معرفی انواع لوله‌های زهکش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چکیده : لوله‌های زهکش بدلیل حساسیت بالایی که دارند امروزه مورد توجه اکثر پیمانکاران و کارفرمایان قرار گرفته اند. در ادامه ما به معرفی انواع لوله زهکش خواهیم پرداخت.

 

زمانی که باران می بارد و سیل وجود دارد، استفاده از لوله زهکش گزینه خوبی برای جلوگیری از تجمع آب و تخریب سازه‌ها است. لوله زهکش در اندازه‌های مختلف برای طیف وسیعی از کاربردها وجود دارد و همچنین شما می توانید با استفاده از لوله‌های لترال که دارای سوراخ می باشد برای آبیاری قطره ای گیاهان در حیاط خلوت، و یا تخلیه آبهای اضافی از مزارع پر آب و زیرزمین‌های مرطوب استفاده نمایید. قطعا در ادامه به موارد کاربرد لوله‌های زهکش اشاره خواهیم نمود.

انواع لوله زهکش

لوله‌های زهکش با متریال مختلفی به شرح زیر تولید می شوند:

  • پلی اتیلن
  • پلی پروپیلن
  • پی وی سی
  • بتنی
  • رسی
  • فولادی

رایج ترین انواع لوله‌های زهکش، لوله پلی اتیلن می باشد و به سبب مزایای بیشمار جایگزین سایر لوله‌های زهکش گردیده اند. لوله پلی اتیلن دارای ضخامت بالا و در عین حال انعطاف پذیر و سبک می باشد. انعطاف پذیری برای لوله‌های زهکش ضروری است زیرا آنها همیشه در زیر زمین مدفون هستند. همانطور که زمین با چرخش فصول منبسط و منقبض می شود، لوله‌های سفت تر ممکن است ترک بخورند، اما لوله پلی اتیلن دارای قابلیت ارتجاعی می باشد. از دیگر مزایای لوله زهکش پلی اتیلن می توان به جذب آبهای مازدا و حذف رطوبت و خشک نگه داشتن خاک و زمین اشاره نمود. تعداد و اندازه سوراخها بسته به هدف متفاوت است. اکثر آنها برای جلوگیری از جلوگیری از رسوب و گرفتگی نسبتا کوچک هستند.

مزایای لوله زهکش پلی اتیلن

  • عمر بیش از 50 سال
  • مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • عدم رسوب پذیری
  • مقاومت در برابر حملات میکروبی

حوزه‌های استفاده از لوله‌ زهکش

بخش خانگی (واحدهای مسکونی)

یکی از موارد کاربرد لوله زهکش در بخش خانگی می باشد. لوله زهکشی پلی اتیلن خانگی معمولاً بسیار کوچک است و معمولاً حدود 5 اینچ (127 میلی متر) قطر دارد. لوله‌های زهکش خانگی اغلب در اطراف خانه نصب می شوند تا از آبگرفتگی حیاط در هنگام بارندگی شدید جلوگیری شود. یکی دیگر از کاربردهای رایج لوله‌های زهکش خانگی عایق کاری زیرزمین است. قرار دادن یک لوله بافر در اطراف فونداسیون از نشت آب به زیرزمین و بروز حوادث به پی و فوندانسیون ساختمانهای مسکونی و... جلوگیری می کند. لوله زهکش باغچه نیز در این بخش قرار می گیرد.

اماکن عمومی

فضاهای عمومی نیز کاربران اصلی لوله‌های پلی اتیلن زهکش هستند. زمینهای بزرگ چمن از آن برای جلوگیری از تبدیل زمین بیسبال یا زمین بازی به باتلاق استفاده می کنند. این فضاهای بزرگتر تمایل دارند از لوله‌های با قطر بزرگتر استفاده کنند زیرا آب بیشتری از آنها عبور می کند. جلوگیری از جمع شدن آب در معابر عمومی نیز خواستگاه لوله زهکش می باشد.

بخش کشاورزی

 صنعت کشاورزی یکی از بزرگترین استفاده کنندگان لوله‌های زهکش است. مزرعه سیل زده با خطر نابودی محصولات روبرو خواهد بود. یا آبیاری غرقابی ممکن است باعث زیاده روی در مصرف آب و در عین حال خفگی ریشه گیاه و خراب شدن گیاه گردد. استفاده صحیح از لوله زهکش به آبیاری بهتر و بهینه محصولات کشاورزی با تخلیه رطوبت اضافی به چاله‌های مجاور کمک می کند. لوله‌های بزرگ 12 اینچی (304 میلی متر) اغلب نیمه مشبک هستند. این سبک اجازه می دهد تا آبی که از سطح می چکد و به نیمه بالایی لوله برخورد می کند، تخلیه شود و آبهای زیرزمینی طبیعی را پشت سر بگذارد.

مشخصات فنی و توصیف عملکرد لوله زهکشی کاروگیت:

  • کلاس سختی: SN 8 - SN 16
  • قطر: 110 - 1000 میلی متر
  • مواد: HDPE، PP، PVC

لوله زهکش کاروگیت، لوله‌هایی پلاستیکی مشبک و یا نیمه مشبک با دیواره پروفیل هستند. لوله زهکش کاروگیت از دوجداره یکی شیاردار و دیگری صاف و صیقلی تشکیل می گردد. بسته به سطح و حجم زهکشی، لوله کاروگیت زهکش ممکن است بصورت کاملا مشبک و یا نیمه مشبک طراحی و تولید گردد. پلی اتیلن یا پلی پروپیلن برای تولید لوله زهکش و اتصالات استفاده می شود، از اینرو لوله‌های زهکش دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و محدوده دمای عملیاتی گسترده می باشند. ساختار دوجداره لوله‌های زهکش کاروگیت به آنها سبکی و انعطاف زیادی می دهد که به لطف آن نصب لوله زهکش کاروگیت ساده و سریع است و با خم شدن لوله‌ها می توان جهت را با قطرهای کوچکتر تغییر داد. لوله‌های زهکشی با کلاس سختی SN8 در اقطار DN 110 تا DN 1000 تولید می شوند. پیشنهاد می نمائیم صفحه لوله کاروگیت را نیز مطالعه فرمائید.

8

لوله‌های زهکش کاروگیتی به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

  • لوله زهکش TP (لوله‌های کاملا سوراخ شده): میزان نفوذ آب به درون لوله و جذب آب توسط لوله زهکش TP به سبب ایجاد شکافهایی که 360 درجه در اطراف محیط گسترش می یابند، بالا می باشد.
  • لوله زهکش LP: دارای نشتی جزئی هستند، سوراخهای ایجاد شده در بالای لوله بصورت 220 درجه محیط می باشد.
  •  لوله زهکش چند منظوره: لوله‌های با کاربرد فراوان، جریان تراوش از شکافهای ایجاد شده در قسمت بالایی لوله با زاویه محیطی 105 درجه انجام می گردد.
  • لوله زهکشUP (لوله زهکش فاقد روزنه): این لوله‌ها بصورت روباز در محیط قرار داده می شوند تا آب باران و ... مستقیما به سوی آنها هدایت و از طریق جریان گرانشی در داخل لوله، سیال یا آب به جایی دورتر از واحد کاربری منتقل گردد. این سیستم قطعا خیلی در زمینه حذف آبهای سطحی و زیرزمینی مازاد کارآمد نمی باشند.

موارد کاربرد لوله کاروگیت مشبک

  • لوله زهکش کاروگیتی برای زهکشی مراتع و مزارع کشاورزی، محافظت از ساختمانها در برابر رطوبت و فشار آب تراوش از خاک نزدیک پایه‌ها و دیوارها طراحی شده است.
  • زهکشی حوزه جاده‌ها و بزرگراه‌های داخلی و عمومی.
  • زهکشی فرودگاه‌ها، راه آهن، ساختمانهای راه آهن شهری (مترو).
  • زهکشی حیاط انبار، محوطه‌های صنعتی، پارکینگ و حیاط شانتینگ.
  • دفع زباله‌های شهری و صنعتی.
  • زهکشی آب سیلاب و جلوگیری از نفوذ آب.

خرید لوله زهکش

9

لوله زهکش به قطر 100-140 میلی متر رایج ترین و پر فروش ترین انواع زهکش می باشد اما در مناطق باتلاقی لوله زهکش به قطر 200 میلیمتر یا بیشتر مناسب می باشد.

در مناطق وسیع، سازه های پیچیده از جاده اصلی و محورهای عرضه ایجاد می شود. قسمت مرکزی دارای لوله زهکش با قطر 160 میلی متر یا 200 میلی متر است، شاخه ها نیز دارای لوله‌ها ی زهکش با قطر 100-110 میلی متر می باشد.

روزنه‌های لوله زهکش با عرض 5 میلی متر یا سوراخ های دایره ای با عرض 5-1.5 میلی متر ایجاد می گردد. سوراخ های باریک و کشیده بهترین گزینه برای جذب رطوبت اضافی از زمین در نظر گرفته می شوند.

مقاومت حلقوی لوله زهکش در مناطق تردد انسانها SN4، SN در نظر گرفته می شود و در محل تردد خودروها بایستی از لوله‌های زهکش دارای سختی حلقوی بالاتر استفاده نمود. لوله‌های زهکش تکجداره در رول 50 متری به فروش می رسند و لوله زهکش کاروگیت در شاخه های 6 متری مشکی دو رو به فروش می رسد.

لوله زهکش خرطومی (پی وی سی)

لوله زهکش پی وی سی بصورت تکجداره و دوجداره با مقاومت حلقوی SN8 و SN16 تولید می گردد. لوله زهکش PVC تکجداره با مقاومت حلقوی SN8 را در عمق 8 متر اجرا می کنند و قابلیت تحمل فشار مکانیکی بالا را دارند و لوله دوجداره PVC با مقاومت حلقوی SN8 و SN16  در عمق 10 متری قابل اجرا می باشد. لوله خرطومی زهکش بصورت الیاف دار و بدون الیاف تولید و عرضه می گردد. جهت استعلام قیمت لوله زهکش با مشاوران شرکت سازآب تماس حاصل فرمایید.

 

برچسب ها : لوله زهکش,لوله پلی اتیلن مشبک