اگر قصد مهاجرت به آمریکا، کانادا یا کشورهای اروپایی را دارید، قبل از هر چیز باید تفاوت اقامت دائم و شهروندی را به‌طوردقیق بشناسید. اغلب داوطلبان مهاجرتی این دو مورد را با یکدیگر یکسان می‌دانند؛ در حالی که در امکانات، ویژگی‌ها، مزایا و معایب کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت اقامت دائم و شهروندی؛ مقایسه دقیق + مزایا و معایب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

در واقع این که شما شهروند یک کشور هستید یا صرفاً اجازه اقامت در آنجا را دارید، با یکدیگر متفاوت است و می‌تواند روند زندگی، کار و تحصیل شما را پس از مهاجرت به‌طورکامل تغییر دهد. در این مقاله ضمن توضیح دقیق اقامت دائم و شهروندی، به بررسی مزایا، امکانات و ویژگی‌های هرکدام نیز می‌پردازیم.

تفاوت شهروندی و اقامت دائم در حق رأی انتخابات

با داشتن تابعیت یا شهروندی هر کشوری مسلم است که نظرتان در تعیین نتیجه انتخابات دولت نقش اساسی دارد و دارای حق رای در انتخابات مختلف و همه‌پرسی‌ها هستید. اما اگر مهاجر هستید و صرفاً اقامت دائم دارید و سیتیزن آن کشور محسوب نمی‌شوید، متاسفانه از داشتن حق رای در کلیه انتخابات محروم خواهید بود.

مشاغل وابسته به دولت در اقامت دائم و شهروندی

تمامی دارندگان اقامت دائم یا RP، امکان کار در شرکت‌های خصوصی کشوری که مقیم آن هستند را دارند. اما فقط شهروندان و افراد دارای تابعیت هر کشور مجاز به داشتن مشاغل دولتی هستند. اگر مقیم دائم هستید و شغل دولتی می‌خواهید، پس از گذشت متوسط 6 سال از اقامت موقت خود، ضمن رعایت شروط، درخواست سیتیزن شیپ دهید. در صورت تأیید درخواست، امکان داشتن شغل و منصب‌های دولتی نیز برای‌تان فراهم می‌شود.

فرق سیتیزن شیپ و اقامت دائم در دریافت پاسپورت کشور مورد‌نظر

شهروندان یا افراد دارای تابعیت هر کشور به سادگی می‌توانند برای دریافت پاسپورت کشورشان اقدام کنند و این موضوع یکی از اصلی‌ترین مزایای داشتن سیتیزن شیپ هر کشور است. اما صرف داشتن اقامت دائمی، نمی‌توانید پاسپورت کشور محل سکونتان را دریافت کنید و فقط مجاز به داشتن گذرنامه کشور محل تولدتان هستید. داشتن پاسپورت کشور مد نظرتان امکانات زیادی برای سفر، ویزا، تحصیل و کار به شما می‌دهد.

شرایط محدودیت در خروج از کشور برای شهروندان و

وقتی شهروند کشوری هستید، اختیارتان تمام و کمال دست خودتان است. می‌توانید هر وقت که خواستید از کشور خارج شوید و حتی سال‌های زیادی به آن برنگردید. هیچ کس نمی‌تواند شما را در این مورد بازخواست کند. اما اگر مقیم دائم هستید، در این مورد محدودیت‌هایی دارید.

مثلاً نمی‌توانید کشور محل اقامتتان را به مدت طولانی ترک کنید، ولی هر 3 الی 6 ماه یکبار، امکان رفتن به مسافرت‌های کوتاه مدت را دارید. فراموش نکنید که در بازه‌های زمانی مشخص شده ملزم به حضور در کشور هستید.

شرایط اخراج و دیپورت از کشور در اقامت دائم و شهروندی چگونه است؟

به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی کسی نمی‌تواند شهروندی را از کشوری که تابعیت آن را دارد اخراج کند و این امتیاز را از او بگیرد، مگر در یک مورد خاص! آن هم زمانی که طبق سند و مدرک، شخصی جاسوس، خائن و ضد دولت تلقی شود. اما با داشتن مجوز اقامت دائم به‌تنهایی این طور نیست و در‌صورتی‌که شخص مهاجر جرم و جنایتی مخالف قانون مرتکب شود، به سادگی دیپورت خواهد شد و مجبور به بازگشت به کشور خود می‌شود.

مقایسه اقامت دائم و شهروندی از نظر تمدید دوره‌ای

اگر حق شهروندی و تابعیت کشوری را دارید، خبر خوب اینکه این امتیاز مادام‌العمر همراه شماست. یعنی نیاز به تمدید آن نیست و تا پایان زندگی‌تان اعتبار خواهد داشت. اما اگر اقامت دائم دارید، باید به‌صورت دوره‌ای جواز اقامت دائمی‌تان را تمدید کنید. این مورد برای اقامت دائم و شهروندی آلمان نیز صدق می‌کند. اقامت دائم آلمان به افراد مسلط به زبان آلمانی که حداقل پنج سال در این کوشر زندگی کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. اگر نمی‌خواهید مجوزتان باطل شود و مشکلات آن گریبانتان را بگیرد، این موضوع را جدی بگیرید و به موقع آن را پیگیری کنید.

شرایط خدمات دولتی، کمک هزینه و بورسیه‌ها در سیتیزن شیپ و اقامت دائم

گاهی ممکن است دولت کشوری، خدمات ویژه‌ و کارآمدی را مانند پرداخت انواع بورسیه، سهام‌های دولتی و کمک‌ هزینه تحصیلی، درمانی و بهداشتی را برای شهروندانش در نظر بگیرید. اما این امتیاز و خدمات چون وابسته به دولت هستند تنها به شهروندان آن کشور تعلق می‌گیرد و شامل حال افراد دارای اقامت دائمی نمی‌شود.

2

اقامت دائم چه مزایایی دارد؟

  • امکان داشتن کار غیر دولتی
  • امکان تحصیل
  • ثبات و امنیت بالاتر نسبت به اقامت موقت
  • سفر کوتاه مدت به اکثر کشورهای جهان با ویزا
  • دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی
  • درخواست ویزای همراه فقط برای همسر و فرزندان زیر 21 سال

معایب اقامت دائم چیست؟

  • عدم امکان دریافت پاسپورت کشور محل اقامت
  • نداشتن حق رأی
  • عدم امکان دریافت مشاغل دولتی
  • احتمال اخراج و دیپورت از کشور در صورت داشتن رفتار پر خطر
  • نیاز به تمدید دوره‌ای مجوز اقامت دائم (5 سال یک بار)
  • اهدای مجوز اقامت دائم به فرزندان در صورت صلاح‌دید

مزایای اخذ شهروندی در کشورهای پیشرفته

  • امکان داشتن شغل دولتی
  • بهره‌مندی بی قید و شرط از تمامی خدمات و امتیازات دولتی رایگان
  • دریافت پاسپورت آن کشور و مجوزهای امنیتی
  • نامحدود و بدون نیاز به تمدید
  • داشتن حق رأی در انتخابات کشور
  • سفر کوتاه‌ یا بلند مدت به اکثر کشورها بدون نیاز به دریافت ویزا
  • اهدا حق شهروندی و تابعیت بی قید و شرط به فرزندان شما
  • درخواست ویزای همراه برای همسر، فرزندان صغیر و بالغ، خواهر، برادر و والدین

اخذ شهروندی چه معایبی دارد؟

  • فرایند پیچیده دریافت شهروندی یا citizenship
  • دارای پروسه زمان بر و طولانی
  • امکان محرومیت از برخی مزایای کشور محل تولد پس از دریافت شهروندی

اقامت دائم بهتر است یا شهروندی؟

انتخاب بین اقامت دائم و شهروندی، در واقع انتخاب بین خوب و خوب‌تر است! حالا که به‌طورکامل فرق اقامت دائم و شهروندی را می‌دانید، شاید فکر کنید که شهروندی یا همان Citizenship گزینه بهتری است و مزایای بیشتر و محدودیت‌های کمتری را برای شما و حتی خانواده‌تان به همراه دارد. این تفکر تا حدی درست است؛ اما نه به این منظور که اقامت دائم خوب و کارآمد نیست! اگر واقع بین باشیم، شما در ابتدای کار آن‌قدرها حق انتخاب ندارید.

در واقع اگر تابعیت کشوری را ندارید، مجبور هستید در ابتدا برای اقامت دائم درخواست بدهید. مثلاً برای شهروندی آلمان، ابتدا در صورت داشتن شرایط اقامت دائم در آلمان، مجوز اقامت دائم را دریافت کنید و سپس بعد از گذشت 5 الی 7 سال، برای درخواست تابعیت آلمان اقدام کنید. البته گاهی ممکن است فرق اقامت و شهروندی با‌توجه‌به شرایط و اهدافتان چندان برای‌تان اهمیت نداشته باشد. در این صورت نیازی به دریافت شهروندی پیدا نمی‌کنید و تنها با اقامت دائم ادامه می‌دهید.

3

اخذ سریع اقامت دائم و شهروندی با دریافت راهنمایی از مشاوران مهاجرتی

ما در این مقاله ضمن بررسی تفاوت اقامت و شهروندی، مزایا و معایب هر کدام را نیز کاملاً صادقانه بازگو کردیم. همچنین مراحل درخواست هر کدام را از صفر تا صد توضیح دادیم. حالا دیگر با آگاهی کامل و چشمانی باز، مسیر مهاجرتتان را بدون هیچ مشکلی پیش می‌برید.

آگاهی به تفاوت اقامت و شهروندی، برای هر مهاجری ضروری است. شما باید به‌طور‌کامل در مورد ویژگی هر نوع مجوز اعم از شهروندی یا دائم، اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید قدم به قدم از اقامت موقت تا دریافت سیتیزن شیپ یا شهروندی پیش بروید. بدین‌منظور پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان حوزه مهاجرت مجموعه هرمس اپلای کمک بگیرید. مشاوران و کارشناسان آکادمی هرمس اپلای به شما در زمینه اخذ شهروندی و هم‌چنین اقامت دائم راهنمایی‌های موثر و هدفمندی ارائه می‌دهند.