اصل خاک یا Jus soli یکی از شیوه‌های اعطای تابعیت است. تابعیت از طریق خاک به محل تولد فرد اشاره می‌کند. به‌این‌ترتیب برخلاف اصل خون (Jus sanguinis) که در آن شهروندی بر‌اساس نسبت ویژگی‌های خونی داده می‌شود، در این اصل تابعیت به خاک ربط دارد. یعنی افرادی که در سرزمین یا قلمروی مشخصی متولد می‌شوند، به‌صورت خودکار تابعیت آن کشور را به دست می‌آورند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که «قانون خاک در کدام کشورهاست». اگر به دنبال اخذ تابعیت برای فرزندتان از طریق قانون خاک هستید این مقاله برای شما نوشته شده است.

قانون خاک در کدام کشورهاست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

کانادا؛ یکی از کشورهایی که با قانون خاک تابعیت می‌دهد

یکی از کشورهایی که از قانون خاک برای اعطای شهروندی به افراد تبعیت می‌کند کشور کانادا است. هر نوزادی که در مرزهای کانادا به دنیا بیاید به‌عنوان شهروندی این کشور را به‌صورت خود‌به‌خود دریافت می‌کند. این موضوع یعنی کودک متولد شده در کانادا از مزایا و حقوق برابر با یک فرد بومی این کشور بهره‌مند می‌شود. حتی اگر فرد بعد از تولد به سرزمین مادری خود برگردد و در کانادا اقامت نداشته باشد، باز هم شهروند این کشور به‌حساب می‌آید. مهاجرت از طریق تولد فرزند به یکی از پرطرفدارترین روش های مهاجرت به کانادا تبدیل شود.

14

آیا اصل خاک کانادا منجربه‌ اقامت پدر و مادر نیز می‌شود؟ 

پاسخ این سوال منفی است. بر‌اساس اصل خاک، شهروندی کانادا فقط به کودک متولد شده در این کشور داده می‌شود. پلی تاثیری بر اخذ تابعیت برای پدر و مادر ندارد. فقط زمانی‌که کودک به سن ۱۸ سالگی برسد، به‌عنوان اسپانسر والدین می‌تواند برای آن‌ها ویزای اسپانسرشیپ کانادا دریافت کند. همچنین والدین امکان این را دارند که از روش‌های مختلف مانند ویزای کاری و ویزای اکسپرس اینتری برای اخذ اقامت از این کشور اقدام کنند. با بررسی امتیازات اکسپرس اینتری کانادا می‌توانید متوجه شوید که شرایط مهاجرت به این کشور را دارید یا خیر. 

ایالات متحده آمریکا؛ اعطای شهروندی به کودک براساس دو اصل خاک و خون

یکی از معدود کشورهایی که از طریق دو اصل قانون خون و قانون خاک تابعیت می‌دهد، ایالات متحده آمریکا (USA) است. بنابر اصل اول زمانی‌که پدر و مادر آمریکایی باشند، فرزند نیز تابعیت آن‌ها را دریافت می‌کند. بر‌اساس اصل خاک نیز افراد متولد شده در محدوده سرزمینی این کشور، تابعیت آمریکا را به‌دست می‌آورند. این اتفاق بدون توجه به تابعیت پدر و مادر رخ می‌دهد. مزیت این اتفاق برای فرد متولد شده در آمریکا این است که بدون قیط و شرط از همه خدمات و امکانات آموزشی، درمانی و رفاهی آمریکا مانند یک شهروند بومی می‌تواند استفاده کند.

از آنجایی‌که قوانین اخذ شهروندی در آمریکا بسیار پیچیده و دشوار است، اصل خاک یک روش راحت و بی‌دردسر برای دریافت آنی تابعیت این کشور محسوب می‌شود. البته استثنائی هم در مورد تابعیت با اصل خاک در آمریکا وجود دارد. به‌عنوان مثال فرزندان سران کشورهای خارجی یا دیپلمات کشورهای دیگر در صورت تولد در آمریکا امکان دریافت خود‌به‌خودی تابعیت این کشور را نخواهند داشت. 

15

مکزیک؛ کشوری در قاره آمریکا با قانون خاک برای اعطای شهروندی 

در مکزیک شیوه اعطای تابعیت به نوزادان بر اساس اصل خاک (Jus soli) تنظیم شده است. یعنی هر کودکی که در خاک مکزیک متولد شود، به‌طور خودبه‌خود شهروندی این کشور را اخذ خواهد کرد. برای اینکه فرزندتان شهروند رسمی این کشور محسوب شود، بلافاصله بعد از تولد باید برای او پاسپورت دریافت کنید. در‌صورت فاصله بین زمان تولد و تقاضا برای پاسپورت ممکن است به مدارکی مانند گواهی تولد فرزند و مدارک بیمارستان نیاز داشته باشید. توجه داشته باشید که شهروندی فقط به کودک تعلق می‌گیرد؛ بنابراین پدر و مادر برای اقامت در این کشور باید حتما ویزا و اقامت مکزیک را دریافت کنند. 

برزیل؛ شهروندی فوری کودک بر‌اساس اصل خاک و اقامت والدین

نظام حقوقی در کشور برزیل برای اعطای تابعیت و شهروندی از اصل خاک پیروی می‌کند. براساس این اصل هر کودکی که در مرزهای این کشور به دنیا بیاید، شهروند برزیل محسوب می‌شود. این اتفاق بدون هیچ‌گونه وقفه و به‌صورت خود‌به‌خود می‌افتد. یکی از مزایای تولد فرزند در برزیل علاوه‌بر دریافت شهروندی آنی، اجازه به والدین برای دریافت اقامت این کشور است. بعد از مدت یک سال نیز می‌توانند برای دریافت پاسپورت و شهروندی این کشور اقدام کنند.

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت شهروندی بعد از تولد از طریق قانون خاک 

بعد از اینکه فهمیدیم قانون خاک در کدام کشورهاست، باید با مدارک مورد‌نیاز به‌منظور اخذ شهروندی برای فرزندتان نیز آشنا باشید. برای دریافت تابعیت بعد از تولد در یکی از کشورهای کانادا، آمریکا، برزیل و مکزیک باید ابتدا برای کودکتان پاسپورت تهیه کنید. مدارک عمومی مورد‌نیاز در اکثر کشورهای با یکدیگر مشابه هستند. به‌طورکلی برای دریافت پاسپورت به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:‌

  • گواهی تولد (صادر شده توسط ایالتی که تولد در آن صورت گرفته)
  • گواهی تولد والدین کودک
  • پاسپورت و مدارک شناسایی والدین
  • تکمیل فرم درخواست پاسپورت کودک توسط پدر و مادر

اگر بعد از گذشت بیشتر از ۱ سال برای دریافت پاسپورت اقدام کرده‌اید به مدارکی برای اثبات تولد فرزندتان در خاک یکی از این کشورها نیاز خواهید داشت. این مدارک قابل استناد شامل مدارک بیمارستانی، مدارک زایمان و گواهی تولد کودک می‌شود. 

دریافت انواع ویزا برای تولد فرزند در کانادا با ویزا موندیال

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که قانون خاک در کدام کشورهاست. اغلب روش‌هایی که منجر‌به اقامت و شهروندی در کانادا یا کشورهای اروپایی می‌شوند پر هزینه و زمان‌بر هستند. قانون خاک یکی از روش‌های دریافت بلافاصله شهروندی بعد از تولد است. به همین دلیل خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که با به دنیا آوردن فرزند خود در یکی از کشورهای پیشرفته کانادا یا آمریکا، حق شهروندی فوری برایشان دریافت کنند. 

اگر می‌خواهید فرزندتان را در یکی از کشورهایی که قانون خاک دارند به دنیا بیاورید، بهتر است با‌توجه‌به حساس بودن سفارت‌ها برای اعطای ویزا به زنان باردار حتما از کارشناس و وکیل مهاجرت کمک بگیرید. افراد با اخذ انواع ویزاهای کوتاه مدت مانند ویزای توریستی یا انواع اقامت کاری و سرمایه‌گذاری می‌توانند به کشورهایی مانند کانادا و آمریکا برای تولد فرزندشان وارد شوند. برای اطلاع از آخرین قوانین کشور کانادا برای تولد فرزند و اخذ شهروندی پیشنهاد می‌کنیم از اطلاعات به‌روز و جامع کارشناسان ویزا موندیال استفاده کنید. برای آشنایی با انواع راه‌‌های تماس با کارشناسان به سایت visamondial.com سر بزنید. 

 

قانون خاک یکی از اصول اساسی در تعیین تابعیت در برخی کشورها است. این قانون به مفهوم این است که هر فردی که در ترابر یکی از این کشورها به دنیا آید، تابعیت آن کشور را به‌دست می‌آورد و از تمام مزایا و حقوق شهروندی آن بهره‌مند می‌شود. کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل و استرالیا از این قانون استفاده می‌کنند که این امر در برخی موارد به عنوان یک موضوع حساس در سیاست‌های مهاجرتی و اجتماعی این کشورها مطرح می‌شود.

 

راه‌هایی همچون اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری یا خرید ملک در اروپا با‌توجه‌به هزینه‌هایی که دارد برای برخی افراد قابل دسترس و انجام نیست. از طرفی افراد در بسیاری از موارد به‌دنبال این هستند که به‌منظور بهره‌گیری از خدمات رایگان بهداشتی و آموزشی در کمترین زمان برای فرزندانشان اقامت بگیرند.