باتری موتور شارژی: راهنمای خرید و انتخاب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

باتری موتور شارژی مهم‌ترین عنصر در بهبود و کیفیت و کارکرد یک موتور برقی است، بنابراین باید در انتخاب این باتری نهایت دقت را داشته باشید.

مهم‌ترین نکته در مورد باتری هر موتورسیکلت، انواع مختلف باتری‌هایی که می‌توانید خریداری کنید، البته در کنار نحوه نگهداری باتری موتور سیکلت که در اینجا کامل صحبت خواهیم کرد.

کارکرد موتورسیکلت شما به عملکرد فوق العاده باتری موتور سیکلت شما بستگی دارد. برخلاف موتورهای بنزینی تمام کیفیت یک موتور شارژی به باطری موتور وابسته است.

البته موتوهای غیر شارژی هم برای

  • روشن کردن موتور
  • روشن کردن چراغ‌ها
  • و حتی فعال کردن برخی لوازم جانبی مانند شارژر تلفن

به باتری نیاز دارند.

 

در کنار انتخاب درست و مناسب باتری موتور شارژی، عوامل زیادی مانند سن و نحوه صحیح استفاده از باتری می‌توانند بر عمر باتری تأثیر بگذارند.

یک باتری عالی موتورسیکلت، بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی یا سن موتور سیکلت شما، قدرت ایده آل مورد نیاز برای راه اندازی موتورسیکلت را برای موتور شما فراهم می‌کند.

باتری ستون فقرات عملکرد موتورسیکلت شماست. برخی از مدل‌های باتری برای موتورسیکلت‌های خاصی قابل استفاده نیستند. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که کدام باتری برای موتور سیکلت شما مناسب است.

لزوما یک باتری قوی و یا یک مدل خاص برای موتور شارژی شما مناسب نبوده و قدرت مد نظر شما را ایجاد نخواهد کرد.

در زیر برخی از عناصر مهمی که هنگام خرید باتری موتور سیکلت جدید خود باید به آنها توجه کنید، آورده شده است.

  1. آمپرهای میل لنگ سرد (CCA): امتیازی که توانایی باتری را برای راه اندازی موتور در دماهای سرد تعیین می‌کند.
  2. ظرفیت ذخیره (RC): یک باتری کاملاً شارژ شده جدید چقدر می‌تواند شارژ خود را نگه دارد.
  3. آمپر ساعت (Ah): اندازه گیری مدت زمانی که یک باتری می‌تواند آمپر در ساعت را تامین کند. به طور مثال باتری 6 ولت یکی از باتری‌های رایج در موتور شارژی است اما آمپر باتری نیز گزینه مهم و قابل توجهی است که نباید نادیده گرفته شود.

2

انواع باتری موتور سیکلت

  • باتری‌های سرب اسید

 باتری‌های سرب اسید به عنوان باتری‌های سلول مرطوب یا باتری های سلولی غرق شده نیز شناخته می‌شوند. باتری‌های اسید سرب الکترولیت‌ها را در یک اسید مایع نگه می‌دارند و هنگام شارژ یا تخلیه، گاز هیدروژن از خود خارج می‌کنند.

  • باتری‌های لیتیومی (لیتیوم یونی)

باتری موتور سیکلت لیتیومی نوع جدیدی از باتری هستند، آنها در مقایسه با باتری‌های اسید سرب سنتی سبک وزن هستند و به کاهش وزن موتور سیکلت شما کمک می‌کنند.

با این حال، باتری‌های لیتیومی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و به اندازه سایر انواع باتری‌ها انرژی را در خود نگه نمی‌دارند.

  • باتری‌های ژل

باتری‌های ژل کمی با باتری‌های اسید سرب و AGM متفاوت هستند. یک باتری ژل الکترولیت‌ها را در ژل سیلیکا ذخیره می‌کند که در یک واحد مهر و موم شده هوا محصور شده است.

سرب اسیدی که برای مخلوط کردن با سیلیس برای ساخت ژل استفاده می‌شود، همان شکلی است که در باتری‌های بالا استفاده می شود، فقط با بافت متفاوت.

انتخاب درست باتری موتور سیکلت

در هنگام خرید باتری‌های بسیار متنوعی برای موتور شارژی شما وجود دارد. با ولتاژو آمپرهای متفاوت، با بالابردن ولتاژ و آمپر باتری، تنها می‌توانید به موتور خود آسیب وارد کنید و عملکرد خوب آن را مختلف کنید.

به طور مثال اگر موتور شما به باتری 6 ولت 5/4 آمپر نیاز دارد. دقیقا به دنبال همین باتری باشید و گزینه دیگری  را به هر دلیل انتخاب نکنید.

انتخاب درست به همراه یک نگهداری صحیح، تضمین می‌کند که موتور شما بهترین عملکرد را داشته و باتری موتور شما بیشتر طول عمر را.

3

چگونه باتری موتورسیکلت خود را نگهداری کنیم

نگهداری از باتری موتورسیکلت شما بخشی جدایی ناپذیر از نگهداری باتری در شرایط خوب و آماده برای استفاده بعدی است. اگر به طور منظم موتورسیکلت خود را استفاده می‌کنید، نحوه شارژ کردن صحصح آن را باید بدانید و لزوما بعد از هز استفاده شارژ را وصل نکنید.

اگر قصد دارید چند هفته یا بیشتر از موتورسیکلت خود استراحت کنید، توصیه می‌کنیم باتری خود را از موتورسیکلت خود خارج کنید و باتری خود را با شارژر باتری مناسب موتورسیکلت کاملاً شارژ کنید.

این کار باعث می‌شود تا زمانی که باتری را دوباره داخل موتورسیکلت خود قرار می‌دهید، شارژ آن تمام نشود. همچنین باید باتری خود را در مکانی امن، گرم و خشک نگهداری کنید تا ترک نخورد یا یخ نزند.

در حالی که می‌توانید باتری‌های اسید سرب را با یک شارژر قطره‌ای و یک شارژر هوشمند شارژ و نگهداری کنید. باتری‌های لیتیومی به نوع خود شارژر نیاز دارند مگر اینکه شارژر هوشمندی تهیه کنید که گزینه انتخاب بین شارژ اسید سرب و لیتیوم را داشته باشد.

شارژرها بر اساس مارک باتری تبعیض قائل نمی شوند، فقط باید مطمئن شوید که شارژر نیازهای باتری شما را برآورده می کند و نوع شارژر مناسب با نوع باتری شما است.