دوربین مداربسته بالت چیست؟ کاربرد و ویژگی های آن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

دوربین مداربسته بولت (یا به انگلیسی Bullet) به نوعی دوربین با ظاهری لوله‌ای یا استوانه‌ای شکل گفته می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید دوربین مداربسته بالت چیست؟ و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟ این مطلب کوتاه را تا پایان مطالعه بفرمایید. در این مقاله به‌طور کامل درمورد دوربین‌های مداربسته بالت و کارایی آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

 

دوربین بولت چیست؟ کاربردهای دوربین مداربسته بولت

یکی از پرکاربردترین دوربین‌های مداربسته، دوربین مداربسته بولت نام دارد. این دوربین‌ها ازلحاظ طراحی، کارایی و مقاومت در برابر آب و رطوبت، از دیگر انواع دوربین مداربسته متفاوت هستند. جهت آشنایی بیشتر شما با این دوربین‌ها و به عبارتی پاسخ به سوال دوربین مداربسته بالت چیست؟ درمورد انواع دوربین مداربسته مطالبی را ذکر کرده‌ایم:

  • انواع دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته با توجه به پارامترهای مختلفی از قبیل کیس و بدنه، لنز، کیفیت تصویر، براساس دید درشب، تکنولوژی مورد استفاده در ساخت آن‌ها، قیمت، برند و قابلیت‌ در دسته‌بندی‌های متعددی قرار می‌گیرند. با توجه به موضوع این مقاله، انواع دوربین مدار بسته با توجه به کیس و بدنه را در لیست زیر نام برده‌ایم:

  • بولت (Bullet)

  • دام یا گنبدی (Dome)

  • اسپیددام

  • چشم ماهی

  • کیوب

  • پینهول

همان‌طور که گفتیم، دوربین مداربسته بولت ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. بر همین اساس به‌طور گسترده در فضاهای مختلف به‌کار برده می‌شود. برای این‌که بدانید ویژگی‌های دوربین مداربسته بالت چیست؟ و چه کاربردهایی دارد، تا پایان مطلب همچنان همراه ما بمانید.

  • ویژگی‌های دوربین مداربسته بولت (Bullet)

قابلیت دید در شب، لنز دوربین و کیفیت تصویر سه ویژگی مهم و اساسی دوربین‌های مدار بسته بولت هستند. در هنگام خرید دوربین مداربسته، باید به این ویژگی‌ها اهمیت زیادی بدهید. همچنین کشور سازنده و بهترین برند دوربین مداربسته در کیفیت و کارایی آن تأثیر بسزایی دارند. در ادامه سه ویژگی اساسی دوربین‌های بالت را بیشتر توضیح داده‌ایم:

۱. دید در شب دوربین‌های مداربسته نوع بالت

دید در شب نه فقط در دوربین‌های نوع بولت، بلکه در انواع دوربین مداربسته ویژگی و قابلیت مهمی به حساب می‌آید. دوربین‌های مداربسته کیفیت بالای نوع بالت با استفاده از LEDهای مادون قرمز به همراه لنز قوی دوربین، امکان ثبت تصاویر حتی در تاریکی مطلق را نیز فراهم می‌کنند. حتی در برخی انواع پیشرفته‌تر این دوربین‌ها، تکنولوژی پیشرفتهٔ مادون قرمز EXIR قرار گرفته که قدرتی چند برابر بیشتر از IR دارد. می‌توانید این تفاوت را در تصویر زیر مشاهده کنید.

در هنگام خرید دوربین مداربسته، باید به میزان برد دید درشب و نوع دید در شب آن اهمیت زیادی بدهید. همچنین قابلیت ضبط تصاویر رنگی یا سیاه و سفید توسط این دوربین‌ها ضمن تأثیر بر قیمت دوربین مداربسته دید در شب، کیفیت تصاویر را نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

۲. لنز دوربین‌های مداربسته نوع بالت

یکی از مسائل مهم درمورد تصاویر ضبط‌شده توسط دوربین‌های مداربسته، امکان زوم و بزرگ‌نمایی تصاویر و مهم‌تر از آن، زاویهٔ دید متیر این دوربین‌هاست. در توضیح این‌که دوربین مداربسته بالت چیست؟ باید بگوییم که این دوربین‌ها ازلحاظ لنز به سه دستهٔ ثابت، وریفوکال و موتورایز دسته‌بندی می‌شوند. تفاوت این سه نوع لنز در زاویه دید و البته امکان زوم و بزرگنمایی تصاویر آن‌هاست. تفاوت لنزهای ثابت، وریفوکال و موترایز را می‌توان به‌صورت زیر توضیح داد:

  • لنز دوربین ثابت: زاویهٔ دید ثابت بدون قابلیت زوم و بزرگنمایی؛

  • لنز دوربین وریفوکال: زاویهٔ دید متغیر با امکان زوم و بزرگنمایی و تنظیم این موارد به‌صورت دستی؛

  • لنز دوربین موتورایز: زاویهٔ دید متغیر با قابلیت زوم و بزرگنمایی و تنظیم این موارد از راه دور و به کمک یک موتور کوچک.

۳. کیفیت تصویر دوربین‌های مداربسته نوع بالت

کیفیت تصویر دوربین‌های مداربسته بولت براساس روزلوشن از 1 مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل متفاوت است. با توجه به محیط مورداستفاده و حساسیت آن، از دوربین‌هایی با کیفیت تصویر متفاوت استفاده می‌شود. برای مثال، در محیط‌های حساسی مثل طلافروشی، کارخانجات نظامی و ... دوربین‌هایی با کیفیت تصویر 2 الی 4مگاپیکسلی به‌کار برده می‌شود. برای مکان‌هایی مثل انبار کالا، خطوط تولید یا نظارت بر دستگاه‌ها نیز گزینهٔ مناسب استفاده از دوربین‌های 4 تا 8مگاپیکسلی است.

  • کاربردهای دوربین مداربسته بولت

کاربری دوربین مداربسته بولت معمولاً برای محیط‌های بیرونی و فضاهای باز است. درواقع شکل بدنه و ظاهر این دوربین‌ها نیز برای همین منظور مناسب‌سازی شده‌است. این دوربین‌ها بدنه‌ای ضدآب دارند که در مقابل سرما و گرما نیز مقاوم است.

دوربین‌های نوع بولت به‌طور معمول از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی می‌کنند. این دوربین‌ها توانایی مقاومت در برابر شرایط سخت جوی را دارند و به‌طور غالب در کنج دیوار و گوشه فضاهای مختلف نصب می‌شوند. نصب دوربین بالت دشواری چندانی ندارد و می‌توان گفت نسبتاً ساده‌تر از نصب انواع دیگر دوربین مداربسته است.

  • قیمت دوربین مداربسته بولت دید در شب

به‌طورکلی برای راه‌اندازی یک سیستم امنیتی بی‌نقص، به دوربینی متناسب با فضا و مهم‌تر از همه، دارای کیفیت عالی ضبط تصاویر نیاز دارید. برنامهٔ امنیتی شما برای محیط موردنظر در انتخاب و خرید بهترین دوربین مداربسته عامل تعیین‌کننده‌ای است. همچنین نوع فضای شما (بیرونی یا داخلی) و نیاز شما به نظارت شبانه نیز در انتخاب دوربین مداربسته تأثیرگذار است.

به‌طورکلی قیمت دوربین مداربسته بالت و سایر انواع دوربین مداربسته براساس برند سازنده، کیفیت ساخت و قابلیت‌های آن تعیین می‌گردد. در اجرای یک برنامهٔ امنیتی و نظارتی، خرید دوربین مداربسته با کیفیت ولو با قیمت بالا منطقی‌ترین کاری است که باید انجام دهید، چراکه بازخورد و نتیجهٔ یک سیستم امنیتی و نظارتی به کیفیت تصاویری که ضبط می‌کند بستگی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم به سوال دوربین مداربسته بالت چیست؟ پاسخ دهیم و ویژگی‌های دوربین مداربسته بالت را به‌همراه کاربردهای آن بیان کنیم. به‌طورکلی دوربین‌های مدار بسته با توجه به ساختار و شکل ظاهری‌شان، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از پرکاربردترین دوربین‌های مداربسته نوع بالت است. بالت به دوربینی گفته می‌شود که به‌صورت لوله‌ای و استوانه‌ای شکل ساخته شده‌است. این دوربین‌ها در فضاهای باز و محیط‌های بیرونی به‌کار گرفته می‌شوند و با توجه به کیفیت تصویر، نوع لنز و قابلیت دید در شب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. امیدوارم مطالب ذکرشده برایتان مفید بوده باشد.