محبوب ترین سرورهای اچ پی در بازار ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

اچ‌پی مطرح‌ترین تولیدکننده سرور در جهان است و محصولات متنوع این شرکت مورد توجه همه شرکت‌ها قرار دارد. در بازار ایران نیز سرورهای اچ پی بسیار محبوب هستند و جوابگوی نیازهای کسب‌و‌کارهای مختلف هستند. با توجه به عدم وجود آمار دقیق در این زمینه، به‌سختی قادر به معرفی فهرست کاملی از محبوب‌ترین سرورهایی هستیم که همه شرکت‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند، اما بر مبنای آمار فروش داخلی قادر به معرفی برخی از محبوب ‌ترین سرورهای اچ پی در ایران هستیم که در این مقاله به طور اجمالی با آن‌ها آشنا خواهید شد و جواب قاطعی برای پرسش چرا باید سرور HP بخریم؟ خواهید یافت.

معرفی 5 مورد از سرورهای محبوب اچ پی در ایران

  1. سرور اچ پی ProLiant DL380 Gen10

یکی از پرفروش‌ترین سرورهای برند اچ پی در بازار ایران است. این سرور توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های قدرتمند نسل اول و دوم زئون اینتل را دارد و قادر به میزبانی 3 ترابایت حافظه اصلی است. این سرور به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد کنترلر‌های پیشرفته شبکه را روی آن نصب کنند و توانایی پیاده‌سازی ریدهای مختلف را دارد، به طوری که مشکلی از بابت مدیریت فضای ذخیره‌سازی جانبی چند ترابایتی وجود ندارد.

از مشخصات سخت‌افزاری شاخص این سرور باید به وجود دو اسلات برای نصب پردازنده‌های مرکزی مقیاس‌پذیر زئون اینتل که 8 تا 28 هسته پردازشی ارائه می‌کنند، اشاره کرد. با وجود این پردازنده‌ها بسته به نوع آنها به فرکانس پایه 2.1 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس توربو 3.7 گیگاهرتز دسترسی خواهید داشت.

از ویژگی‌های بارزی دیگری که این سرور را به یکی از محبوب ترین سرورهای اچ پی در ایران تبدیل کرده‌است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی پشتیبانی از سه ترابایت حافظه‌ DDR4 با فرکانس 2666 تا 2933 مگاهرتز
  • امکان استفاده از حافظه‌های رجیستر شده (RDIMM)، کاهنده بار (LRDIMM) و NVDIMM
  • پشتیبانی از 24 دیسک LFF یا 30 دیسک SFF مبتنی بر رابط‌های SAS، SATA به همراه NVMe
  • پشتیبانی از چهار پورت شبکه یک گیگابیتی و یک پورت شبکه 10 گیگابیتی با قابلیت توسعه تا 4 پورت شبکه 10 گیگابیتی
  • کنترلر رید با قابلیت پشتیبانی از ریدهای 0، 1، 5، 6، 10، 50 و 60
  • مکانیزم مدیریتی iLO5
  1. سرور اچ پی ProLiant ML350 Gen10

یکی دیگر سرورهای محبوب‌ اچ پی در ایران ، سرور ML350 Gen10 است. این سرورها چندمنظوره به ویژگی‌های سخت‌افزاری قدرتمندی تجهیز شده‌اند که از آن جمله باید به توانایی پشتیبانی از دو پردازنده‌ مقیاس‌پذیر زئون اینتل و پشتیبانی از 3 ترابایت حافظه اصلی  از طریق 24 اسلات حافظه اشاره کرد.

سرور فوق از حافظه‌های DDR4 با فرکانس کاری 2600 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. سرور فوق مشکلی از بابت میزبانی بانک‌های اطلاعات و پردازش اطلاعات ندارد. همچنین، به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد تا 12 دیسک LFF یا 24 دیسک SFF با رابط‌های SAS یا SATA را روی آن نصب کنند. همچنین، امکان استفاده از حافظه‌های حالت جامد (SSD) نیز روی این سرور وجود دارد. در مجموع این سرور قادر به پشتیبانی از 144 ترابایت فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر هارد دیسک‌ها یا 184 ترابایت فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر SSD است. همچنین، توانایی پشتیبانی از حافظه‌های NVMe را دارد.

2

  1. سرور اچ پی ProLiant DL360 Gen10

 از سرورهای پرفروش‌ بازار است که یک یونیت از سرور را اشغال می‌کند. این سرور نیز همانند نمونه‌های یاد شده از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل پشتیبانی می‌کند که دسترسی به 56 هسته پردازشی را فراهم می‌کند. از ویژگی‌های فنی این سرور باید به قابلیت‌هایی که در ادامه بیان می‌شود، توجه داشته باشید:

  • پشتیبانی از دو پردازنده  نسل اول و دوم زئون اینتل با حداکثر 28 هسته
  • پشتیبانی تا 3 ترابایت رم DDR4 با فرکانس کاری 2933 و 2666 مگاهرتز از نوع RDIMM و LRDIMM
  • وجود 24 اسلات حافظه برای نصب حافظه‌های اصلی DDR4 در قالب ماژول‌های 128 گیگابایتی
  • پشتیبانی از فناوری HPE Persistent Memory که امکان نصب 6 ترابایت حافظه اصلی در قالب 12 ماژول 512 گیگابایتی را می‌دهد.
  • 7 اسلات PCIe3.0 برای نصب کارت‌های مختلف
  • پشتیبانی از 8 عدد هارد SFF و 4 عدد هارد LFF با نرخ انتقال 12 گیگابیت بر ثانیه
  • توانایی میزبانی از 168.3 ترابایت حافظهSSD
  • چهار پورت شبکه گیگابیتی
  • باتری رید کنترلر 96 واتی
  1. سرور اچ پی ProLiant DL380p Gen8

از سرورهای مورد علاقه کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط است که در مقایسه با هزینه‌ای که برای خرید آن اختصاص می‌دهند، قابلیت‌های خوبی در اختیارشان قرار می‌دهد. از ویژگی‌های سخت‌افزاری این سرور باید به طراحی رک‌مونت، پشتیبانی از پردازنده‌های سری زئون اینتل E5-2600 V1 , V2 که دسترسی به 24 هسته پردازشی را فراهم می‌کنند، اشاره کرد.

اسن سرو توانایی پشتیبانی از حافظه‌های DDR3 از طریق 24 اسلات حافظه که امکان نصب 768 گیگابایت حافظه اصلی را فراهم می‌کنند، دارد.کارت شبکه یک گیگابیتی چهار چوب مدل 3331FLR که امکان جایگزین آن با کارت شبکه 533FLR-T که دو پورت 10 گیگابیتی را ارائه می‌کند و پشتیبانی از 50 ترابایت حافظه جانبی از نوع SSF یا 96 ترابایت حافظه جانبی از نوع LFF از دیگر ویژگی‌های این سرور هستند.

3

  1. سرور اچ پی ProLiant DL160 Gen9

از سرورهای مقرون به صرفه اچ‌پی است که همچنان مورد توجه کسب‌وکارهای ایرانی قرار دارد. این سرور نسل نهم با طراحی رک‌مونتی که دارد توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های v4 و Intel Xeon E5-2600 v3 را دارد و در مجموع 36 هسته پردازشی در اختیارتان قرار می‌دهند.

این سرور که مجهز به تراشه C610 است از حافظه‌های DDR4 در قالب 16 اسلات پشتیبانی می‌کنند که در مجموع امکان نصب یک ترابایت حافظه اصلی از نوع LRDIMM در قالب 16 ماژول 64 گیگابایتی یا 512 گیگابایت حافظه اصلی در قالب 16 ماژول 32 گیگابایتی با فرکانس 2600 مگاهرتز را امکان‌پذیر می‌کنند.

این سرور مجهز به کارت شبکه HPE Ethernet 1Gb 2-Port 361i Adapter است و به طور پیش‌فرض به کنترلر HPE Dynamic Smart Array B140i Controller تجهیز شده‌است همچنین، توانایی پشتیبانی از هارد دیسک‌های SSF و LFF مبتنی بر رابط‌های SATA و SAS را دارد. در صورتی که از هارد دیسک‌های SSF SAS استفاده کنید به 16 ترابایت حافظه اصلی دسترسی دارید، در حالی که اگر از هارد دیسک‌های LFF استفاده کنید به 40 ترابایت حافظه جانبی دسترسی خواهید داشت. این سرور توانایی کار با منابع تغذیه HPE 550W, 900W FIO Power Supply را دارد و در مجموع جوابگوی نیازهای عادی کسب‌وکارهاست.

به طور کلی، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که سرورهای اچ‌پی با توجه به قابلیت‌های متنوع، پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید و قیمت‌گذاری مناسب، در بازار ایران محبوب هستند. همچنین، این سرورها به بهترین شکل توسط شرکت‌های ایرانی پشتیبانی می‌شوند که همین مسئله دلیل اصلی محبوبیت این سرورها در بازار ایران است.