یک کارشناس مسائل ایران و آمریکا، اخراج جان بولتون از کاخ سفید را گام مثبتی برای حرکت در مسیر غیرجنگ طلبی دانست و گفت که این اقدام برای نتانیاهو و لابی اسرائیل در واشنگتن هم شکست سنگینی محسوب می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاوه افراسیابی عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره آثار اخراج مشاور امنیت ملی ترامپ، افزود: این خبر خیلی، تعجب آور نبود چون مدتی است که رسانه ها از کنارگذاشته شدن بولتون در تصمیم های مهم سیاست خارجی همچون مذاکره با طالبان صحبت کرده اند و اخبار و شواهد دال بر این بود که ترامپ از بولتون سلب اعتماد کرده است.

وی افزود: دلیل اصلی آن هم، عدم موفقیت سیاست خارجی آمریکا در مسایل مختلف همچون خاورمیانه، ایران، افغانستان، ونزوئلا، کره شمالی است.

این کارشناس مسایل آمریکا ادامه داد: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ مجبور است علائمی از موفقیت سیاست خارجی به رای دهندگان نشان دهد و گرنه برای انتخاب مجدد دچار مشکل خواهد شد. از این رو، اخراج بولتون را باید از موضع اولویت های داخلی ترامپ هم نگاه کرد.

افراسیابی اضافه کرد: درباره ایران باید به یادآوریم که بولتون پیش از پذیرش مسئولیت مشاور امنیت ملی، برنامه عملی در قبال ایران ارائه داده و وعده داده بود پس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن می تواند یک ائتلاف بین المللی علیه تهران سامان دهد.

وی یادآور شد: این طرح در راستای تغییر رژیم از طرف بولتون و نئوکان های دیگر آمریکایی بود به گونه ای که از طریق کارزار فشار حداکثری، ایران به زانو درآید و شرایط تغییر رژیم فراهم شود اما ایران مقاومت نشان داد و سر بولتون و همفکرانش به سنگ خورد.

تحلیلگر مسایل آمریکا و ایران خاطرنشان کرد: واقعیت عیان این است که استمرار بولتون در مسئولیت خود، به معنای تداوم این شکست‌ها بود. بنابراین باید دید، کنار گذاشتن بولتون با چه چرخش‌های کیفی و عملکردی ترامپ در سیاست خارجی همراه خواهد بود.

افراسیابی با اشاره به اظهار تمایل ترامپ برای دیدار با مقامات ایران، استباط کرد: اخراج بولتون، یک علامت مهم و مثبت را برای تسهیل روند مذاکره بین ایران و آمریکا ارسال می کند چرا که بولتون به طور شخصی یک سد و مانع بود هرچند سدهای دیگری هم وجود دارند.

وی گفت: رفتار ناشایست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را نباید نادیده گرفت. ترامپ در اجلاس گروه ۷ عملا از شروط پمپئو فاصله گرفت و گفت خواهان تغییر رژیم نیست و می خواهد با مقامات ایران گفت وگو کند.  بنابراین یک نوع شکاف نظری هم بین ترامپ و پمپئو هم وجود دارد و امید است که برکناری بعدی، پمپئو باشد هرچند که نرمش عمل بیشتری نسبت به بولتون دارد.

کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: با بقای پمپئو باید تداوم سیاست ترامپ نسبت به ایران را شاهد باشیم و نباید تصور یک دگرگونی سریع و همه جانبه در این زمینه را انتظار داشته باشیم.

افراسیابی ادامه داد: این خبر، اگرچه یک گام مثبت در زمینه تسهیل مسیر مذاکره بین ایران و آمریکا برای رفع کشمکش فی مابین تلقی می شود اما برای اسرائیل و دولت نتانیاهو ناگوار است.

وی با اشاره به تلاش های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از هرگونه مذاکره ایران و آمریکا، اضافه کرد: نتانیاهو در لندن گفت که زمان مذاکره نیست و باید حداکثر فشار را وارد کرد. اکنون متوجه شده است که ترامپ علاقمندی زیادی برای یافتن کانال‌های دیپلماتیک با ایران دارد و این به منزله یک شکاف سیاستی بین آمریکا و اسرائیل تلقی می شود.

تحلیلگر مسایل بین المللی اظهار کرد: بولتون یک طرفدار تندروی اسرائیل بود که کنار رفتن وی برای نتانیاهو و لابی‌های وی در واشنگتن یک تحول منفی است. این مساله نه فقط درباره ایران بلکه در کل سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه، یک دگرگونی ایجاد خواهد کرد.

افراسیابی با اشاره به استعفای اخیر جیسون گرینبلات مشاور ترامپ در مذاکرات صلح که ناشی از عدم موفقیت این سیاست بود، گفت: استعفای گرینبلات و کنار گذاشته شدن بولتون نیاز کاخ سفید به خانه تکانی را نمایان ساخت.

وی در پاسخ به این پرسش که با نبود بولتون چه تغییری در سیاست های کاخ سفید نسبت به ایران ایجاد خواهد شد، گفت: مطمئنا نباید انتظار داشته باشیم بلافاصله پس از کنار گذاشته شدن بولتون، دولت ترامپ درباره سیاست های خود نسبت به ایران چرخش نشان دهد.

کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به اظهارات مایک پمپئو پس از برکناری بولتون، گفت: من از این گفتار پمپئو تعجب نمی کنم اما به نظر می رسد که سیاست مربوط به ایران، بیشتر از طرف کاخ سفید تدوین می شود تا وزارت خارجه آمریکا.

افراسیابی افزود: ترامپ که خواهان نشان دادن و اثبات یک موفقیت در سیاست خارجی خود است، نگرانی های خود را دارد که لزوما با خواسته‌های پمپئو منطبق نیست. بنابراین باید توجه ما روی اظهارات و عملکردهای خود ترامپ باشد.

وی یادآور شد: این ترامپ است که می خواهد در دور بعدی رای بیاورد و پمپئو یا افراد دیگر این نگرانی را ندارند. اینکه ترامپ گفته اختلاف نظرهای جدی باعث برکناری بولتون شده، مهم است و ایران هم یکی از آنها است چرا که بولتون خواستار تغییر رژیم در ایران بود و هرگونه کانال دیپلماتیک را عقیم می ساخت اما به نظر می رسد ترامپ تمایلات دیگری دارد.

نویسنده کتاب درباره مسایل هسته ای ایران، اظهار کرد: مطمئنا این مساله قوت قلبی به امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه می بخشد تا نقش میانجیگری خود را میان تهران و واشنگتن دنبال کند و امیدواریم که این تلاش‌های علنی و غیرعلنی به نتایج مثبتی برسند.

افراسیابی یادآور شد: مسایل امنیت افغانستان، بحران یمن، رشد گیری داعش و تهدیدهای تروریستی و دیگر موضوعات، حوزه هایی برای گفت وگوی مجدد بین ایران و آمریکا را به وجود آورده اند و به نظر می رسند، مکرون توانسته است نقش برجسته تری نسبت به تندروهای آمریکایی ایفا کند.