استابلایزر سه فاز؛ محافظ لوازم برقی در برابر سوختگی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

با توجه به اینکه امروزه بخش بیشتری از کارهای‌مان را برعهده لوزام الکتریکی گذاشته‌ایم، نمی‌توان از اهمیت مراقبت از آن‌ها دربرابر خطر سوختگی چشم‌پوشی کرد. چراکه استفاده مداوم و بلندمدت از این وسایل، آن‌ها را با مشکلاتی نظیر قطع و وصلی جریان برق، نوسان ولتاژ، نویزها و... مواجه کرد. از آنجاییکه به نظر می‌رسد این مشکلات اجتناب‌ناپذیر هستند، خریدبهترین استابلایزر صنعتی تا حد زیادی سلامت وسایل الکتریکی‌تان را تضمین خواهد کرد. پس نیازی نیست به دلیل سوختن موتور یا مدارهای الکتریکی، وسایل برقی جدید را جایگزین کنید. اما استابلایزرها هم انواع مختلفی دارند که در ادامه با استابلایزر سه فاز آشنا خواهیدشد.

 

استابلایزر سه فاز (ترانس برق سه فاز) چیست؟

استابلایزرها را براساس تکنولوژی استفاده شده و تعداد فازها در دو دسته‌بندی جدا درنظر می‌گیرند. استابلایزرهای سه فاز تثبیت کننده‌های ولتاژی هستند که مانع از انتقال نوسانات ولتاژ به تجهیزات حساس الکتریکی خواهندشد. ترانس‌های اتوماتیک سه فاز از اتصال سیم پیچ‌های سه ترانس تک فاز تشکیل شده‌اند تا با دقت بیشتری نوسان برق را کنترل کنند.

در مقایسه با ترانس‌های تک فاز که یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید استابلایزریخچال و سایر لوازم برقی خانگی هستند، ترانس اتوماتیک سه فاز با توان کنترل ولتاژ 380 تا 450، بیشتر برای دستگاه‌هایی درنظر گرفته می‌شوند که ولتاژی مصرفی بالاتر و حساسیت بیشتری دارند. درنتیجه برای خرید این مدل از استابلایزر بایستی هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

استابلایزر سه فاز چه مزیت هایی دارد؟

همانطور که گفته شد یکی از پرکاربردترین وسایلی را که می‌توان برای محافظت از وسایل برقی تهیه کرد، استابلایزرها هستند. اما جبران نوسان ولتاژ تنها مزیت استفاده از ترانس‌های سه فاز نیست. سایر مزایای استابلایزر به شرح زیر است:

  • دامنه وسیعی از نوسان ولتاژ را می‌تواند اصلاح کند.
  • ولتاژ خروجی استابلایزرهای سه فاز، خطی و پیوسته هستند.
  • صفحه نمایشگری دیجیتال دارند تا نوسان ولتاژ را نشان دهند.
  • مجهز به فیلتری هستند که از ورود نویز به وسایل برقی جلوگیری کنند.
  • در مواجه با بار اضافی مصرفی، به واسطه هشدار، کاربر را آگاه می‌کند.
  • ترانس سه فاز از سیستم قطع جریان دستگاه در شرایطی که مصرف بیش از توان نامی باشد، برخوردار هستند.
  • این دستگاه‌ها از سیستم تاخیر وصل برق به شکل کوتاه مدت برخوردار بوده و در صورت قطع شدن جریان برق از وسایل برقی‌تان مراقبت می‌کند.
  • استابلایزر سه فاز مجهز به سیستم خنک کننده اتوماتیک هستند.
  • برخلاف برخی از مدل‌ها، آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند.
  • دارای سیستم مدار الکتریکی و مدار کنترل فیدبک هستند.

انواع استابلایزر سه فاز

یکی دیگر از مواردی که می‌توان با توجه به آن استابلایزرها را دسته بندی کرد، تکنولوژی استفاده شده در این دستگاه است. استابلایزرهای سه فاز می‌توانند سرووموتوری، رله‌ای یا هوشمند سوئیچینگ باشند. در صورتی که تمایل دارید نوسان ولتاژ با دقت کمتر از 1 ولت تشخیص داده شده و بدون استهلاک تمام نوسان مانند افت و افزایش جریان برق جبران شود، استابلایزرهای سوئیچینگ بهترین گزینه هستند.

در استابلایزرهای رله‌ای سه فاز که به عنوان ساده‌ترین نوع تراس هم شناخته می‌شوند، کنترل ولتاژ به صورت مرحله‌ای انجام شده و به همین خاطر دقت کمتری نسبت به مدل قبلی خواهد داشت. پس می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به دقت پایین و زمان و نحوه تشخیص این مدل، بهتر است آن را برای استابلایزر کولرگازی در نظر نگیرید. چرا که در روزهای گرم تابستان، مصرف انرژی با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود و نصب تثبیت کننده ولتاژ علاوه بر محافظت از دستگاه‌ها، مصرف برق را هم تا حد زیادی کاهش خواهدداد.

زمان خرید استابلایزر سه فاز چه مواردی را درنظر بگیریم؟

 

4

تا به این قسمت از مقاله با اهمیت استفاده استابلایزر و انواع آشنا شدید. دریافتید که این وسیله می‌تواند لوازم برقی‌تان را در برابر نوسان ولتاژ مصون بدارد. اما دانستن این موارد تنها برای خرید کافی نیست؛ توصیه می‌شود زمان خرید استابلایزر سه فاز به توان، فناوری ساخت، گارانتی ساخت، دامنه جبران نوسان، کیفیت ساخت، گواهی نامه‌ها و تاییدیه‌ها توجه داشته باشید.

سخن پایانی

استابلایزر سه فاز را به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های تثبیت کننده ولتاژ برای وسایل برقی خانگی و صنعتی به شما معرفی کردیم. باتوجه به قیمت لوازم برقی موجود در بازار و همینطور خارج شدن این دستگاه‌ها از شرایط گارانتی در صورت سوختن موتور به دلیل نوسان ولتاژ، پیشنهاد می‌کنیم با خرید دستگاهی نوسان جریان برق و نویزهای مضر برای وسایل الکترونیکی را برطرف کنید.