گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید یک گیاه سانسوریا تهیه کنید و یا اگر از قدیم یکی از آن‌ها را در خانه داشته باشید، مسلماً مهم‌ترین هدف شما سالم نگه‌داشتن و رشد این گیاه در داخل محیط خانه‌تان است. عوامل زیادی در سالم مانده گیاهان تأثیر دارند که یکی از آن عوامل گلدان مناسب است. مطمئناً انتخاب گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا اهمیت بالایی در رشد و نمو این گیاه در محیط خانه شما خواهد داشت.

اندازه، جنس و میزان زهکشی از جمله مواردی هستند که حتماً باید قبل خرید یک گلدان برای گیاه آپارتمانی در نظر داشت. در این مقاله ابتدا به خواص گیاه سانسوریا و ویژگی هایی یک گلدان مناسب برای سانسوریا می‌پردازیم. سپس در ادامه به بهترین نوع گلدان موجود در بازار برای این گیاه  می‌پردازیم.

خواص و فواید گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا (sansevieria)  جزو گیاهان محبوب خانگی که با نام هایی نظیر گیاه ماری (snake plant) و یا زبان مادر شوهر (mother-in-law’s tongue) شناخته می‌شود. این گیاه یک ساکولنت انعطاف‌پذیر است که امروزه در بسیاری از خانه‌ها و شرکت‌ها یافت می‌شود.

دلیل محبوبیت گیاهان سانسوریا  فواید بی‌شمار آن‌ها است. برخی از فواید آن‌ها عبارت‌اند از :

  1. تصفیه هوای داخل منزل
  2. حذف آلاینده‌های سمی درون هوا
  3. نگهداری آسان
  4. افزایش انرژی محیط
  5. تولید اکسیژن در طول دوره شب

موارد ذکرشده در این قسمت تنها برخی از فواید و خواص گیاه زبان مادر شوهر است. در صورتی که به این موضوع علاقه‌مند هستید، جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله « Benefits Of Snake Plants (Sansevieria) » در وب‌سایت floristkid  را مطالعه نمایید.

گیاه سانسوریا و کودکان

امروزه باغبانی کودکان و ارتباط کودک و گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است. حضور گیاهان در محیط منزل می‌تواند موجب آرامش روحی و روانی کودکان و اعضای خانواده شود. یکی از گیاهان مناسب کودکان که برای اتاق خواب نیز کاربرد دارد گیاه سانسوریا است. گیاه سانسوریا به دلیل تولید اکسیژن در شب و همچنین تصفیه هوا، یک گزینه عالی برای اتاق خواب کودکان است. حضور این گیاه در اتاق کودکان علاوه برای تصفیه هوا، موجب علاقه‌مندی بیشتر کودکان به گیاهان و موضوع باغبانی کودکان می‌شود.

باغبانی می‌تواند باعث افزایش مسئولیت‌پذیری، آرامش، صبر، اعتماد به نفس و خلاقیت کودکان شود. به همین دلیل خیلی مهم است که کودکان را تشویق به انجام فعالیت‌ها باغبانی کنیم. اگر به موضوع باغبانی کودکان علاقه‌مند هستید می‌توانید مقاله « Benefits Of Gardening For Children »  را مطالعه نمایید.

2

گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا چه ویژگی هایی دارد؟

گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا باید به‌گونه‌ای باشد که به تهویه هوای درون خاک گیاه کمک کند. همچنین زهکشی گلدان باید به نحوی باشد که رطوبت زیادی درون خاک باقی نماند. ریشه این گیاهان کوتاه است در نتیجه اندازه گلدان بهتر است به نحوی باشد که ریشه گیاه به صورت متمرکز درون گلدان باشد و کمی شلوغ باشد.

بهترین گلدان برای گیاه سانسوریا چیست؟

گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا، گلدانی است که از سفال ساخته‌شده باشد. در اصطلاح انگلیسی گلدان‌های سفالی با نام terra cotta pot شناخته می‌شوند.  گیاهان سانسوریا مستعد پوسیدگی ریشه هستند، به همین دلیل وجود رطوبت اضافی در اطراف ریشه این گیاهان برای مدت طولانی می‌تواند برای  گیاه کشنده باشد. سفال به ریشه سانسوریا این امکان را می‌دهد که به راحتی تنفس داشته باشد. و از طرفی کمک می‌کند که رطوبت اضافی دفع شود و از ایجاد پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

چگونه مطمئن شویم که گلدان زهکشی مناسبی دارد؟

آب اضافی بدترین دشمن گیاه زبان مادر شوهر است. داشتن زهکشی خوب در گلدان برای بقای گیاه شما بسیار مهم است. هنگام خرید گلدان باید به ته آن نگاه کنید، باید چندین سوراخ کوچک وجود داشته باشد. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند که آب اضافی از گلدان خارج شود و از تجمع آب در انتهای جلوگیری شود.

یک راه دیگر برای اطمینان از زهکشی خوب، اطمینان از داشتن خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی است. اگر از خاک معمولی استفاده می‌کنید؛ برای زهکشی سریع‌تر و بهبود تهویه باید به خاکتان پرلیت را اضافه کنید و یا در انتهای گلدان از پوکه استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از خاک پیش مخلوط شده برای کاکتوس‌ها استفاده کنید، این مخلوط‌ها برای گیاهانی ساخته‌شده‌اند که به رطوبت کمتر و هوای بیشتری نیاز دارند.

نکته دیگری در زهکشی گلدان‌های سفالی اهمیت دارد، رنگی بودن گلدان است. سفال به طور خودکار آب را از بدنه خود عبور می‌دهد و به کاهش رطوبت درون خاک کمک می‌کند . اما برخی گلدان‌های سفالی با لعاب رنگ‌آمیزی شده‌اند. در چین حالتی وجود سوراخ در انتهای گلدان ضروری است چرا که رنگ روی سفال اجازه خروج آب از بدنه گلدان سفالی را نمی‌دهد.

3

آیا گیاهان سانسوریا گلدان‌های کوچک را دوست دارند؟

اندازه گلدان مناسب برای گیاه سانسوریا باید به نحوی باشد که یک سوم بزرگتر از ریشه گیاه باشد. در این حالت بدون اینکه فضای زیادی به گیاه داده شود، گیاه ماری رشد می‌کند. اگر گلدان خیلی بزرگ باشد، آب بیشتری درون گلدان جمع می‌شود که می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه سانسوریا شود.

یک نکته دیگری که باید به آن توجه داشت آن است که تغییر سریع در اندازه گلدان گیاه ماری می‌تواند موجب شوکه شدن گیاه شود. به عنوان مثال اگر برای گیاهتان از گلدان سایز 4 استفاده کرده‌اید، برای تغییر گلدان حداکثر از گلدان سایز 6 استفاده کنید.

آیا گیاهان سانسوریا شلوغ بودن را دوست دارند؟

هر چه گیاهان سانسوریای بیشتری در یک گلدان باشد بهتر است! وقتی تعدادی زیادی گیاه زبان مادر شوهر در یک گلدان داریم، سیستم ریشه به عنوان یک تیم بزرگ بهتر عمل می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که گیاهان تمام مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت می‌کند. هر چه تعداد گیاهان بیشتر باشد، ریشه‌های بیشتری برای پر کردن فضای گلدان وجود خواهد داشت. گیاه سانسوریا جزو معدود گیاهانی هستند که شلوغ بودن و تقریباً ریشه‌دار بودن را دوست دارند. در نتیجه هنگام انتخاب گلدان مناسب برای گیاه سانسوریای خود، تعداد گیاه سانسوریاهایی که می‌خواهید درون آن بکارید را نیز در نظر داشته باشید.

منبع : gardentabs.com