اره فارسی بار یکی از ابزارهای قدرتمند برای برش انواع قطعات فلزی،‌ چوبی و پلاستیک است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. اما سوال مهم اینجاست: آیا می‌دانید اگر با نحوه صحیح کار با آن آشنا نباشید، استفاده از اره فارسی بر به بروز حوادث ناگواری منجر می‌شود؟ در این مطلب، به آموزش روش کار با اره فارسی بر می‌پردازیم. همچنین توضیحاتی در مورد نکات حساس ایمنی قبل و بعد از استفاده از این ابزار برش ارائه خواهیم داد تا با رعایت آن، برش‌هایی تمیز و دقیق انجام دهید.

روش کار با اره فارسی بر + نکات حساس ایمنی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

انتخاب و نصب تیغه مناسب؛ نکته مهم پیش از شروع کار با فارسی بر

اولین نکته مهم در بحث آموزش کار با اره فارسی بر، انتخاب و نصب تیغه مناسب است. تیغه اره نقشی مهم در انجام برش‌هایی دقیق و ظریف ایفا می‌کند و اگر برای انجام برش از جنس تیغ اره نامناسبی استفاده کنید، در نواحی برش ممکن است نشانه‌هایی از زبر شدن قطعه موردنظرتان را ببینید؛ بنابراین توجه به این نکته، در کنار استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب مانند لباس، عینک، دستکش و کفش ایمنی مناسب پیش از شروع کار با فارسی بر امری حیاتی است.

تیغ اره‌های مناسب برای استفاده و نصب روی اره فارسی بر، جنس‌های مختلفی مانند فولاد، کاربید تنگستن و الماسه دارند که برای نصب هرکدام از این تیغ اره‌ها، کافی است مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • ابتدا سیم برق اره فارسی بر از پریز جدا کنید.
  • گارد محافظ آن را باز کنید.
  • مهره قفل کننده تیغه را با آچار مخصوص شل کنید.
  • تیغه را در جای مناسب قرار دهید.
  • مجدد مهره قفل‌کننده را با آچار سفت کنید.
  • در انتها گارد محافظ تیغه را ببندید.

ضمنا این نکته را بدانید که تیغ اره‌های فولادی برای برش قطعاتی مناسب هستند که ضخامت کم‌تری دارند و تیغ اره‌ها از جنس کاربید تنگستن و الماسه باید برای برش قطعات با ضخامت بیشتر مورداستفاده قرار بگیرند و برش با آن‌ها کمی دشوار خواهد بود.

یکی از موارد مهم در آموزش کار با اره فارسی بر تنظیم زاویه برش است

اره فارسی بر برش در زوایای مختلفی مانند فارسی، اریب و ترکیبی ایجاد می‌کند؛ اما برای برش در این زوایا، باید زاویه این وسیله را به‌درستی تنظیم کنید. برای تنظیم زاویه اره فارسی بر کافی است مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • ابتدا نوع برش (فارسی، اریب یا ترکیبی) را تعیین کنید.
  • سپس با استفاده از یک گونیا، زاویه موردنظر را روی قطعه مشخص کنید؛ البته این کار را با استفاده از صفحه مندرج برخی از اره‌های فارسی بر نیز می‌توانید انجام دهید.
  • پس از مشخص کردن زاویه برش با گونیا، از گیره‌هایی برای ثابت نگه داشتن قطعه در آن زاویه کمک بگیرید.

طی این مراحل، برای تعیین زاویه برش از گونیایی مناسب استفاده کنید و قبل از برش، حتما از متناسب بودن زاویه با نوع برش اطمینان داشته باشید. ضمنا توجه کنید که حتی با وجود رعایت کلیه نکات، بروز حوادث ناشی از کار با اره فارسی بر، ممکن است آسیب‌های جدی به دست وارد کند؛ بنابراین با خرید دستکش کار مناسب از آسیب‌ دیدن دست‌ها و انگشتان جلوگیری کنید. همچنین در هنگام برش قطعات چوبی، از ماسک‌های تنفسی کمک بگیرید تا از ورود گرد و غبار و براده‌های چوب به دستگاه تنفسی، جلوگیری شود.

4

ایجاد خط برش با ابزار مناسب؛ بخش دیگری از آموزش کار با اره فارسی بر

برای داشتن برش‌هایی دقیق و یکنواخت توجه به این بخش از آموزش کار با اره فارسی بر بسیار مهم است. با ایجاد خط برش، مسیر حرکت تیغه اره این ابزار مشخص می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای اینکه مسیر حرکت تیغه کاملا صاف باشد، از ابزار مناسبی به این منظور استفاده کنید. به‌علاوه، اگر حین ایجاد خط برش نکات زیر را رعایت کنید، برش‌های شما با اره فارسی بر دقیق‌تر و صاف‌تر خواهند بود:

  • برای تعیین ابتدا و انتهای خط برش، حتما از مداد و خط‌کش مناسب برای علامت‌گذاری استفاده کنید.
  • مسیر حرکت تیغه اره در برش زاویه‌ای را حتما به کمک یک گونیای مناسب تعیین کنید.
  • درصورت نیاز به ثابت نگه داشتن قطعه (قطعات) حین ایجاد خط برش از گیره کمک بگیرید.

همچنین پس از ایجاد خط برش، برای شروع کار حتما از عینک و دستکش ایمنی برای محافظت از سلامت خود استفاده کنید. برای جلوگیری از محو شدن مکان‌های علامت‌گذاری شده حین برش نیز، مداد را با فشار بیشتری روی قطعه موردنظر بکشید.

رعایت نکات ایمنی حین کار با فارسی بر برای برش دقیق

اولین نکته مهم پیش از شروع کار با انواع ابزارها در هر محیط کاری، آشنایی با نحوه صحیح کار با این ابزارها از طریق مطالعه دستورالعمل مربوط به آن‌ها است. اغلب شرکت‌های تولیدی در دستورالعمل هر وسیله‌ای، نکات ایمنی و توضیحاتی در مورد تنظیم صحیح آن‌ها ذکر کرده‌اند. رعایت این نکات باعث می‌شود تا احتمال بروز حوادث مختلف حین کار با دستگاه‌ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند و نتیجه کار بسیار مطلوب باشد. در ادامه به سایر نکات ایمنی مهم پیش از شروع و حین کار با اره فارسی بر اشاره خواهیم کرد تا در شرایطی ایده‌آل، برش‌هایی تمیز و صاف با این وسیله ایجاد کنید.

تهیه کلیه لوازم و تجهیزات موردنیاز برای کار با اره فارسی بر

پیش از شروع کار با فارسی بر، باید کلیه لوازم ضروری مانند تجهیزات ایمنی و لوازمی به‌منظور ثابت نگه داشتن قطعه (قطعات) را همراه داشته باشید تا در حین کار بر اثر جابه‌جایی قطعه، آسیبی به شما وارد نشود. ضمنا پیش از روشن کردن دستگاه، از ثابت بودن محل اره فارسی بر اطمینان حاصل کنید و با بررسی محکم بودن قاب محافظ ایمنی تیغه، کار خود را آغاز کنید.

نکات ایمنی قبل از کار با فارسی بر و موارد مربوط به آن

از جمله مهم‌ترین نکات ایمنی که قبل از شروع کار با اره فارسی بر باید رعایت کنید، توجه به این مورد است که هنگام پایین آوردن قطعه (قطعات)، تیغه دستگاه در مسیر بدن‌تان قرار نداشته باشد و با رعایت این نکته احتمال هرگونه آسیب فیزیکی را کاهش دهید.

ضمنا اگر گرد و غباری روی اره فارسی بر وجود دارد، پیش از شروع کار حتما آن‌ها را از روی دستگاه پاک کنید؛ چراکه با روشن شدن دستگاه ممکن است، این غبارها یا ذرات مربوط به برش‌های قبلی، به چشم آسیب بزنند. برای جلوگیری از هرگونه آسیب‌دیدگی، همراه داشتن تجهیزاتی مانند عینک ایمنی برای حفاظت از چشم‌ها، کفش ایمنی برای حفاظت از پاها دربرابر سقوط اجسام و لباس کار به‌منظور کاهش آسیب‌دیدگی‌ها امری حیاتی است.

5

نکته حساس حین کار با انواع ابزارها خرید بهترین تجهیزات ایمنی است

اره فارسی بر از جمله ابزارهای برش قدرتمندی است که افراد پیش از شروع و حین کار با آن باید نکات ایمنی را رعایت کنند. در این مطلب توضیحاتی در مورد نکات حساس کار با فارسی بر و آموزش نحوه استفاده صحیح از آن مانند انتخاب تیغه با جنس مناسب، ایجاد خط برش و تنظیم زاویه برش ارائه کردیم تا افراد با رعایت کلیه این موارد، احتمال بروز هر حادثه‌ای را در هنگام کار با فارسی بر را کاهش دهند.

مهم‌ترین نکته حین کار با اره فارسی بر، استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب است؛ البته برای خرید بهترین تجهیزات ایمنی حتما به فروشگاه معتبری مراجعه کنید تا هرگز نگران خرید محصولی بی‌کیفیت با قیمتی بالا نباشید.