارد و شفاف است. در ادامه قصد داریم چند مورد از نکاتی که باید در نبشی کشی ساختمانی رعایت کنیم را به صورت خلاصه بررسی کرده تا بهترین نتیجه را از این مرحله ساختمان سازی بگیریم.

  1. در هنگام خرید پروفیل نبشی از بهترین اجناس بازار استفاده کنید. دقت داشته باشید که نبشی نقش بسیار مهمی در استحکام و مقاومت بنا دارد و هرگونه سهل انگاری هزینه‌های بسیاری بیش‌تری را در آینده به ما تحمیل خواهد کرد.
  2. فاصله بین نبشی‌ها یکسان باشد. معمولاً 1 متر عدد استانداردی است که بسیاری از معماران و مهندسان ساختمانی به آن پایبند هستند.
  3. نبشی‌های عمودی را باید شاغول کرده و همچنین چینش نبشی‌های افقی به صورتی باشد که در یک راستا قرار بگیرند.
  4. از وال پست قائم در فاصله‌های یک متری استفاده شده و شاخه‌هایی با میلگردهای آجدار شماره 10 ایجاد شود تا بعدا شاخه‌ها را به نبشی جوش بدهند.
  5. در زمان اجرای وال پست از طریق میلگرد و جوشکاری، دو نبشی به دیوار متصل شود.
  6. وقتی پروفیل‌ها دو نبشی هستند، برای اینکه تیغه به طور دقیق در دیوار قرار گیرد، دهانه پروفیل‌ها باید یک سانتی‌متر بیشتر از ضخامت دیوار طراحی شود.

اطلاعات بیش‌تر و تخصصی‌تر درباره نبشی کشی ساختمانی را می‌توانید در مقاله اصول نبشی کشی ساختمان مطالعه کنید.

7

هامون عایق همراه شما در ایمن سازی ساختمان

در این مقاله با نبشی کشی ساختمانی آشنا شدیم. نبشی کشی ساختمان اگر به درستی انجام شود استحکام بیش‌تری به بنا داده و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

در پایان مقاله یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. شما می‌توانید از فروشگاه تخصصی هامون عایق انواع عایق آلات لازم برای نبشی کشی ساختمانی نظیر توری مرغی، رابیتس و سیم گالوانیزه را تهیه کنید.

در کنار تهیه ملزومات نبشی کشی امکان تهیه انواع عایق ساختمانی نظیر فروش پشم سنگ و عایق شیشه در هامون عایق برای شما فراهم شده است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید همین حالا به سایت هامون عایق مراجعه کنید.