چشمه های باداب سورت به عنوان چشمه‌های رنگی و پلکانی هم خوانده می‌شوند و یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک شهر ساری به‌ شمار می‌روند. این چشمه‌های پلکانی زیبا بسیار با ارزش هستند و پس از کوه دماوند دومین اثر طبیعی ملی ایران محسوب می‌شوند. یکی از مهمترین تفاوت‌های چشمه باداب سورت نسبت دیگر چشمه‌های دیگر که به نوعی ارزش آن را بیشتر می‌کند، خاصیت درمانی آب‌های جاری در آن است و معدود چشمه‌هایی از چنین ویژگی برخوردار هستند. این استخرهای شگفت‌انگیز از جنس تراورتن هستند و چندین باداب با رنگ، مزه، خاصیت و طعم متفاوت تشکیل شده‌اند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این چشمه‌ها و شرایط دسترسی به آنها ارائه خواهد شد.

چشمه های باداب سورت؛ چشمه های رنگی و شفابخش ساری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چشمه پلکانی باداب سورت

چشمه های باداب سورت، در حدود 100 کیلومتری ساری، یکی مناطق بسیار زیبا و جذاب استان مازندران به شمار می‌رود و یکی از بی‌نظیرترین چشمه‌های جهان را در قلب خود جای داده است. شما می توانید در سفر با قطار به ساری و خرید تورهای بازدید از این جاذبه طبیعی زیبا، برنامه سفر خود را با تجربه بازدید از باداب سورت همراه کنید. چشمه های باداب سورت شامل چندین چشمه پلکانی تراورتنی هستند که حجم، مزه، رنگ و طعم آب‌های جاری در آنها کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. چشمه های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده و اکنون این پدیده طبیعی بعد از کوه دماوند دومین میراث طبیعی ایران به شمار می‌رود و نام آن  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. البته ناگفته نماند که این چشمه‌ به ثبت جهانی نیز رسیده‌ و اکنون دومین چشمه آب شور جهان پس از پاموک‌کاله ترکیه محسوب می‌شود. چشمه تراورتنی باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱ متری دریا قرار دارد و  اطراف آن  چشمه پوشیده از درختچه‌های وحشی زرشک است. همچنین ارتفاعات بالاتر اطراف آن را درخت‌های برگ سوزنی دربر گرفته‌اند. اولین چشمه باداب سورت بسیار شور است و یک استخر با عمق بسیار زیاد و قطر ۱۵ متر دارد و یک چشمه آب معدنی است.

چشمه رنگی باداب سورت

دومین چشمه باداب سورت در  شمال غربی و بالا دست چشمه اول قرار دارد و برخلاف چشمه اول آب آن ترش مزه و رنگی است. رنگ آب این چشمه به دلیل وجود رسوب بالای آهن در آن قرمز و نارنجی است و همچنین در اطراف چشمه کمی رسوب آهن مشاهده می شود.

آب‌های رسوبی و معدنی چشمه رنگی باداب سورت به سمت شیب پایین دست کوهستانی خود در جریان هستند و همین ویژگی سبب شده است که به مرور زمان در قسمت پایین دست این چشمه صدها طبقه و ده‌ها حوضچه پلکانی خیره کننده و بسیار زیبا شکل بگیرد. این حوضچه‌ها اندازه و رنگ‌بندی جذاب و متفاوتی دارند و در چند رنگ زرد، نارنجی و قرمز خودنمایی می‌کنند.

در واقع آن چیزی که چشمه رنگی باداب سورت را از دیگر انواع چشمه متمایز می‌کند، همین حوضچه‌ها و طبقات هستند که جذابیت منحصر به فردی به آن بخشیده‌اند. این منطقه در دامنه کوهستان مخصوصا در غروب چشم انداز بسیار زیبا و غیر قابل وصفی دارد.

6

ویژگی چشمه‌های باداب سورت

این چشمه‌های زیبا و پدیده‌های طبیعی در دوران چهارم زمین شناسی همزمان با آخرین چین خوردگی‌های البرز به وجود آمده‌ و سال‌هاست که جریان آب‌های معدنی و رسوبی در شیب پایین دست کوهستانی چشمه‌ها جاری است. این چشمه‌ها از ده‌ها حوضچه زیبا و صدها طبقه رنگارنگ ساخته شده‌اند و ابعاد مختلفی دارند. این جاذبه‌های طبیعی خیره کننده در دامنه کوهستان ساختار کاملا خاص و منحصر به فردی را ایجاد کرده‌اند و از این‌رو نسبت به همه چشمه‌های دنیا متفاوت هستند. این چشمه‌ها از نظر زمین‌شناسی ساختار پیچیده‌ای دارند و در بدترین شرایط خشکسالی نیز پر از آب هستند و شایعات مبتنی‌بر خشک شدن یا کم آب شدن آنها کاملا بی اساس است.

همانطور که در بالا نیز عنوان شد، آب اولین چشمه شور است و از آب معدنی موجود در آن برای درمان ناراحتی‌های مختلفی نظیر پا درد، کمردرد، روماتیسم، امراض پوستی و سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. این چشمه شور به دلیل شرایط ویژه خود و شور بودن در برابر سرما و یخ‌زدگی کاملا مقاوم است و در زمستان یخ نمی‌زند.

امکانات چشمه‌های باداب سورت

این جاذبه طبیعی شگفت انگیز آنچنان که باید مورد لطف و توجه مسئولان قرار نگرفته و متاسفانه امکانات رفاهی موجود در آن چندان درخور توجه نیست. در پایین مسیر یک پارکینگ قرار دارد که سرویس بهداشتی هم داخل آن پارکینگ است و طبق ادعای گردشگران و بازدید کنندگان سرویس بهداشتی فاقد آب و دستشویی است و برای رفتن به دستشویی باید از آفتابه استفاده کرد. همچنین در نزدیکی چشمه‌ها هیچ مرکز خریدی وجود ندارد و گردشگران باید موارد مورد نیاز خود را از مغازه‌های روستاهای اطراف خریداری کنند.

باداب سورت کجاست؟

برای دیدن باداب سورت باید راهی مازندران شد زیرا چشمه های باداب سورت در روستایی به نام سورت واقع در بخش چهاردانگه شهر ساری قرار دارند. ناگفته نماند که بخش چهاردانگه در جنوب  شهر ساری واقع شده است و سورت در دهستانی به نام دهستان پشت کوه قرار و برای رفتن به روستای سورت باید از مسیر دهستان پشت کوه عبور کرد. همچنین روستای سورت بین روستاهای مال‌خواست و اروست قرار دارد.

7

بهترین زمان برای بازدید از چشمه‌های باداب

در همه فصول امکان بازدید از باداب سورت وجود دارد اما از آنجایی که در فصل بهار چشمه‌ها پر آب‌تر بوده و طبیعت اطراف چشمه‌ها سرسبز و زیبا هستند، در این فصل بازدید از باداب سورت لطف بیشتری دارد. به عبارت دیگر بهترین فصل برای بازدید از چشمه های باداب سورت و رفتن به روستای زیبای سورت فصل بهار است و زیرا در این فصل چشمه پلکانی باداب سورت نسبت به دیگر فصل‌ها منظره بسیار چشم نوازتری دارد.

 در فصل تابستان هوا گرم و آفتاب تیز است و ممکن است گرمای هوای آزار دهنده باشد. در فصل زمستان نیز امکان دارد مسیر دسترسی به این چشمه‌ها دشوار شود. به همین دلیل باید گفت که بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب ماه دوم بهار یا اردیبهشت ماه است. البته در فصل پاییز نیز این منطقه جذابیت خاص خود را دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.  

برای اقامت شبانه در این منطقه می‌توان هم از خانه‌هایی که در روستاهای اطراف اجاره داده می‌شوند استفاده کرد و هم می‌توان در مکان‌های عمومی کمپ برپا کرد. البته کسی نمی‌تواند در حوالی و  نزدیکی چشمه‌ها کمپ برپا کند. زیرا برپایی کمپ در حوالی چشمه‌ها ممنوع است.

مسیرهای دسترسی به چشمه‌های باداب سورت

برای رفتن به باداب سورت از تهران علاوه‌بر جاده‌های استان مازندران، می‌توان از جاده‌های استان سمنان هم استفاده کرد. جاده‌های سمنان نسبت به جاده‌های مازندران ایمنی بیشتری دارند و مسافت کمتری تا باداب سورت دارند؛ اما به زیبایی جاده‌های مازندران نمی‌رسند. هر دو مسیر تا روستای اروست که در یک کیلومتری چشمه‌ها قرار دارد آسفالت هستند و جاده اروست تا روستای سورت خاکی است.

افرادی که جاده سمنان را برای رفتن به روستای سورت انتخاب می‌کنند باید علاوبر سمنان به ترتیب از شهرهای مهدیشهر، شهمیرزاد، فولاد محله، سه‌راه تلمادره عبور کنند تا به روستای اروست و سپس باداب سورت برسند. اما از طرف جاده مازندران باید از تهران به سمت ساری حرکت کرده و سپس به ترتیب از شهرهای کیاسر و سه‌‌راه‌ تلمادره عبور کرد تا به روستاهای اروست و باداب سورت رسید.

در هر دو مسیر پس از تلمادره یک پاسگاه و یک پمپ بنزین قرار دارد و مسیر روبه‌روی پاسگاه جاده اروست است. در مسیر اروست به سمت روستای سورت ۳ روستای زیبای دیگر که به ترتیب شامل روستاهای پشرت، کوات و قلعه هستند، قرار دارد و باید این ۳ روستا را پشت سر گذاشت تا به یک سه‌راهی رسید. مسیر آسفالت سمت چپ این جاده به سمت روستای اروست و جاده آسفالت سمت راست سه‌راهی به سمت روستای مالخواست و مسیر مستقیم خاکی به سمت چشمه‌های سورت می‌رود.

دریاچه نزدیک باداب سورت

دریاچه چورت باداب سورت در ۸۸ کیلومتری این چشمه‌های زیبا قرار دارد و نزدیک‌‌ترین دریاچه به این منطقه محسوب می‌شود. این دریاچه نیز بسیار زیبا بوده و اطراف آن را درختان گردو و ازگیل پوشیده است و طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از گردشگران پس از دیدن چشمه‌های پلکانی و رنگی عازم دریاچه باداب سورت می‌شوند. برای رفتن به این دریاچه باید وارد  جاده شهمیرزاد شده و مسیر را به سمت قالی کلا ادامه داد.

جاده دریاچه چورت قبل از رسیدن به قالی کلاه مشخص است و برای رسیدن به دریاچه باید آن مسیر را طی کرد. در این دریاچه هم می‌توان مشغول ماهیگیری شد و هم می‌توان قایق سواری را تجربه کرد. در فصل پاییز منظره دریاچه چورت واقعا بی نظیر و زیبا است. به همین دلیل بسیاری از تورهای گردشگری در سفر با قطار به ساری به این فصل موکول می‌کنند تا بتوانند در این فصل دریاچه چورت را از نزدیک ببینند.

کلام آخر

چشمه های باداب سورت در استان مازندران و نزدیکی شهر ساری قرار دارند و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌روند. این منطقه در پاییز و بهار چشم‌انداز بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد و به همین دلیل، گردشگران می توانند با خرید بلیط قطار از سایت یوتراوز به ساری سفر کرده و از آنجا به این طبیعت دیدنی بروند.