نوسان‌ها همیشه بخشی جداناپذیر از دنیای رمزارزها بوده‌اند. با افزایش استفاده از این ابزارهای دیجیتال در بازارهای جهانی، نیاز به ارزهای پایدار و مطمئن احساس می‌شود. استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار یکی از انواع این ارزهای دیجیتال است که در سال‌های اخیر روانهٔ بازار شده‌است. طراحی این نوع ارز دقیقاً با هدف مقابله با نوسانات ذاتی موجود در قیمت انجام گرفته‌است. باتوجه به کاربرد و اهمیت این موضوع، در این مقاله به معرفی این ارز دیجیتال و مزایای آن خواهیم پرداخت.

معرفی انواع استیبل کوین‌ها و ویژگی آن‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار نوع متفاوتی از ارزهای دیجیتال است. انواع این رمزارز به نوعی نقش ارزهای فیات را در بازار کریپتو ایفا می‌کنند. این نوع کریپتوکارنسی نوسان قیمت رمزارزها را ندارد و یک راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی است. ارزش این کوین‌ها به یک دارایی یا کالای پایدار وابسته است. با این مفهوم در ادامه آشنا خواهیم شد.

مزایای رمزارزهای پایدار

هر واحد از یک رمزارز پایدار بدون توجه به شرایط کلی بازار، همیشه قیمت ثابتی داشته و برای مقابله با نوسان ذاتی در قیمت ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده طراحی شده‌است. علاوه‌بر این کاربردهای فراوان دیگری نیز در استفاده از ارز پایدار وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • این ارزهای دیجیتال امکان انتقال ارزان و سریع ارزش را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

  • از این نوع ارز به‌راحتی می‌توان برای خرید و فروش‌های روزمره استفاده کرد.

  • می‌توان در مواقعی که نوسان شدیدی در مارکت رخ می‌دهد، رمزارزهای دیگر را به ارز استیبل تبدیل کرده و از ضرر جلوگیری کرد.

  • بااستفاده از این نوع ارز، امکان ایجاد قراردادهای مالی هوشمند به‌صورت دوره‌ای بدون نیاز به شخص ثالث و یا مرجع مرکزی وجود دارد.

  • ایجاد جایگزینی مناسب برای سیستم‌های گردش مالی.

  • امکان پرداخت حقوق کارمندان به‌صورت خودکار و هوشمند با ارز باثبات امکان‌پذیر است.

  • محافظت از دارایی در مقابل پول ملی.

  • هزینهٔ تراکنش در این نوع کوین پایین است.

  • جایگزینی مناسب برای ارزهای فیات است.

معایب ارزهای باثبات

تا اینجا با برخی از مزایای ارزهای پایدار آشنا شدیم. با وجود این مزایا، محدودیت‌هایی نیز در استفاده از ارز دیجیتال پایدار وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • برای بهره‌مندی از کابردهای این کوین، نهاد مالی واسط باید ارز کافی برای ارزش‌گذاری این ارزهای دیجیتال را داشته و اعتماد لازم را ایجاد کند.

  • نوسان قیمت و افت شدید ارزش این ارزها همواره امکان‌پذیر است. برخلاف ثبات قیمت و مصونیت در برابر نوسان، اما ارز دیجیتال با ثبات نیز یک ارز دیجیتال است و ارزش آن برای همیشه ثابت نخواهد ماند.

انواع ارزهای استیبل

این نوع ارزهای دیجیتال براساس نوع پشتوانهٔ خود به چهار نوع پشتوانهٔ فیات، پشتوانهٔ کالا، پشتوانهٔ رمزارز و بدون پشتوانه تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • استیبل‌کوین با پشتوانهٔ فیات

Stablecoin با پشتوانهٔ فیات یک ارز دیجیتال است که پشتوانهٔ آن دلار، یورو یا سایر واحدهای پولی رایج کشورهای دنیاست. انواع این ارزهای باثبات با پشتوانهٔ فیات عبارت‌اند از: USDUSD، EUR، CHF، GBR، JPYو تتر، به‌عنوان محبوب‌ترین آن‌ها. در ارز پایدار با پشتوانه فیات یک دلار Stablecoin معادل یک دلار ارز فیزیکی است و به علت حمایت دولت از ارز فیزیکی، استفاده از این نوع رایج است. این پشتوانه همچنین مناسب افرادی است که به‌تازگی وارد بازار شده و توان انجام ریسک‌های بالا را ندارند.

  • استیبل کوین با پشتوانهٔ کالا

در این نوع ارز دیجیتال پایدار از کالاهایی مانند طلا، یاقوت، الماس و یا هر چیز دیگری که قابل تبدیل شدن به پول هستند و ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کنند، به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌شود. در این حالت هر کوین نشانگر میزان مشخصی از کالای باارزش انتخاب شده است. این کالاها نزد متولیان این ارزها ذخیره می‌شوند.

از انواع معروف این نوع کوین‌ها می‌توان به تتر گلد (Tether Gold)، پکس گلد (Pax Gold) و دیجیکس گلد (Digix Gold) اشاره کرد. از مزیت‌های مهم این روش می‌توان به رهاشدن از مسئولیت نگه‌داری کالاهای باارزش فیزیکی و سرمایه گذاری دیجیتال در آن اشاره کرد.

  • استیبل کوین با پشتوانهٔ رمزارز

این ارزهای دیجیتال توسط سایر ارزها پشتیبانی می‌شوند. این پشتیبانی معمولاً به‌وسیلهٔ مجموعه‌ای از ارزها انجام می‌گیرد تا نوسان انواع آن‌ها توزیع شده و امکان ضرر کاهش یابد. توجه داشته باشید که تمام رمزارزها قابلیت پشتوانه شدن برای سایر ارزهای دیجیتال را ندارند. برای این کار نیاز به ارزهایی با سرمایهٔ بازاری مناسب، مانند بیت کوین و اتریوم خواهد بود.

استیبل کوین مخصوص پلتفرم میکردائو به نام دای (DAI) یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال باثبات با پشتوانهٔ رمزارز است. ارز دیجیتال اتر (ETH)، بت (BAT)، لینک (Link) و چند ارز دیجیتال دیگر پشتوانه ارز دیجیتال دای هستند.

  • استیبل کوین بدون پشتوانه

عملکرد این ارزهای دیجیتال مشابه بانک مرکزی بوده و هیچ پشتوانه‌ای ندارند. شاید سوال شود که ثبات این نوع کوین‌ها چگونه حفظ می‌شود؟ ثبات قیمت کوین‌های بدون پشتوانه توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهای موجود در قرارداد هوشمندشان تأمین می‌شود. کاربران امکان تأثیرگذاری در قیمت این نوع ارز را ندارند.

ایجاد ارز باثبات بدون پشتوانه، نیازی به وجود وثیقه ندارد. همچنین پروسهٔ ثبت درخواست و تخصیص ارز به‌صورت کاملاً سریع انجام‌پذیر است.

تتر محبوب‌ترین ارز باثبات در بازار رمزارزها

همان‌طور که پیشتر خواندیم، تتر محبوب‌ترین رمز ارز باثبات در دنیای رمز ارزهاست. به علت پشتیبانی توسط ارزهای فیات، نوسان قیمت تتر مانند سایر ارزها نیست. قیمت این ارز برابر با یک دلار آمریکا است. امکان انتقال آسان، سریع و ارزان پول به همراه حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات بازار رمزارزها با استفاده از تتر امکان‌پذیر است. البته گاهی امکان وجود نوساناتی به علت میزان عرضه و تقاضای تتر در بازار وجود دارد که این نوسانات بسیار ناچیز هستند.

جمع‌بندی

با وجود معایب و کاستی‌هایی که به‌طور طبیعی در هر بازاری وجود دارد، اما ارزهای باثبات به‌عنوان پناهگاهی امن برای تریدرها هستند. این ارزها در سال‌های اخیر وارد معاملات شده و به‌سرعت جایگاه خوبی به‌دست آورده‌اند. هدف اولیه از طراحی انواع این کوین‌ها، ارائه راهکاری کارآمد به تریدرها برای مدیریت ریسک بود، ولی امروزه با پیشرفت موارد استفاده از ارزهای دیجیتال پایدار و محدود نبودن آن‌ها به تریدینگ، هر معامله‌گری برای موفقیت، نیاز به استفاده از مزایای استیبل‌کوین‌هایی چون تتر خواهد داشت.