برای هر دانشجو یا دانش آموخته‌ای همیشه رویای نوشتن مقاله وجود داشته و دارد. بعید میدانم بتوانید حتی یک دانشجو را پیدا کنید که روزی آرزوی نوشتن مقاله و پژوهشگر شدن را در سر نپرورانده باشد، اما در بیشتر موارد این آرزو هیچوقت محقق نمیشود. شاید یکی از دلایلش این باشد که این افراد اصلا نمیدانند که برای نوشتن یک پروپوزال و بعدها مقاله و درکل پزوهشگر شدن باید چه کارهایی انجام دهند و چه مسیری را طی کنند. در این مقاله قصد داریم ابتدا به این بپردازیم که پژوهش چه فوایدی دارد و چرا مهم است و سپس صفر تا صد مسیر پژوهشگر شدن را به شما نشان دهیم.

همه چیز درباره‌ی پژوهش و مقاله نویسی + نقشه کامل راه پژوهشگر شدن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چرا پژوهش مهم است؟

در یک جمله میتوان گفت پژوهش مهم است، چون هر پیشرفتی در دنیا مدیون پژوهش است. اگر کارها به صورت پژوهش انجام نشوند و نتایج آنها گزارش نشود تا دیگران از کارهای انجام شده و نتایج بدست آمده مطلع شوند، جوامع بشری همواره مشغول تکرار کارهای یکسان میشوند و پیشرفتی صورت نمیگیرد. با فرایند پژوهش و گزارش دهی کارها، پژوهشگران با اطلاع از کار همدیگر، کارهای دیگران را کامل میکنند و نتیجه‌ی آن پیشرفتهای سریع دنیای امروز است.

 

چرا باید مسیر پژوهش را دنبال کنیم؟

پژوهش به شما کمک میکند که در حیطه کاری خودتان به عنوان متخصص و صاحب نظر شناخته شوید، جایگاه‌های شغلی بهتری را تصاحب کنید، حقوق بالاتری داشته باشید، راه مهاجرت را راحت‌تر از دیگران پیش روی خودتان ببینید و در مجموع فردی با شخصیت برنده در جلسات مختلف کاری باشید. حداقل فایده‌ی پژوهش برای شما این است که شما را در دید دیگران متمایز میکند و احترام بیشتری بدست می‌آورید، برای خودتان هم اعتماد به نفس بالاتری به همراه خواهد آورد.

 

برای پژوهشگر شدن باید چه چیزهایی بلد باشیم؟

برای یک پژوهشگر همواره سه مهارت الزامی وجود دارد، مهارت اول را "روش تحقیق" میگویند. در این بخش شما باید با پروپوزال نویسی و مقاله نویسی آشنا شوید و به خوبی یادبگیرید چطور باید یک پروپوزال بنویسید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مهارت پیشنهاد میکنم به مقاله‌ی پروپوزال چیست مراجعه کنید.

مهارت دوم کار با کامپیوتر و چند نرم افزار ساده است، از جمله نرم افزار ورد برای نوشتن پروپوزال و مقاله، نرم افزار پاورپوینت برای ارائه‌ی مقالات در جلسات و همایش‌ها، نرم افزار رفرنس نویسی مندلی یا اندنوت برای نوشتن منابع مورد استفاده و نهایتا کار با چند سایت و پایگاه اینترنتی برای دریافت آخرین مقالات و پژوهشهای انجام شده در حیطه کاری شما که اصطلاحا به "سرچ" معروف است.

مهارت سوم که دیرتر از بقیه به آن نیاز پیدا میکنید، اما یادگرفتنش باعث تقویت و افزایش کیفیت کارهای شما میشود، کار با نرم افزارهای آماری مورد نیاز است، معمولا نرم افزار آماری spss نرم افزاری است که استفاده میشود و در آموزش‌های همین نرم افزار، مطالبی را که در زمینه آمار برای پژوهشگران باید بدانید به شما آموزش میدهند. لازم نیست بترسید، این آمار نیاز به ماشین حساب بدست گرفتن و حساب و کتاب و فرمول حفظ کردن ندارد، فقط بعضی مفاهیم را باید یادبگیرید و بقیه کارها را با چند کلیک حل کنید.

5

صفر تا صد مسیر یک پژوهش در پنج قدم

_ قدم اول پژوهش با پیدا کردن یک سوال یا مشکل شروع میشود و پس از آن هدف شما جواب آن سوال یا حل مشکل است. برای حل هرسوالی شما نیاز به داشتن دو نوع حمایت دارید، اول حمایت مالی برای انجام تحقیقات و تامین هزینه‌های پژوهشتان و دوم حمایت معنوی، یعنی صدور اجازه نامه برای انجام دادن کاری که میخواهید انجام دهید. برای انجام اینکار باید آموزش پروپوزال نویسی ببینید و یک پروپوزال بنویسید و آن را به سازمانی مانند کمیته تحقیقات دانشجویی یا واحد تحقیقات هر سازمانی که مرتبط باکارتان است ارسال کنید. بعد از ارسال پروپوزال، فرایند داوری و تصویب آن انجام میشود و درصورت تصویب، به شما بودجه و کد اخلاق ارائه میشود، کد اخلاق همان حمایت معنوی است که از آن صحبت کردیم.

_ قدم دوم، انجام پژوهش است. شما در پروپوزالتان مشخص کرده بودید که چطور میخواهید به جواب این سوال یا حل مشکل برسید و الان وقت آن رسیده که بروید و کارهای لازم را انجام دهید. براساس نوع پژوهشتان شاید فقط لازم باشد که یک سری اطلاعات خاص بدست آورید، شاید هم لازم باشد آزمایشاتی انجام دهید، به هرحال کاری که باید بکنید این است که داده‌هایی که لازم دارید را بدست بیاورید.

_ مرحله سوم تحلیل اطلاعات بدست آمده است، اینجا شما داده‌هایی که بدست آورده‌اید را به مشاور آماری میدهید یا خودتان وارد نرم افزار آماری میکنید و اطلاعات را تبدیل به اعداد معنی دار میکنید، اعدادی که قرار است تبدیل شوند به نتایج پژوهشتان. در پژوهشهای کمی معمولا از نرم افزارهایی مانند SPSS و STATA و در پژوهشهای کیفی از نرم افزاری مانند MAXQDA استفاده میشود.

_ بعد از تحلیل داده‌ها نوبت به نوشتن مقاله میرسد. درقدم سوم شما باید یک مقاله بنویسید و تمام کارهایی که از اول تا الان انجام داده‌اید را توضیح دهید و به شرح نتایجتان بپردازید. بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به پژوهش فکر میکنند که پژوهش را باید با دوره مقاله نویسی شروع کنند، اما اشتباه میکنند. شروع پژوهش با پروپوزال نویسی است.

_ نهایتا کاری که باید بعد از نوشتن مقاله (پیش نویس) انجام شود، انتخاب یک مجله و ارسال مقاله برای آن مجله است. مجلات خودشان با توجه به نمایه‌هایشان سطوح مختلفی دارند، شاید اسم isi، isc، علمی پژوهشی و... به گوشتان خورده باشد، اینها مربوط به مجلات هستند و هرچه مقاله‌ای که مینویسید با کیفیت‌تر باشد، شانس پذیرش آن از جانب مجلات با اعتبار بالاتر بیشتر میشود. در این مرحله اگر مجله را به درستی انتخاب کرده باشید و اصول و قوانین مقاله نویسی را رعایت کرده باشید، پس از مکاتباتی با سردبیر و احتمالا انجام چند ویرایش جزئی، مقاله شما منتشر میشود.

 

6

پژوهش را از کجا شروع کنیم؟

حالا که شما با این مطالب آشنا شدید و تقریبا میدانید که چه کارهایی باید بکنید و چه اقداماتی انجام دهید، وقت شروع کارتان رسیده. در این مواقع شما میتوانید چشم بسته شروع کنید به انجام کار و اقدام کردن برای ارتباط با اساتید راهنما و پژوهشگرانی که میشناسید که عموما این مسیر به شکست می‌انجامد یا میتوانید شروع کنید به آموزش دیدن. آموزش دیدن به شکل اصولی و مرحله به مرحله باعث میشود که با دید وسیعی قدم در راه پژوهش بگذارید و بسیاری از تجربه‌هایی که پژوهشگران دیگر در طول سالها آزمون و خطا اندوخته‌اند را طی چند ساعت یادبگیرید. اگر انتخاب شما در مسیر پژوهش آموزش اصولی و باکیفیت برای رسیدن به نتایج عالی است، ما گروه ژیوار آموزان را به شما پیشنهاد میکنیم. برای آشنایی با این مجموعه آموزشی بینظیر که حتی برای تمام آموزشهایشان تضمین بازگشت وجه درصورت نارضایتی دارند و البته خیلی از آموزشهای لازم را به صورت رایگان به شما ارائه میکنند، "ژیوار آموزان" را در گوگل سرچ کنید و وارد سایت این مجموعه شوید.