آیا در انتخاب بین تحصیل در آمریکا یا کانادا مردد مانده‌اید؟ برای تصمیم بهتر باید ابتدا به مقایسه جنبه‌های گوناگون تحصیل در این دو کشور مانند کیفیت آموزش و هزینه‌ها بپردازید.

تحصیل در کانادا بهتر است یا امریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تحصیل در آمریکا یا کانادا هردو از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند. کانادا به خاطر شهریه‌های نسبتا پایین‌تر، فرصت‌های مهاجرت پس از فارغ‌التحصیلی و امنیت بالاتر، مقصد محبوبی برای دانشجویان خارجی است. در مقابل، آمریکا با داشتن تعداد دانشگاه‌های بیشتر در رتبه‌بندی‌های جهانی و فرصت‌های تحقیقاتی برتر، جذابیت خاص خود را دارد. برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر باید هزینه‌ها، کیفیت آموزشی، فرصت‌های شغلی و مهاجرت دائم پس از تحصیل و شرایط زندگی را در هر دو کشور مقایسه کنید.

 

ویزا و مجوزهای تحصیلی آمریکا راحت تر است یا کانادا؟

دولت کانادا دانشجویان بین‌المللی را تشویق می‌کند تا زمان دلخواه خود در این کشور بمانند. روند درخواست مجوز تحصیلی ساده است و زمان پردازش آن تقریبا به سه هفته می‌رسد. به طور کلی، دانشجویان به دلیل سیاست‌های ویزای دانشجویی کارآمد، دریافت مجوز تحصیل در کانادا را آسان‌تر می‌یابند.

در مقابل، ایالات متحده در سیاست ویزا با چالش‌هایی مواجه است. وزارت امنیت داخلی آمریکا الزامی را برای دانشجویان بین‌المللی تعیین کرده است تا هرسال برای تمدید ویزای خود مجددا درخواست دهند. فرآیند درخواست ویزای ایالات متحده هم طولانی و پیچیده است و اغلب شامل بررسی‌های شدید سوابق و دوره‌های انتظار طولانی‌تر می‌شود. بنابراین تحصیل در کانادا از نظر ویزا و مجوزهای تحصیلی راحت‌تر خواهد بود.

کیفیت تحصیل در آمریکا بهتر است یا کانادا؟

بخش عمده انتخاب تحصیل در آمریکا یا کانادا به کیفیت آموزش برمی‌گردد. دانشگاه‌های آموزش عالی ایالات متحده در زمینه کیفیت تحصیل نه‌تنها نسبت به کانادا بلکه در جهان پیشتاز هستند. اغلب تحقیقات پیشگامانه دنیا در دانشگاه‌های برجسته آمریکا انجام می‌شود و دانشجویان با کنفرانس‌های جهانی و فرصت‌های همکاری مرتبط می‌شوند. دانشگاههای امریکا تولیدکننده فعالان اتاق‌های فکر، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و نسل‌های آینده بازار کار جهانی هستند.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا با بیش از 5300 دانشگاه دارای بالاترین تعداد دانشگاه در جهان است. بنابراین به‌طور قابل توجهی از کانادا با حدود 450 دانشگاه پیشی می‌گیرد. بسیاری از این هزاران موسسات آموزشی در آمریکا دانشجویان خارجی را پذیرش می‌کنند. بنابراین با احتمال بیشتری می‌توانید دانشگاه مطابق با معیارهای خاص خودتان را پیدا کنید و دقیقا در رشته مورد نظرتان تحصیل نمایید.

از سوی دیگر، کانادا نیز با دانشگاه‌های برتر مانند تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا استانداردهای آموزشی بالایی را ارائه می‌دهد. دانشگاه‌های کانادا به دلیل امکانات مدرن و محیط‌های آموزشی حمایتی خود شهرت دارند. کانادا همچنین تمرکز قوی بر تحقیق و نوآوری دارد که فرصت‌های خوبی را برای شرکت دانشجویان در پروژه‌های تحقیقاتی پیشگامانه و کسب تجربه عملی فراهم می‌کند.

تفاوت ساختار دانشگاه‌ها در آمریکا و کانادا چیست؟

قبل از پرداختن بیشتر به تحصیل در آمریکا یا کانادا، ساختار دانشگاه‌های این دو کشور را بیشتر بررسی کنیم. بگذارید دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا ساختارهای کم و بیش مشابهی دارند و هر دو کشور میزبان ترکیبی از موسسات دولتی و خصوصی هستند. در کانادا، اکثر دانشگاه‌ها دولتی هستند و توسط مقامات استانی اداره می‌شوند. این موسسات اغلب بسیار بزرگ هستند. به‌عنوان مثال، دانشگاه تورنتو کانادا 71.700 دانشجوی تمام‌وقت در پاییز 2023 داشته است.

دانشگاه‌های خصوصی که عمدتا بدون بودجه دولتی فعالیت می‌کنند، در کانادا بسیار کمتر از آمریکا رایج هستند. اگرچه دانشگاه‌های کانادا به شهریه‌های مقرون به صرفه شهرت دارند، اما دانشجویان خارجی در مقایسه با شهروندان کانادایی با نرخ شهریه بسیار بالاتری روبرو هستند.

در ایالات متحده، دانشگاه‌های دولتی معمولا توسط دولت‌های ایالتی تامین می‌شوند و توسط بودجه فدرال حمایت تکمیلی می‌شوند. این موسسات هم می‌توانند بسیار بزرگ باشند. برای مثال، دانشگاه مرکزی فلوریدا 68.442 دانشجو دارد. کالج‌های دولتی کوچک‌تر مانند دانشگاه ایالتی لوئیزیانا دارای میانگین ثبت‌نام حدود 37.000 دانشجو در هرسال هستند. در ادامه بیشتر به سوال تحصیل در کانادا بهتر است یا امریکا می‌پردازیم.

هزینه تحصیل در آمریکا ارزان تر است یا کانادا؟

دانشگاه‌های کانادا شهریه‌های مقرون به صرفه‌تری را در مقایسه با همتایان آمریکایی خود ارائه می‌دهند. به طور متوسط، هزینه‌های تحصیل در کانادا 27 درصد کمتر از هزینه‌های تحصیل در ایالات متحده است. علاوه بر این، دسترسی به کمک‌هزینه‌های مالی و تحصیلی برای دانشجویان خارجی در کانادا راحت‌تر است.

تحصیل در ایالات متحده می‌تواند گران باشد و گزینه‌های کمک مالی برای دانشجویان بین‌المللی محدود است. به طور کلی، هزینه تحصیل، شهریه و هزینه‌های زندگی در ایالات متحده بیشتر از کانادا است. مخصوصا اگر به دنبال تحصیل کارشناسی در کانادا باشید.

کمک‌های مالی تحصیل در آمریکا بیشتر است یا کانادا؟

تحصیل در خارج از کشور می‌تواند از نظر مالی برای بسیاری از دانشجویان، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه مانند ایران چالش‌برانگیز باشد. بنابراین کمک‌های مالی نقش مهمی در کمک به افراد برای دنبال کردن رویاهای خود برای تحصیل در آمریکا یا کانادا دارد.

تحصیل در ایالات متحده یک تفاوت اساسی در مورد کمک‌های مالی خصوصی به دانشجویان دارد. چرا که کمک‌های خصوصی به دانشگاه‌ها و کالج‌ها نقش مهمی در تامین بودجه آموزش عالی، ارائه بورسیه‌های تحصیلی، کمک‌هزینه‌های تحقیقاتی و سایر منابع به دانشجویان دارد.

این کمک‌ها از سوی افراد، شرکت‌ها و بنیادهای ثروتمند می‌آیند. درنتیجه، دانشجویان در ایالات متحده ممکن است فرصت‌های بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی و کمک‌های مالی داشته باشند.

از سوی دیگر، در کانادا بودجه عمومی منبع اصلی حمایت مالی برای موسسات آموزش عالی است. البته برخی از کمک‌های مالی خصوصی به دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا انجام می‌شود، اما آن‌ها معمولا به اندازه کمک‌های مالی در ایالات متحده نیستند. با این حال، مدل بودجه عمومی در کانادا به این معنا است که هزینه‌های تحصیل در مقایسه با ایالات متحده به طور کلی پایین‌تر است.

مقایسه فرصت های کاری پس از تحصیل در آمریکا و کانادا

یکی از عوامل مهمی که باید در انتخاب بین تحصیل در آمریکا یا کانادا در نظر بگیرید، فرصت‌های کاری موجود پس از فارغ‌التحصیلی است. ایالات متحده به دلیل اقتصاد و بازار کار متنوع خود فرصت‌های شغلی خوبی را در صنایعی مانند فناوری، مالی، درمان و سرگرمی ارائه می‌دهد.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا اغلب در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو فرصت شغلی پیدا می‌کنند. ایالات متحده همچنین یک شبکه قوی از شرکت‌های بزرگ و نوپا دارد که فرصت‌های زیادی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، کانادا نیز بازار کاری رو به رشد با فرصت‌هایی در زمینه‌هایی مانند درمان، فناوری و منابع طبیعی دارد. اقتصاد قوی، جمعیت کم و نرخ پایین بیکاری در کانادا برای دانشجویان خارجی بسیار جذاب است. شهرهای کانادا مانند تورنتو، ونکوور و مونترال بازارهای کاری پررونقی دارند و مقر تعدادی از شرکت‌های چندملیتی هستند. علاوه بر این، سیاست‌های مهاجرتی تشویقی در کانادا، انتقال دانشجویان خارجی از تحصیل به کار در این کشور را آسان‌تر می‌کند.

8

آپشن‌های مهاجرت پس از تحصیل به آمریکا و کانادا

مهاجرت به ایالات متحده برای دانشجویان خارجی که مایل به ماندن و کار پس از فارغ‌التحصیلی هستند، بسیار چالش‌برانگیز است. در مقابل، کانادا یک فرآیند بسیار ساده‌تر را ارائه می‌دهد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند برای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنند. این مجوز درنهایت می‌تواند منجر به اخذ اقامت دائم کانادا شود.

به طور کلی، آپشن‌های مهاجرت پس از تحصیل در کانادا نسبت به ایالات متحده بسیار آسان‌تر است، تا حدی که مهاجران 25 درصد از نیروی کار کانادا را تشکیل می‌دهند. کانادا با جمعیتی کمتر از ایالات متحده، به‌شدت به کمک شاغلان خارجی برای حمایت از اقتصاد خود متکی است.

نتیجه گیری

انتخاب آمریکا یا کانادا برای تحصیل بیشتر به ترجیحات شخصی افراد بستگی دارد. اگر به دنبال یک تحصیل مقرون به صرفه‌تر هستید، انتخاب کانادا باید اولویت اول شما باشد. اما اگر به کیفیت تحصیل و اعتبار مدرک خود اهمیت بیشتری باشد، مقصد شما بدون شک باید آمریکا باشد. با این حال، تحصیل در آمریکا یا کانادا اگر همراه با تلاش کافی باشد، می‌تواند آینده شما را به بهترین شکل رقم بزند.

منابع

  1. https://www.globaladmissions.com/blog/studying-in-usa-vs-canada-which-is-better/#:~:text=The%20USA%20comes%20in%20first,international%20students%20in%20the%20US.
  2. https://www.canadim.com/blog/living-in-canada-vs-usa/
  3. https://shorelight.com/student-stories/us-vs-canadian-universities-or-study-in-usa/
  4. https://economictimes.indiatimes.com/nri/study/usa-vs-canada-choosing-the-right-destination-for-higher-education/articleshow/99186593.cms?from=mdr
  5. https://www.shiksha.com/studyabroad/country-comparison-us-vs-canada-guidepage-1087