بررسی و مقایسه کیفیت آجر سنگاج
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

بررسی و مقایسه کیفیت آجر سنگاج

انتخاب و استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت در ساخت هر بنایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کیفیت مصالح ساختمانی به صورت مستقیم بر ایمنی و مقاومت سازه، اثر می‌گذارد. از طرفی هر قسمت از سازه‌های ساختمانی به نوع خاصی از مصالح نیاز دارند. آجر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح در قسمت سفت کاری ساختمان، دارای انواع مختلفی است که هر نوع آن، برای استفاده در بخش خاصی تعریف شده است. آجر سنگاج به عنوان باکیفیت‌ترین آجرهای تولیدشده در کشور شناخته می‌شود. با توجه به اینکه کیفیت و متریال مصرفی در قیمت آجر سنگاج تأثیرگذار است، بررسی و مقایسه کیفیت انواع آجر سنگاج و همچنین بررسی قیمت آجر، خالی از لطف نخواهد بود.

 

ویژگی‌های آجر سنگاج

هرچند مصالحی همچون آجر به آجر نما در قسمت سفت کاری ساختمان به کار می‌روند و تأثیر مستقیمی بر زیبایی سازه ندارند؛ اما قطعا داشتن یک نمای زیبا در هر سازه ساختمانی نیازمند زیرساخت باکیفیت است. پیش از اینکه کیفیت آجر سنگاج را بررسی کنیم، بهتر است با ویژگی‌های یک آجر خوب آشنا شوید. آجر باید به خوبی پخته شده باشد، تمام آجرها باید یک شکل و یک اندازه بوده و بافت منظمی داشته باشند، آجر باکیفیت باید جذب آب بسیار کمی داشته باشد، رنگ آجر باید یک دست قرمز یا زرد باشد، هنگام برخورد ضربه به آجر، باید صدایی شبیه به ضربه خوردن سرامیک را بشنوید، اندازه آجر باید بر اساس استاندارد تعریف شده آن باشد؛ در نهایت آجر باکیفیت باید مقاومت خوبی داشته باشد. تمام این ویژگی‌ها در آجر سنگاج دیده می‌شود و هر یک از آن‌ها در نهایت روی قیمت آجر اثر می‌گذارند.

 

نحوه تشخیص کیفیت آجر سنگاج

با توجه به اینکه اصلی‌ترین فاکتور در قیمت آجر، کیفیت ساخت آن است، می‌توان اهمیت بررسی و تشخیص کیفیت آجر سنگاج را توجیه کرد. برای این منظور می‌توان آزمایش‌های مختلفی را روی آجر انجام داد که از جمله آن می‌توان به آزمایش مقاومت فشاری آجر، آزمایش میزان جذب آب، آزمایش شوره‌زنی برای تشخیص مواد قلیایی در آجر، آزمایش ضربه برای تشخیص مقاومت آجرها در برابر ضربه، آزمایش تلورانس ابعاد برای تشخیص یک دست بودن اندازه و رنگ آجرها، آزمایش سختی برای تشخیص مقاومت آجر در برابر جسم سخت، آزمایش صدا و آزمایش ساختار برای بررسی ساختار درونی آجر از لحاظ ترک و حفره اشاره کرد. آنچه در مورد کیفیت و قیمت آجر سنگاج مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت مناسب در کنار کیفیت بالای انواع آجر سنگاج است.

 

بهترین قیمت آجر اصفهان

در بندهای قبل کیفیت انواع آجر سنگاج را بررسی کردیم و راه‌های تشخیص آن را ذکر کردیم. همانطور که گفتیم شناخت کیفیت آجر و در واقع انتخاب آجرهای باکیفیت، اهمیت بسیاری در اجرای پروژه‌های ساختمانی دارد؛ اما از آنجا که صاحبین پروژه‌های ساخت و ساز به دنبال آن‌اند که مصالح باکیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنند، قیمت آجر سنگاج نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. کیفیت و قیمت، دو فاکتور مهم در خرید هر محصول هستند که همواره در کنار هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. قیمت آجر بر اساس نوع آن و تفکیک رنگ مشخص می‌شود. به عنوان مثال: آجر لفتون و آجر نما، قیمت‌های متفاوتی دارند.

پس از آن، قیمت این مصالح ساختمانی بر اساس هزینه تولید کیفیت ساخت، شکل ظاهری، نوع متریال مصرفی، کاربرد آجر، هزینه باربری و عواملی از این قبیل مشخص می‌شود. اصلی‌ترین فاکتور در تعیین قیمت آجر‌، کیفیت آن است. طبعا هرچه کیفیت آجر بهتر باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد بود؛ به همین خاطر آجرهای سنگاج از لحاظ کیفیت رتبه‌بندی می‌شوند. در کل این آجرها در شرایط نامناسب آب و هوایی مقاومت بالایی داشته و بیش از ده سال دوام خواهند داشت.


قیمت آجر نما

آجر نما همانطور که از نام آن مشخص است، متریالی برای اجرای نمای بیرونی ساختمان است. هرچند این روزها کم‌تر از آجر نما استفاده می‌شود؛ اما به هر حال این متریال طرفداران خاص خود را دارد؛ بنابراین همچنان کیفیت این آجر و قیمت آن مورد توجه قرار می‌گیرد. قیمت آجر نما به مشخصات فنی آن بستگی دارد. مشخصات فنی این آجر در فروشگاه سنگاج نشان می‌دهد که کیفیت آن در سطح مطلوبی است. آجر نما سنگاج به عنوان برترین آجرهای نسوز در طرح‌های مختلف عرضه شده و قیمت هر یک با توجه به نوع و طرح آجر تعیین می‌شود. آجر نما که با عنوان آجر لفتون یا آجر سوراخ دار نیز شناخته می‌شود، برای دیوارهایی کاربرد دارد که فشار بر آن‌ها وارد است. از آنجا که این نوع آجر به صورت پازلی چیده می‌شود، بیشتر به صورت دوقلو به سفارش تولید می‌رسد. با توجه به کاربرد این آجر در دیوارهای حایل و غیر حایل، طبیعی است که تأمین کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مشخصات آجر لفتون

در تولید این آجر از بهترین خاک رس استفاده می‌شود. این خاک فاقد هر گونه ناخالصی است و کیفیت آجر را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. سوراخ‌های ایجاد شده در آجر لفتون، وزن آن را کاهش داده و با ایجاد خلاء، این متریال را به عایق مناسب بدل می‌کند. استفاده از این آجرها برای دیوار، به خصوص دیوارهای سوله و کاربردهایی نظیر آن، نماکاری مجدد را حذف کرده و تنها به یک بندکشی نیاز خواهد داشت. همانطور که گفتیم قیمت آجر لفتون با توجه به مشخصات فنی آن، تعیین می‌شود‌. برای این منظور می‌توانید ابعاد آجر، رنگ و طرح انواع آن را در فروشگاه سنگاج مقایسه و بررسی کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به کیفیت انواع آجر سنگاج صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید آجرها به عنوان یکی از اصلی‌ترین متریال‌ها در اجرای سازه‌های ساختمانی شناخته می‌شوند. این مصالح از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود و توجه به کیفیت آن در خرید این مصالح، از اهمیت بسیاری برخوردار است. آجر سنگاج در انواع مختلفی با طرح‌های متنوع تولید می‌شود و استفاده از این آجرها تحت عنوان آجرهای نما، آجر لفتون یا آجر بهمنی برای اجرای انواع دیوارهای تحت فشار و نمای ساختمان رواج بسیاری دارد. با توجه به اینکه قیمت آجر در هزینه‌های اجرای پروژه نقش بسیار مهمی دارد، تمامی صاحبین پروژه‌های ساخت و ساز، ضمن توجه به کیفیت آجر، به قیمت آن نیز توجه می‌کنند‌. قیمت آجر به کیفیت و مشخصات فنی آن بستگی دارد. از این رو شما می‌توانید بهترین انواع آجر سنگاج را با قیمت مناسب تهیه کنید.