همزمان با افزایش یارانه و تغییر دهک‌بندی‌ها، برخی از لیست یارانه‌ خط خورده‌اند. برخی از این افراد به روند دهک‌بندی اعتراض دارند و می‌گویند مشمول یارانه می‌شده‌اند. آیا جاماندگان، یارانه می‌گیرند؟

جاماندگان یارانه جدید گوش به زنگ باشند | واریزی جدید برای جاماندگان یارانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​ دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت  یارانه جدید آغاز شد.به هر نفر از مشمولان یارانه جدید 400 هزار تومان واریز شد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالاکارت پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

جاماندگان یارانه جدید حدود سه ماه زمان دارند که به شیوه دهک‌بندی اعتراض کنند اما حالا رئیس جمهور در خصوص جاماندگان دریافت یارانه، دستور فوری داده است.

ابراهیم رئیسی دستور داده «هر چه سریع تر، جاماندگانی را که استحقاق واقعی دریافت یارانه دارند، شناسایی و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود.»

بر این اساس جاماندگان یارانه بعد از اعتراض می‌توانند منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی باشند، مشروط به اینکه اعتراض آنها پذیرفته شود. به عبارت دیگر، پرونده واریز یارانه جدید بسته نشده و احتمالا برخی از جاماندگان، مشمول یارانه می‌شوند.

اگرچه رئیسی دستور داده که هر چه سریع‌تر یارانه جاماندگان واریز شود،‌ اما هنوز زمان بررسی و واریز یارانه این گروه مشخص نیست.

از طرف دیگر،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت یارانه نشده، ۳ ماه فرصت دارد تا اعلام کند.داما مشخص نیست زمان واریز یارانه جاماندگان سه ماه دیگر است و یا این افراد احتمالا زودتر می‌توانند یارانه نقدی جدید را کامل دریافت کنند.

اما چیزی که مشخص است اینکه جاماندگان می‌توانند در صورت اعتراض مشمول یارانه جدید شوند. برای اعتراض به شیوه دهک‌بندی جامعه و خط خوردن از لیست یارانه‌ها افراد می‌توانند به دو شیوه اقدام کنند.

یکی مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir و ثبت اعتراض است. راهکار دوم تماس با شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ است.

دومین اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع خانوارهای جامانده از دریافت یارانه که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه دریافت نکرده‌اند یا از سال ۱۳۹۳ به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام، مشمول یارانه مذکور نبوده‌اند منتشر شد.

 

به گزارش ایسنا، در متن این اطلاعیه خطاب به هموطنان آمده است: در صورتی که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ ، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اید یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌اید و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستید، می توانید طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنید.

در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

 

برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، قابل پیگیری است.

یارانه کمک هزینه معیشت که از تاریخ ۲۰ اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار با عنوان یارانه جدید واریز شده است ابهامات زیادی برای همه به وجود آورده است. حتما شما هم دوست دارید بدانید چرا به حساب بعضی از افراد یارانه ۴۰۰ هزارتومانی واریز شده است و برای بعضی دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی!

 

 در جواب این سوال باید بدانید بیش از ۹۰ درصد مردم جامعه یارانه جدید را دریافت می‌کنند و تنها ۱۰ درصد که جزء دهک‌های بالای جامعه می‌باشند یارانه دریافت نخواهند کرد.

همه می‌دانیم که تمام مردم جامعه از توان مالی یکسانی برخوردار نیستند به همین دلیل دولت براساس شغل، میزان درآمد فرد، املاک ثبت شده و… هر فرد را در یک دهک درآمدی قرار داده است.

برای دهک‌های اول تا سوم مبلغ هر نفر ۴۰۰ هزارتومان، چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزارتومان یارانه جدید واریز شده است.

 

جالب است بدانید ۲۳ میلیون خانواده ایرانی یارانه جدید را دریافت می‌کنند که جمعیتی حدود ۷۲ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

اگر جزء این ۷۲ میلیون نفر نبوده‌اید و برای شما یارانه معیشتی پرداخت نشده است نگران نباشید در ادامه یک راه حل عالی برای شما داریم.اعت

چگونه بفهمیم در چه دهک درآمدی قرار داریم؟

 

قبل از اینکه بدانید جز کدام یک از دهک‌های جامعه هستید ابتدا باید بدانید عوامل زیر بر دسته بندی دهک‌ها تاثیرگزار است:

شغل سرپرست خانوار

سطح تحصیلات

 

میزان درآمد ماهیانه

متراژ و آدرس محل سکونت

تفکیک شهری و روستایی

میزان املاک و دارایی‌ها اعم از خودرو

میزان هزینه خانوار در اقلام خوراکی، پوشاک، مسکن و…

“مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه” با سنجش موارد فوق و براساس میزان هزینه‌های هر خانواده، دهک‌های زیر را مشخص کرده است:

میزان هزینه‌های خانوار دسته‌بندی دهک معیشتی

۷۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دهک اول

۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دهک دوم

۲ میلیون تومان دهک سوم

حدود سه میلیون تومان دهک چهارم

۳ میلیون و ۵۰۰ دهک پنجم ( میانی)

۴ میلیون و سیصد دهک ششم

۵ میلیون تومان دهک هفتم

۶ میلیون و ۷۰۰ دهک هشتم

حدود ۸ میلیون تومان دهک نهم

بیش از ۱۶ میلیون تومان دهک دهم

چرا برای من یارانه جدید واریز نشده است؟

براساس دسته‌بندی افراد جامعه در سال ۹۸ خانوارهایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشتند مشمول یارانه نمی‌شدند:

خانوارهایی که اعضای آن دارای( واحد مسکونی، شغل و خودرو) به طور هم‌زمان هستند و یا دارای دو واحد ملکی هستند.

خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی هوایی در (۴ سال اخیر) داشته‌اند.

خانوارهایی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند.

کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه پرداز داشته باشند.

خانوارهایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و ۲۰۰ تومان و در سایر شهرها ۹۰۰میلیون تومان باشد.

گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از ۳۰۰ میلیون تومان که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

اگر به دلایل بالا از سال ۹۸ برای شما یارانه واریز نشده است به احتمال زیاد الان هم یارانه جدید را دریافت نکرده‌اید در ادامه روش اعتراض و یا ثبت نام مجدد یارانه جدید را آموزش داده‌ایم.

روش اعتراض به یارانه نقدی چگونه است؟

به گفته رییس جمهوری آقای رییسی اگر به دسته‌بندی دهک خانوار خود و یا مبلغی که برای شما به عنوان یارانه پرداخت شده است اعتراض دارید می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

اعتراض به مبلغ یارانه و پاسخگویی به هرگونه ابهام و پرسش در این مورد سایت

https://hemayat.mcls.gov.ir/

شماره تلفن

۰۲۱-۶۳۶۹