از روزگار بسیار دور انسان به مناسبت‌های بسیاری نیاز به گردهمایی را در خود احساس می‌کرده و این نشانه‌ای از خویِ اجتماعی و میل او به ارتباط برقرار کردن بوده است.

آشنایی با کاربردهای وب‌کنفرانس، آشنایی با سبک زندگی امروزی و پیشرو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

همینطور انسان شهرنشین از آغاز، مایل به دیدار جمع بوده و علاقه به انجام فعالیت‌ها جمعی داشته، کارهایی که اثری به‌سزا در روزمره‌ی همه‌ی شهروندان داشته است. فعالیت‌هایی مانند تماشای تئاتر، برگزاری و دیدن مسابقات ورزشی، سخنرانی‌ها و انتخابات را می‌توان در زمره‌ی چنین فعالیت‌هایی گذاشت.

تا همین چندسال پیش برای برگزاری یا شرکت در سمینارها، جلسات و کنفرانس‌های کاری و مختلف باید از وقت و انرژی خود هزینه می‌کردیم تا به محل برگزاری آن رویداد برسیم و آن‌جا در آئین‌هایی خاص و دست و پاگیر شرکت می‌کردیم.

از زمان ظهور پدیده‌ی وب‌کنفرانس و برگزاری رویدادها به صورتِ مجازی در محیط نرم‌افزارها، چنین گردهمایی‌هایی از راه دور، با کمترین هزینه و با سازوکاری نوین برگزار شده‌اند. در این نوشته با کاربردهای مختلف وب‌کنفرانس و چگونگی برگزاری وب کنفرانس آشنا می‌شویم، با ما همراه باشید.

چرایی و چگونگیِ وب‌کنفرانس

وب کنفرانس یک سرویس ارتباط آنلاین صوتی و تصویری بین چند نقطه است که با آن می‌توانید محتوای مهم مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید. وب کنفرانس امکان برگزاری کلیه‌ی جلسات زنده را به ما می‌دهد اما مانند ویدئو کنفرانس تنها به تماس ویدیویی محدود نیست و همانطور که گفته شد در این محیط می‌توانیم فایل‌های گوناگون را باهم به اشتراک بگذاریم و یا فرایندی را به صورت آنلاین پیش ببریم. سرویس نرم‌افزاریِ وب‌کنفرانس، به شکلی پیشرفته قابلیت‌هایی گسترده و ابزارهای متعدد خود، توانایی برگزاری رویدادهایی مانند جلسه، سخنرانی، همایش، وبینار و سمینار را به صورت رویداد مجازی دارد.

در فرایند وب‌کنفرانس مدیران، اساتید، پزشکان، دانشجویان، پژوهشگران و... به‌وسیله‌ی دستگاه‎های هوشمند خود می‌توانند به صورت شنیداری و دیداری و بدون در نظرگرفتن محدودیت‌های مکانی و زمانی به تبادل اطلاعت خود بپردازند. به عبارت دیگر کارکنان یک یا چند شرکت و سازمان می‌توانند فایل‌ها و پروژه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

نهادها و سازمان‌ها یا افراد که آن‌ها را برشماردیم، برای استفاده از وب‌کنفرانس، ویژگی‌های آن را در نظر می‌گیرند که در ادامه‌ی این مطلب با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

ویژگی‌ها و مزایای وب‌کنفرانس

30

شاید کنکاش در برخی از ویژگی‌های وب‌کنفرانس ما را با ابعاد مختلف کارکردهای این سرویس آشنا کند؛ شناخت چنین ویژگی‌هایی ما را برای آشنایی با کاربردهای وب کنفرانس آماده‌تر می‌کند.

ایمنی

سیستم وب کنفرانس ایده‌آل از امکان حفاظت از حریم خصوصی افراد برخوردار است؛ به منظور محافظت‌ چت‌ها، فایل‌ها، اسناد و ... سیستم امنیت چند لایه‌‌ای لازم است، که در فضای سرویس وب کنفرانس حاکم باشد. با داشتن قابلیت و برقراری امنیت در این محیط، افراد با اطمینان حاصل کردن از امنیت محیط وب‌کنفرانس، مکالمات و فایل‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

استفاده آسان

استفاده از این روش ارتباطی از این جهت آسان است که برای شرکت در فرایند وب کنفرانس نیازی به نصب برنامه‌های سنگین،خاص و یا تخصصی نیست. نرم‌افزارهای گوناگونی این سرویس را ارائه می‌کنند که با یک ثبت نام ساده می‌توان از این امکان استفاده کرد؛ مانند برگزاری وب کنفرانس در الوکام که فرایند پیچده‌ای ندارد و در محیطی مناسب می‌توانیم از سرویس وب کنفرانس الوکام استفاده کنیم.

امکانات کامل و کاربردی

امکانات و گزینه‌های متعددی در سرویس وب کنفرانس برجسته و کاربردی هستند؛ امکان اشتراک گذاشتن فایل‌های مختلف، امکان تخته‌سیاه، قابلیت ضبط ویدیو و فرایند کنفرانس و وگزینه‌هایی از این قبیل که هنگام برگزاری وب کنفرانس در الوکام هم آن‌ها را مشاهده می‌کنیم به ما کمک می‌کنند ارتباطی موثرتر در وب‌کنفرانس داشته باشیم.

مزایا

امکانات و ویژگی‌های جالب وب‌کنفرانس برای این فرایند ارتباطی، مزایای متعددی ایجاده کرده که باعث محبوبیت وب‌کنفرانس پیش افراد و نهادها شده است، در ادامه با هم به مرور تعدادی از این مزایا می‌پردازیم:

  • برای استفاده از وب‌کنفرانس نیازی به نصب نرم‌افزارهای خاص پیچیده نیست.
  • هنگامی که وب‌کنفرانس برگزار می‌شود، محدودیت مکانی و زمانی نداریم.
  • در وب‌کنفرانس نیازی به استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری با قیمت بالا نیست.
  • وب‌کنفرانس‌ها به صورت اینترنتی و شبکه داخلی بدون محدودیت زمانی و مکانی قابل مدیریت هستند.
  • از دیگر امکانات وب کنفرانس برگزاری نظرسنجی به صورت زنده و همزمان است.
  • سرویس وب‌کنفرانس امکان اتصال به کامپیوتر سرویس‌گیرنده برای امور پشتیبانی را دارد که به آن Remote access گفته می‌شود.
  • برگزاری جلسه‌های آموزشی مربوط کار.

چند نکته مهم هنگام استفاده از وب کنفرانس

برای استفاده با کیفیت و بهتر از وب‌کنفرانس و امکانات آن، نیازمند دانستن نکاتی راجع به این سرویس هستیم که در ادامه تعدادی از آن‌ها را برمی‌شماریم.

  • برگزاری جلسه‌های آزمایشی برای یادگیری و تسلط بیشتر.
  • انتخاب فردی مناسب برای مدیریت این جلسه‌ها در وب‌کنفرانس.
  • در مورد موضوع‌های هر جلسه در وب‌کنفرانس اطلاع‌رسانی شود.
  • اسلاید‌ها و پاورپوینت‌ها باید با خلاقیت و دقت طراحی شوند.
  • بهتر و زیباتر است تا دقایقی قبل از شروع رویداد آنلاین باشیم.
  • شناخت و بررسی عملکرد موجود در نرم‌افزار وب کنفرانس.
  • ضبط جلسه وب‌کنفرانس برای بررسی نکات منفی و مثبت آن.
  • تعیین یک یا چند وقت تنفس در فرایند وب‌کنفرانس.
  • دقت بالا در برگزاری جلسه در طول فرایند وب‌کنفرانس.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت، همه‌ی ویژگی‌های برگزاری یک جلسه‌ی حضوری خوب در وب‌کنفرانس هم قابل لمس است.

کاربردهای وب‌کنفرانس

31

پیش‌تر هم اشاره کردیم که وب‌کنفرانس فرایند و محیطی امن برای برگزاری رویدادهای مجازی است، افراد با استفاده از این سرویس بسیار راحت و تنها با استفاده از گوشی‌ها و یا لپ‌تاپ‌های خود از هرجای دنیا می‌توانند به این رویدادها بپیوندند. حال در این نوشته به تعدادی از کاربردهای وب‌کنفرانس می‌پردازیم.

  • قابلیت دیدن همه‌ی شرکت‌کننده‌ها در طول رویداد.
  • امکان برگزاری نظرسنجی و آزمون چند گزینه‌ای در رویداد.
  • اشتراک‌گذاری فایل‌ها در سیستم مدیریت وب‌کنفرانس.
  • امکان مشاهده صفحات وب به‌صورت همزمان.
  • استفاده از تخته‌سیاه مشترک بین شرکت‌کنندگان.
  • قابلیت تبدیل گفتار به متن که در بعضی نرم‌افزارها مانند الوکام قابل استفاده است.
  • انواع کنفرانس‌ها در سرویس وب‌کنفرانس قابل برگزاری است مانند وبینار، وب‌کست و ...

این کاربردها و کارکردها و تعدادی کاربرد جذاب دیگر سرویس کنفرانس را میان افراد و سازمان‌ها مهم و محبوب کرده است.

وب کنفرانس پیشنهادی امروزی

انسان در دوره‌های مختلف شیوه‌های گوناگونی را برای ارتباط امتحان کرده است. جدا از کاربرد، استفاده از هرکدام از این شیوه‌ها و وسایل رایج‌تر می‌شد و نوع نگاه و گرایش به هر کدام چیزی شبیه به مُد می‌شد شاید بتوان گفت این شیوه‌ها و وسایل، پیشنهادی بودند برای زندگی آسان‌تر در هر دوره. امروزه شاید بیراه نباشد که بگوییم استفاده از وب کنفرانس برای بیشتر مشاغل مفید است.

اساتید و مدرسان

برای نمونه استاد و مدرسی که از امکانات ارتباطی صوتی و تصویری گوناگون برای کلاس‌های مختلف خود استفاده می‌کند، می‌تواند با استفاده از سرویس وب‌کنفرانس همه‌ی این امکانات را یک‌جا داشته باشد و جلسات آموزشی خود را ارتقا بخشد و همچنین او با وب کنفرانس امکان برگزاری وبینار هم دارد.

مشاوران و روانشناسان (تراپی)

همچنین مشاورهای روانشناسی می‌توانند جلسه‌های آنلاین خود را در محیط وب‌کنفرانس برگزار کنند تا به راحتی امکان بررسیِ مصداقیِ موارد مشاوره، از طریق قابلیت‌های وب‌کنفرانس امکان پذیر باشد و کیفیت چنین جلسه‌های را بالا ببرد.

وکلا و مشاوران حقوقی

صنف دیگری که وب‌کنفرانس به کار آن‌ها می‌آید، وکلا و مشاوران حقوقی هستند. وب‌کنفرانس به خاطر قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری فایل آن می‌تواند محیطی بسیار مناسب برای هم‌رسانی اسناد و شواهد پرونده‌های حقوقی باشد تا افرادی که از وکلا و مشاوران راهنمایی می‌گیرند مانند ملاقات حضوری جلسه‌ای با کیفیت داشته باشند.

پزشکان

وب‌کنفرانس برای پزشکان هم کاربردهای بی‌شماری دارد. برگزاری جلسه‌های آموزشی بین مراکز درمانی و آموزش پزشکی با کمک وب‌کنفرانس آسان‌ و سریع‌تر می‌شود. همچنین جلسه‌های تک‌نفره و روانکاوی هم برای پزشکان و مراجعان بدون محدودیت مکانی و راحت‌تر برگزار می‌شود. آموزش‌های زوجین قبل از ازدواج و امکان آموزش‌هایی در حوزه‌ای مانند مامایی هم از این دست است.

همانطور که دیدیم تعداد بالایی از مشاغل از طریق وب‌کنفراس می‌توانند راحت‌تر از قبل کار خود را پیش ببرند. در این قسمت تنها تعدادی از آن‌ها برشماردیم؛ از این رو می‌توان گفت پدیده‌ی وب‌کنفرانس پیشنهادی مدرن و امروزی است.

جمع‌بندی

در این نوشته از سایت الوکام که در مورد آشنایی به کاربردهای وب کنفرانس است در کاربردهای این سرویس ارتباطی دقیق شدیم و در ویژگی‌های وب‌کنفرانس کنکاش کردیم.

چیستی، چرایی و چگونگی فرایند وب‌کنفرانس را بررسی کردیم ضمن شناخت ماهیت آن جزییاتی از نحوه‌ی کارکرد وب کنفرانس را به صورت مقایسه‌ای بررسی کردیم.

از گوشه و کنار و زیر و بم آشنایی به کاربردهای وب کنفرانس به نکاتی کاربردی رسیدیم و آن‌ها را به صورت موردی برشماردیم. مزایای وب‌کنفرانس را به شکلی جزیی شرح دادیم. نکات مهمی دربار‌ی وب‌ کنفرانس را به صورت طبقه‌بندی شده بررسی کردیم.

در قسمت وب کنفرانس یک پیشنهاد امروزی ضمن بررسی وب‌کنفرانس به عنوان یک سبک زندگی و یک پیشنهاد ارتباطی مفید، چند نمونه از مشاغلی که در کار آن‌ها وب‌کنفرانس کارا و مفید است را معرفی کردیم.

در پایان شایسته است که به نکته‌ای مفید و کاربردی اشاره کنیم؛ ویژگی‌ها، مزایا، کاربردهایی که از آن در این نوشته یاد کردیم بسیار با خصلت‌ها و کاربرد پلتفرمِ رویداد مجازی الوکام هماهنگ است، گویی در طول این مطلب داشتیم با کاربردهای الوکام هم آشنا می‌شدیم، چراکه عناصر تشکیل دهنده‌ی الوکام هم با کاربردهای وب‌کنفرانس هم‌سو است. از این رو پیشنهاد می‌شود حالا که با قابلیت‌های وب‌کنفرانس و به عبارت دیگر الوکام آشنا شدیم در موقعیت‌هایی که در این مطلب هم از آن‌ها یاد شد، از این پلتفرم کاربردی استفاده کنیم و یا اگر جایی یا در کاری به استفاده از وب‌کنفرانس برخوردیم، محیط کاربردی الوکام را معرفی و پیشنهاد کنیم.