اهواز مرکز استان خوزستان از اهمیت تاریخی قابل توجهی برخوردار است و در طول 8 سال جنگ تحمیلی شاهد وقایع گوناگونی بوده است. اهواز که به دلیل چشم‌انداز صنعتی و نفت‌خیز در منطقه جنوب کشور شهرت دارد، نقشی محوری در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و گردشگری داشته است. بیشتر ساکنان به زبان عربی و فارسی صحبت می‌کنند و تنوع فرهنگی در این شهر زیاد است. جاذبه‌های گردشگری متعددی در این شهر پرجنب‌وجوش قرار دارند. در این مقاله به معرفی خاص‌ترین جاذبه‌های اهواز می‌پردازیم.

خاص ترین جاذبه های اهواز را بشناسید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

۱. رودخانه کارون

سفر به اهواز بدون تماشای رودخانه باشکوه کارون، بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رود ایران، ناتمام است. رودخانه کارون با وجود چالش‌ها و کمبود آب همچنان یکی از شریان‌های ضروری اهواز است. این رودخانه با امتداد تقریبی 950 کیلومتر از زردکوه در استان چهارمحال‌وبختیاری سرچشمه می‌گیرد و از شهرهای مختلف از جمله شهرکرد، بروجن، لردگان، ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر، اهواز و خرمشهر می‌گذرد.

رودخانه کارون به‌عنوان منبع اصلی آب اهواز نیز شناخته می‌شود. بسیاری از گردشگران هرساله برای تماشای این رودخانه باشکوه بلیت هواپیما یا بلیط قطار اهواز را خریداری می‌کنند و به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

 

۲. بازار عبدالحمید اهواز

یکی دیگر از خاص‌ترین جاذبه‌های اهواز، بازار عبدالحمید است که در خیابان نظامی یا نظری‌پور بین خیابان نادری و خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. این بازار به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اهواز شناخته می‌شود که جذابیت یک قرن پیش خود را حفظ کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند انواع کالاها، صنایع دستی محلی و بناهای تاریخی، از جمله دادسرای دوره قاجار و کاروان‌سرای شیخ خزعل را در این مکان کشف کنند.

 

۳. پل های اهواز

این شهر دارای هشت پل است که هر کدام گواهی بر نبوغ معماری منحصر‌به‌فرد ساکنان است. این پل‌ها جذابیت شهر را افزایش داده و به جاذبه‌های گردشگری برجسته تبدیل شده‌اند و بر جذابیت مناظر اهواز افزوده‌اند.

 

۴. موزه هنرهای معاصر اهواز

یکی دیگر از جاذبه‌های اهواز موزه هنرهای معاصر اهواز است در 2 طبقه و 5 گالری در سال 1338 فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه با مجموعه‌ای متشکل از 70 اثر هنری است که 60 اثر آن به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر به هنرمندان استان‌های دیگر منسوب می‌شود. کنفرانس‌ها، دوره‌های هنری و سمینارهایی در این موزه برگزار می‌شود. اگر از علاقمندان به آثار هنری هستید و پرواز تهران اهواز را برای تماشای جاذبه‌های اهواز رزرو کرده‌اید، بازدید از موزه هنرهای معاصر بخشی ضروری از سفر شما خواهد بود. این موزه همچنین مفتخر به میزبانی جشنواره ملی هنرهای تجسمی در چهار دوره بوده است.

2

۵. آبشار مصنوعی اهواز

این شهر طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه را در خود جای داده است که بر روی پل هفتم اهواز قرار دارد. این آبشار زیبا که با نورپردازی مسحورکننده‌ای مزین شده است، به زیبایی به رودخانه می‌ریزد و منظره‌ای خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد. این آبشار که با 750 لامپ LED و 80 نورافکن روشن می‌شود، بخصوص برای کسانی که به دنبال تماشای مناظر زیبای شب‌های اهواز هستند، یکی از جاذبه‌های تماشایی اهواز است.

 

۶. سرای عجم

سرای عجم یک مکان تاریخی جذاب در اهواز است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و از سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. تاریخ دقیق ساخت این عمارت نفیس معلوم نیست، با این حال گمان می‌رود در دوران پر رونق سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده باشد. این کاخ با داشتن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد معماری مانند ستون‌های کنده‌کاری‌شده، درها و پنجره‌های چوبی، اتاق‌های متعدد، نمونه‌ای قابل توجه از میراث فرهنگی منطقه است. حیاط اصلی کاخ و ایوان‌های اطراف آن طرح‌های معماری سنتی ایرانی را بازتاب می‌دهد.

 

۷. کاروان‌سرای معین‌التجار

کاروانسرای معین‌التجار که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد، در نزدیکی پل سفید در شهر قدیمی اهواز قرار دارد. این مکان که زمانی متعلق به تاجر سرشناس بوشهری حاج محمدتقی معین‌التجار بود، اکنون به مکان مورد علاقه گردشگران تبدیل شده است. این کاروانسرا در سال 1377 به‌عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید. کاروانسراها بخش قابل توجهی از میراث تاریخی ایران هستند که قرن‌ها نقش مهمی در تسهیل تجارت و سفر به سراسر کشور داشته‌اند.

3

۸. خانه ماپار

علی‌رغم آسیب‌های جنگی که به شهر اهواز وارد شده است، بناهای تاریخی و جاذبه‌های اهواز این شهر را مزین کرده‌اند. یکی از این شگفتی‌های معماری، خانه ماپار تماشایی است. این خانه پرزرق‌وبرق که با نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌های رنگی شاخص است، به‌عنوان یک بنای تاریخی نمادین در اهواز معرفی می‌شود. خانه ماپار که از دو طبقه و یک زیرزمین تشکیل شده است، دارای دیوارهای سنگی محکمی است که یادآور ظرافت معماری دوران خودش است. در سال 1380، این خانه تحت بازسازی دقیق قرار گرفت و شکوه و عظمت آن تجدید شد و در همان سال به‌عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسید.

 

۹. کلیسای سوره مسروپ اهواز

کلیسای ارامنه مسروپ، در مجاورت بازار عبدالحمید اهواز، در حال حاضر نیمه‌فعال است و تعداد انگشت‌شماری از ارامنه شهر در آن حضور دارند. این کلیسا که در سال ۱۳۴۷ توسط ترداد داویدیان، کارمند شرکت ملی نفت ساخته شد. ترکیبی از سبک‌های معماری مدرن ارمنی و اسلامی در این کلیسا دیده می‌شود.

 

۱۰. حرم علی بن مهزیار

حرم مطهر علی ابن مهزیار، زیارتگاهی قدیمی است که در میان جاذبه‌های اهواز بسیار شاخص است. این مکان مقدس در قلب اهواز واقع شده است. علی‌بن‌مهزیار عالم و فقیه ممتاز شیعه و از یاران گران‌قدر امام رضا (ع) بود. او در سال 201 هجری قمری با برپایی مسجدی در محل اقامت امام رضا (ع) در اهواز ارادت خود را به امام هشتم ثابت کرد. علی‌بن‌مهزیار پس از مرگ در همان مسجد به خاک سپرده شد. این بقعه شریف امروزه به‌مثابه مأمنی برای زائران و ارادتمندان شناخته می‌شود.

 

خرید بلیط قطار و هواپیما

علاقه‌مندان سفر به اهواز، می‌توانند از طریق هواپیما و قطار به این شهر دیدنی سفر کنند و جاذبه‌های اهواز را کشف کنند. شما می‌توانید بلیط آنلاین قطار از جمله بلیط قطار اهواز تهران یا بلیط هواپیما را از سایت‌های خطوط هوایی، شرکت‌های ریلی یا پلتفرم‌های خرید بلیط تهیه کنید.  

 

کلام آخر

شگفتی‌های جاذبه‌های دیدنی اهواز مسافران را از راه دور و نزدیک فرا می‌خواند. با سفر به اهواز، علاوه بر تماشای جاذبه‌های شهر، می‌توانید با مردم گرم و صمیمی شهر ارتباط برقرار کنید و از مهمان‌نوازی آن‌ها بهره‌مند شوید. اهواز برای کسانی که به دنبال یک سفر زمستانی جذاب هستند، به‌عنوان یک مقصد برتر معرفی می‌شود. در این مقاله سعی کردیم برخی از خاص‌ترین جاذبه‌های اهواز را برای شما شرح دهیم. امیدواریم از خواندن این نوشته لذت برده باشید.