راهنمای خرید ملک در دبی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 

فرآیند خرید ملک در دبی ، برای افرادی که برای اولین بار اقدام می­کنند، می­تواند دلهره­آور باشد. مهم نیست در کجای جهان هستید، جنبه­های قانونی خاصی، در ارتباط با سرمایه­گذاری در املاک وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. آگاهی از رویه­های قانونی معاملات املاک و مستغلات، می­تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

قانون خرید ملک در دبی

جنبه­های قانونی خرید خانه در دبی، توسط قانون املاک و مستغلات در سال 2006 تنظیم شده است. این قانون مشخص می­کند که چه کسانی می­توانند در دبی ملک بخرند و مالک آن شوند. طبق این قانون، خارجی­ها می‌توانند فقط املاکی را که برای مالکیت اتباع خارجی تعیین شده است را خریداری کنند.

انواع مختلفی از مالکیت برای خارجی­ها با خرید ملک در دبی وجود دارد. ازجمله مالکیت آزاد یا اجاره که تفاوت اساسی، بین مالکیت ملکی آزاد و اجاره­ای در دبی، در محدوده حقوق خریدار است. وقتی خانه­ای را به‌صورت اجاره­ای خریداری می­کنید، برای مدت معینی از حقوق مالکیت برخوردار خواهید بود.

با این حال، زمانی که ملکی را به صورت آزاد خریداری می­نمایید، مالکیت کامل ملک و زمینی که در آن ساخته شده است را خواهید داشت.

مراحل قانونی برای خرید ملک در دبی

اگر به دنبال خانه­ای عالی برای زندگی یا یک سرمایه­گذاری پرسود در املاک و مستغلات باشید، روند خرید ملک در دبی نسبتاً ساده است. چهار مرحله قانونی اولیه برای خرید خانه در این شهر وجود دارد که به شرح ذیل آورده شده است:

تنظیم قرارداد بین خریدار و فروشنده

هنگامی که ملک مناسب را پیدا کردید، اولین قدم این است که با فروشنده وارد مذاکره و تشریح شرایط فروش شوید. وقتی نوبت به خرید آپارتمان یا ویلا در امارات می­رسد، دو راه پیش‌رو دارید. پرداخت نقدی یا درخواست وام مسکن که می­توانید آنها را انتخاب کنید.

توانایی مذاکره، شاید بزرگ‌ترین مزیتی است که هنگام خرید ملک به صورت نقدی در مقابل وام مسکن دارید. خریداران نقدی، تصور بهتری از بودجه خود دارند و به همین دلیل است که می­توانند باقیمت کمتری مبادله و خرید ملک در دبی را دنبال کنند.

شما می­توانید این مرحله را بدون کمک مشاور املاک یا وکیل انجام دهید. بقیه امور باید توسط آژانس املاک و مستغلات معتبر یا شرکت­های قانونی انجام شود. در این خصوص می­توانید راهنمایی­های لازم را از گروه حرفه­ای و مجرب گلوبال 99 دریافت کنید.

هنگام موافقت با شرایط فروش، اطمینان حاصل کنید که هیچ ابهامی بین شما و فروشنده در مورد قیمت فروش، نحوه پرداخت یا هر عامل مهم دیگری وجود ندارد.

امضای قرارداد فروش

دومین مرحله قانونی، امضای قرارداد فروش است که به عنوان تفاهم‌نامه نیز شناخته می­شود. MOU یا فرم F یکی از فرم­های املاک RERA در دبی است. معمولاً، فرم و قرارداد F را هنگام خرید ملک در دبی ، مشاور املاک، برای شما آماده می­کند.

پس از آماده شدن قرارداد، خریدار و فروشنده باید آن را در حضور شاهد، در دفتر امین ثبت امضا کنند. خریدار همچنین باید یک سپرده تضمینی استاندارد 10% از ملک را به متولی ثبت بپردازد که پس از نهایی­شدن نقل و انتقال ملک، برگردانده می­شود. هنگامی که قرارداد فروش را امضا کنید، معامله رسمی می­شود.

درخواست برای گواهی عدم اعتراض

در مرحله بعد، شما و فروشنده، همراه با مشاور املاک، باید در دفتر توسعه‌دهنده حاضر شوید. هدف از این جلسه، درخواست و پرداخت گواهی عدم اعتراض برای انتقال مالکیت است. توسعه‌دهنده تنها در صورتی NOC را صادر می‌کند که هزینه‌های خدمات معوقی برای ملک وجود نداشته باشد.

اعمال انتقال مالکیت با DLD

هنگامی که گواهی NOC را دریافت کردید، آخرین مرحله قانونی خرید ملک در دبی ، حضور شما با فروشنده در دفتر دپارتمان زمین دبی، برای اجرایی شدن انتقال است. برای عملی شدن انتقال ملک، قبل از مراجعه به دفتر DLD باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • NOC اصلی صادر شده
  • قرارداد امضا شده F (MOU)
  • اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده (شناسنامه، پاسپورت و ویزا امارات)

پس از انجام تشریفات، سند مالکیت جدیدی به نام شما صادر می­شود و شما رسماً صاحب ملک در دبی خواهید شد. مراحل قانونی خرید خانه در دبی، می­تواند بین دو تا ده هفته طول بکشد. اگر ملک قبلاً رهن شده باشد یا با رهن خریداری شده باشد، معمولاً این روند بیشتر طول می­کشد.

خرید ملک با وام مسکن

اگر در حال خرید ملک در دبی با وام مسکن هستید، مراحل قانونی کمی متفاوت خواهد بود. قبل از امضای قرارداد فروش، باید یک پیش تأییدیه وام مسکن دریافت کنید. قبل از درخواست برای فرم NOC تایید وام مسکن نیاز خواهد بود.

هزینه­های دیگر، کارمزد مربوط به تنظیم وام مسکن می‌باشد که معادل یک درصد وام بانکی است. علاوه بر این، هزینه ارزیابی املاک، به اضافه مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد.

فروش ملک وام دار

اگر مالک، یک ملک رهنی در دبی را بفروشد، معامله کمی پیچیده می­شود. در این صورت، خریدار باید قبل از درخواست برای NOC، وام مسکن اصلی ملک را به طور کامل تسویه کند. این شرایط می‌تواند چالش‌هایی را برای خریدار، هنگام خرید ملک در دبی داشته باشد.

شرایط خرید ملک برای خارجی های غیر مقیم

قانون امارات، با توجه به شرایط خاص، مالکیت اموال خارجی غیرمقیم در دبی را مجاز می‌کند. بدین ترتیب، خارجی‌ها اجازه دارند تا در مناطق تعیین شده برای خرید ملک اقدام کنند. برخی از مناطق برجسته در دبی عبارت‌اند از نخل جمیرا، مارینا دبی و مرکز شهر دبی است.

علاوه بر شرایط ذکر شده در بالا، قوانین دیگری برای مالکیت اموال خارجی در امارات وجود دارد که باید رعایت شود. توجه داشته باشید که هنگام خرید ملک تجاری یا خرید املاک خارج از طرح در دبی، فرآیند متفاوت است.

در هر صورت، سرمایه گذاری در دبی و در املاک و مستغلات امارات، یک تعهد مالی بزرگ است و قبل از شروع این کار، باید مزایا و معایب خرید ملک در دبی را سنجید.

8

خرید خانه در دبی سرمایه گذاری مناسبی است؟

دبی از دیرباز مکانی است که بسیاری از افراد آرزوی زندگی و مهاجرت به آن را دارند. دبی با سبک زندگی مجلل، سواحل زیبا و مراکز خرید بزرگ مطرح است. این تصویری از زندگی بهتر را در ذهن مردم ترسیم می­کند.

از آنجایی که بیش از 70 درصد از جمعیت امارات را مهاجران تشکیل می­دهند، خرید ملک یا زمین در دبی برای خارجی­ها، در واقع یک اتفاق بسیار رایج است. با این اوصاف، تقریباً 70 درصد از ساکنان، در واقع مالک خانه‌های خود نیستند و اجاره، یک مسیر بسیار محبوب برای بسیاری از اتباع خارجی است.

دلایل این امر کاملاً ساده است و در بین کسانی که به دبی می­روند کاملاً شناخته شده می­باشد. اولین دلیل این است که بسیاری از افراد، مطمئن نیستند که چه مدت قرار است در آنجا زندگی کنند. یکی دیگر از دلایل رایج این می­باشد که برای خرید ملک در دبی ، باید 25 درصد سپرده پرداخت کنند و این اغلب برای برخی افرادی که به دنبال این نوع سرمایه­گذاری هستند، یک مانع محسوب می­شود.

با این حال، برای کسانی که هیچ یک از این دلایل بر تصمیمشان تأثیرگذار نیست، خرید ملک در این شهر، واقعاً می­تواند یک تجربه فوق­العاده باشد. چه خریدی برای تجربه سبک زندگی فوق­العاده مدنظر باشد و چه صرفاً به عنوان یک فرصت سرمایه­گذاری و یا اقامت امارات مدنظر باشد، مهم است که همه چیز را در مورد سرمایه­گذاری املاک دبی بدانید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است.

انواع املاک در دبی

به عنوان یک فرد خارجی که به دنبال خرید ملک در دبی است، سه نوع اصلی ملک وجود دارد که می­توانید آنها را خریداری کنید. از جمله املاک عادی، آزاد و انتفاع را می­توان نام برد که در اینجا به آن­ها پرداخته­ایم:

املاک عادی در دبی

املاک معمولی، اغلب به صورت آپارتمان هستند. به این معنی که اغلب، هزینه­هایی مانند تعمیر و نگهداری مورد نیاز است. مالکیت، یک ملک مشاع به این معنی است که شما قادر به خرید، فروش یا اجاره ملک هستید و همچنین می­توانید آن را به عنوان ارث منتقل کنید.

دارایی های آزاد در امارات

دارایی‌های دارای مالکیت آزاد، در میان سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید ملک در دبی ، به عنوان بخشی از فرصت سرمایه‌گذاری هستند، رایج‌ترین گزینه هستند. البته باید اشاره کنیم که مانند املاک عادی، املاک آزاد را می­توان خریداری کرده و فروخت. همچنین به عنوان ارث منتقل می‌شود. دارایی آزاد، باید از توسعه‌دهنده­ای خریداری شود که توسط دولت امارات تایید شده است.

اموال انتفاعی در املاک دبی

نوع نهایی ملک، املاک انتفاعی است. آنها اساساً اجاره­های بلند مدت ملک هستند که بین 10 تا 100 سال طول می­کشد. طول مدت اجاره، به خرید ملک مسکونی یا تجاری بستگی دارد و به عنوان بخشی از اجاره‌نامه، خریدار اجازه دارد هر آنچه می­خواهد با ملک انجام دهد، به استثنای تخریب کامل ملک که در این خصوص مجاز نیست.

انتخاب ملک مناسب و سرمایه گذاری در امارات

هنگام جستجوی ملک ایده­آل خود در بازار املاک دبی و اقدام برای خرید ملک در دبی ، بسیار مهم است که موارد مختلفی را در نظر بگیرید. اگرچه شما علایق خاصی در مورد سبک ملک و موقعیت و امکانات آن خواهید داشت، ملاحظات عمیق­تری وجود دارد که باید در طول جستجوی خود، آنها را رعایت کنید. آنها را می­توان به شرح ذیل، به اجمال بیان نمود:

  • مکان­های مختلف را در نظر بگیرید.
  • صرف­نظر از اینکه به دنبال مهاجرت به دبی هستید یا به دنبال فرصت سرمایه­گذاری خود هستید، انتخاب مکان مناسب اهمیت دارد. برای کسانی که به دنبال نقل مکان و مهاجرت به دبی هستند، یافتن مکان مناسب می­تواند تفاوت اساسی داشته باشد. زیرا به عنوان محل زندگی آنها منظور می­شود.
  • در حالی که برای سرمایه­گذاران، انتخاب مکان مناسب برای جذب راحت­تر مستاجران، مهم خواهد بود و می­تواند تاثیر زیادی در موفقیت سرمایه­گذاری داشته باشد. با در نظر گرفتن مکان­های مختلف، بدون در نظر گرفتن دلایل خرید ملک در دبی ، مطمئنا بهترین مکان را برای خود پیدا خواهید کرد.
  • در مورد سطوح ترافیک در منطقه، تحقیق کنید.
  • دبی به دلیل داشتن جاده­های پرترافیک شهرت دارد و برای بسیاری از مردم این یک مشکل بزرگ است. جاده‌هایی که به مرکز دبی منتهی می‌شوند می‌توانند روزانه خسته­کننده باشند، بنابراین اگر  نیاز دارید که هر روز به شهر سفر کنید، توصیه می‌شود به دنبال ملکی در نزدیکی محل کار و تجارت خود باشید.
  • امکانات پارکینگ ملک مورد نظر را در نظر بگیرید.
  • اگرچه همیشه در هنگام جستجوی ملک در خارج از کشور، در نظر گرفتن پارکینگ در دسترس، در ملاحظات اولیه نیست، اما در دبی، این یک نکته بسیار مهم است. اگر خرید ملک در دبی، بدون در نظر گرفتن پارکینگ سرپوشیده باشد، احتمالاً گرمای شدید، اتومبیل شما را برای رانندگی غیرقابل تحمل می‌کند. نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد گرما در اتومبیل شود و این چیزی نیست که در کیفیت زندگی بهتر، انتظارش را داشته باشید.

9

بازار املاک دبی

با وجود تمامی نوسانات بازار املاک در کشورهای مطرح جهان، بازارهای مسکونی و فوق لوکس دبی، به سیر صعودی خود در سال 2022 ادامه داده­اند. این با توجه به تقاضای خریداران بین­المللی است که منجر به رقابت زیادی شده است.

البته باید گفت که دبی، همواره در بازار املاک لوکس و فوق لوکس پیشرو بوده است. با رونق اقتصادی ناشی از افزایش قیمت انرژی، بازار املاک دبی و خرید ملک در دبی، پس از رکود شدید سال 2020، به شدت بهبود یافت. از همین روست که خریداران، واحدهای لوکس را پس از کاهش محدودیت‌های همه‌گیر توسط امارت، سریع‌تر از بسیاری از شهرهای سراسر جهان خریداری کردند.

جمع‌بندی

می­توان گفت که بازار ایمن املاک دبی، بسیاری از سرمایه­گذاران را در سطح جهانی به سوی خود جلب می­کند. از سویی دیگر، این برای کسانی که قصد مهاجرت و کسب اقامت امارات را دارند، یک فرصت مناسب است. با خرید خانه در شهر دبی ، خارجی­ها می­توانند سرمایه­گذاری خود را انجام داده و دبی را به عنوان محل سکونت خود برگزینند.

در صورتی که تصمیم دارید در کشور امارات و در شهر دبی، ملکی را خریداری کنید، با گروه متخصص در این خصوص مشورت کرده و کل فرآیند جستجوی بهترین ملک و مراحل خرید ملک در دبی را از طریق کارشناسانی باتجربه و متخصص، دنبال نمایید تا سرمایه­گذاری مطمئنی را تجربه نمایید.