در پی عبور خودروها از محل پرداخت عوارض آزادراهی، لازم است که مبلغ در نظر گرفته‌شده پرداخت شود. اگر این عمل در موعد مقرر انجام نگیرد، جریمه عوارض آزادراهی برای پلاک خودرو ثبت خواهد شد. به این ترتیب پس از عدم پرداخت به‌موقع عوارض آزادراهی، جرایم مربوط به آن، افزایش تصاعدی پیدا می‌کند و باعث خواهد شد تا مالک خودرو، چندین برابر مبلغ خود عوارض، بدهی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به میزان جریمه عوارض آزادراهی و نحوه پرداخت آن بیندازیم. شما نیز اگر مایل هستید که در این باره اطلاعات مفیدی به‌دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

جریمه عوارض آزادراهی

جریمه عوارض آزادراهی پس از هر ماه تاخیر، به اندازه 2 درصد اصل مبلغ عوارض خواهد بود. از این روی به نسبت آن‌که در پرداخت عوارض آزادراهی پلاک خودرو خود، چند ماه تاخیر داشته باشید، میزان جریمه مربوط به آن نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین به نظر می‌رسد که لازم است حتما به‌موقع برای پرداخت عوارض آزادراهی پلاک خودرو خود اقدام کنید تا از جمع شدن جریمه و چند برابر شدن مبلغ عوارض آزادراهی جلوگیری کنید و مجبور نباشید متحمل هزینه سنگین شوید.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی

پس از آن‌که مبلغ مربوط به عوارض آزادراهی برای شما پیامک شد، به اندازه دو هفته زمان دارید تا به راحتی این مبلغ را پرداخت کنید. در غیر این صورت از همان زمان به ازاء هر ماه تاخیر، مشمول جریمه عوارض آزادراهی خواهید شد.

برای پرداخت عوارض ازادراه، می‌توانید به جای پرداخت حضوری و معطل شدن برای آن، از طریق سامانه جامع خدمات خودرو، برای پرداخت اینترنتی عوارض آزادراهی اقدام کنید. همین‌طور شما می‌توانید از برچسب پرداخت عوارض آزادراهی استفاده کنید و با پرداخت مبلغ برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض، هر مرتبه که از باجه عوارضی عبور می‌کنید، مبلغی که باید واریز کنید، خودبه‌خود از شارژ و اعتبار برچسب شما کسر شود. بدین‌ترتیب برای واریز وجه عوارض، در باجه‌ها معطل هم نخواهید شد.

 

نکته 1: توجه داشته باشید که نرخ عوارض آزادراهی با توجه به نوع کاربری خودرو (شخصی، وانت و ماشین سنگین)، متفاوت خواهد بود. همین‌طور عوارض آزادراه‌های مختلف در کشور، با هم متفاوت هستند و ممکن است برخی از آزادراه‌ها نرخ عوارض کمتر یا بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. بدیهی است که هر سال مطابق با تغییرات تورم در کشور و مسائل مربوط به آزادراه‌ها، نرخ عوارض نیز معمولا بیشتر خواهد شد.

نکته 2: در نظر داشته باشید که بدهی مربوط به جریمه عوارض آزادراهی و خود عوارض، مانند بدهی عوارض شهرداری خودرو، باید موقع تعویض پلاک، کامل تسویه شود.

کلام آخر

همان‌طور که در بالا دیدیم، در صورت عدم پرداخت به‌موقع عوارض آزادراهی، به ازاء هر ماه تاخیر، مبلغ جریمه‌ای به عدد اصلی اضافه خواهد شد. از این رو در صورتی که برای پرداخت عوارض آزادراهی خودرو خود، تاخیر زیادی داشته باشید، پی‌در‌پی مبلغ آن به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. با این حساب توصیه می‌شود که حتما برای پرداخت عوارض آزادراهی پلاک خودرو خود، به‌موقع اقدام کنید تا از جریمه و افزایش مبلغ مربوط به آن جلوگیری شود.