​در این مقاله شرح خواهیم داد که وردپرس چیست و با ویژگی‌های اصلی آن آشنا خواهیم شد. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا CMS)) رایگان و منبع‌باز است که به زبان PHP نوشته شده و با پایگاه داده MySQL یا MariaDB مرتبط شده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت وردپرس چیست و با نحوه کار و ۵ ویژگی آن آشنا خواهیم شد.

وردپرس چیست؛ ویژگی‌های محبوب آن که نمی‌دانستید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به طور خلاصه می‌توان گفت یکی از مزایای اصلی وردپرس این است که وردپرس یک پلت فرم منبع‌باز است. این بدان معناست که توسعه‌دهنده می‌تواند از کدهای دلخواه خود نیز استفاده کند، ساختار کد فعلی را تغییر دهد و یا به راحتی آن را مطالعه کند. همچنین به عنوان نرم‌افزار منبع‌باز، برنامه‌نویسان وردپرس می‌توانند کد را به صورت آنلاین با سایر توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذارند.

تعریف وردپرس

وردپرس از سال ۲۰۰۳ شناخته شده و در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا وبلاگ‌نویسی و طراحی سایت در بازار است. در چند سال گذشته وردپرس به نرم‌افزار مدیریت محتوا برای انواع وب‌سایت‌های فروشگاهی، تجاری و... تبدیل شده است. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به شما امکان میزبانی و ساخت انواع وب سایت‌ها از جمله طراحی سایت فروشگاهی را می‌دهد. وردپرس شامل معماری افزونه و سیستم قالب‌ها است، بنابراین با استفاده از وردپرس می‌توانید هر وب سایتی را متناسب با کسب‌وکار، وبلاگ، نمونه کارها یا فروشگاه آنلاین خود سفارشی کنید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا با ویژگی‌های کامل است که اتفاقاً محبوب‌ترین ابزار جهان برای ایجاد وب‌سایت است. در واقع، اینقدر محبوب است که بیش از ۴۱ درصد از کل وب‌سایت‌های دنیا با وردپرس ساخته می‌شوند. همچنین انواع طراحی سایت شرکتی و یا سازمانی نیز با وردپرس امکان‌پذیر است.

 اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث می‌شود وردپرس اینقدر بر دنیای طراحی وب تسلط داشته باشد و برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

دلایل بی‌شماری برای استفاده از وردپرس وجود دارد:

  • وردپرس رایگان است. شما می‌توانید آن را در حال حاضر بدون هیچ گونه پرداخت هزینه‌ای اضافه‌تر دانلود کنید.
  • وردپرس منبع‌باز است. وردپرس یک پروژه اجتماعی است که توسط هزاران داوطلب در سراسر جهان ساخته شده است. همه می‌توانند در آن شرکت کنند و می‌توانند با وردپرس کار کنند و به رشد بیشتر این پلتفرم کمک کنند.
  • وردپرس مدرن است. اگر برخی از ویژگی‌ها در نرم‌افزار وب سایت استاندارد تلقی می‌شود، می‌توانید مطمئن باشید که وردپرس آن را دارد.
  • وردپرس همه کاره است. می‌تواند هر نوع وب‌سایتی را اجرا کند. فرقی نمی‌کند که یک سایت تجاری ساده باشد، یک وبلاگ، یک سایت عکس، یک سایت سرگرمی، یک سایت شرکتی حرفه‌ای، یک سایت نمونه کارها، یک سایت عروسی، یک سایت تناسب اندام، یک سایت ساده، یا حتی یک فروشگاه تجارت الکترونیک، با وردپرس می‌تواند به راحتی همه را اداره کنید.
  • وردپرس در دسترس و کاربرپسند است. بدین معنا که می‌توان وردپرس را برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، نیز بدون مشکل استفاده کرد.
  • وردپرس روی همه اندازه صفحه نمایش و دستگاه کار می‌کند. می‌توانید از طریق دسکتاپ، لپ‌تاپ، رایانه لوحی، تلفن به وب‌سایت خود دسترسی پیدا کنید.
  • وردپرس قابل توسعه است. با استفاده از افزونه‌ها می‌توانید ویژگی‌های سفارشی را به وردپرس اضافه کنید. افزونه‌ها را به عنوان برنامه‌های وب سایت خود (مانند برنامه‌های iPhone خود، اما مختص وب سایت شما) در نظر بگیرید.
  • وردپرس زیباست. هزاران هزار بسته طراحی رایگان و ممتاز (به نام قالب) برای وردپرس موجود است. می‌توانید آن‌ها را تنها با یک کلیک نصب کنید.

وردپرس چگونه کار می‌کند؟

1121

همانطور که شرح داده شد، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است. این برنامه با ترکیب فایل‌های اصلی، پایگاه داده، افزونه‌ها یا قالب‌هایی که اضافه یا نصب می‌کنید و یک داشبورد برای مدیریت کل افزونه‌ها و قالب‌ها کار می‌کند.

وردپرس از اجزای زیر تشکیل شده است:

WordPress Core: در واقع شامل فایل‌های اصلی تشکیل دهنده وردپرس هست. قبل از اینکه بتوانید کارهای دیگری انجام دهید، باید آنها را نصب کنید، زیرا باعث می‌شوند وردپرس کار کند.

پایگاه داده: کل محتوای سایت و تنظیمات شما در دیتابیس ذخیره می‌شود. وردپرس نمی‌تواند بدون پایگاه داده کار کند. اگر وردپرس را به صورت دستی نصب می‌کنید، باید پایگاه داده نیز ایجاد کنید. اما اگر از نصب کننده خودکار استفاده می‌کنید، این کار به طور اتوماتیک برای شما انجام می‌شود.

فایل‌های اضافی: علاوه بر فایل‌های اصلی وردپرس شما می‌توانید فایل‌های اضافی را برای قالب‌ها، افزونه‌ها و بارگذاری‌ها نصب کنید. این فایل‌ها باعث می‌شوند سایت شما بهتر اجرا شود و همچنین برای شما منحصر به‌فرد باشد.

پنل مدیریتی وردپرس: صفحه‌های مدیریت یا داشبورد امکان تعامل کاربر را با وردپرس به راحتی برای شما فراهم می‌کند.

 ویژگی‌های وردپرس

در ادامه چند دلیل اصلی محبوبیت وردپرس ذکر شده است و همچنین در انتهای مقاله شما خواهید دانست چرا بهتر است وب‌سایت شرکت خود را به یک پلتفرم وردپرس تغییر دهید.

۱. ساده و آسان برای استفاده

مزیت سادگی و کیفیت ساده پیاده‌سازی به وردپرس کمک کرد تا بر رقبایی مانند دروپال یا جوملا غلبه کند و به انتخاب مورد علاقه توسعه‌دهندگان وب در همه جا تبدیل شود و نیاز به تسلط بر HTML، CSS، PHP و سایر فناوری‌های پیچیده را از بین ببرد.

اگر نمی‌خواهید مجبور باشید با هیچ کد نویسی سروکار داشته باشید، وردپرس بهترین انتخاب است. همچنین اگر بخواهید کدها را به راحتی بررسی و تغییر دهید باز هم وردپرس بهترین انتخاب است.

اگر به دنبال طراحی وب سایت سفارشی و منحصر به‌فرد هستید یا به ویژگی‌های خاصی نیاز دارید، می‌توانید از قالب‌های وب سایت‌های وردپرس انتخاب کنید یا با یک توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای همکاری کنید.

این کار به شما این امکان را می‌دهد که زمانی را که برای یادگیری و یا طراحی وب‌سایت نیاز دارید، حذف کنید و به شما این فرصت را می‌دهد تا زمان خود را به توسعه سایر زمینه‌های کسب‌وکار خود اختصاص دهید.

۲. پایدار و نوآورانه

وردپرس با آخرین تکنولوژی، روندها و نیازهای کاربر سازگار است. عملکرد و هدف وب سایت می‌تواند در طول زمان تغییر کند و خوشبختانه وردپرس این وظیفه را بر عهده دارد.

به روزرسانی‌های منظم به این معنی است که CMS همچنان با جدیدترین فناوری‌ها در ارتباط است، مشکلات فعلی برطرف می‌شوند و ویژگی‌های مفید و هیجان‌انگیز جدیدی به طور مرتب اضافه می‌شوند.

۳. انعطاف‌پذیری

شما می‌توانید ویژگی‌ها و ظاهر سایت خود را از بین بیش از ۲۲۰۰۰ افزونه و هزاران قالب جذاب انتخاب کنید تا به وب‌سایت خود ظاهر جدیدی بدهید یا آن را با روندهای مداوم در حال تغییر رسانه‌های آنلاین تطبیق دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید برای بهینه‌سازی موتورهای (سئو) افزونه یواست را جستجو و نصب کنید یا اگر بازاریابی در فیس‌بوک چیزی است که شما دنبال آن هستید، افزونه PixelYourSite ممکن است افزونه مناسبی برای شما باشد. در واقع در وردپرس، کتابخانه‌ای از افزونه‌ها با اهداف مختلف وجود دارد که فقط در چند دقیقه قابل نصب است.

 ۴. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

1122

وردپرس سئو را کاملا در کدهای خود در بر می‌گیرد، استفاده از برچسب‌های H1، H2 و H3 را ساده می‌کند، استفاده از کلمات کلیدی در آدرس وب سایت شما را ساده‌تر نموده و از افزونه‌هایی مانند SEO Ultimate، All-in-One- SEO-Pack، Platinum SEO Pack، SEO Yoast WordPress و غیره که مرتبط با سئو هستند به خوبی پشتیبانی می‌کند.

۵. منبع‌باز open source))

نرم‌افزار منبع باز نرم‌افزاری است که کد منبع آن برای اصلاح یا تقویت توسط هر کسی در دسترس است. وردپرس نیز به عنوان نرم‌افزار منبع‌باز، هر روز توسط هزاران توسعه‌دهنده در سراسر جهان بهبود می‌یابد.

این امر باعث شده است که توسعه‌دهندگان، ویژگی‌های جدیدی را به راحتی به این پلتفرم اضافه کنند. این توسعه‌دهندگان تعداد بیشماری از افزونه‌های جدید ایجاد کرده‌اند که کار با وردپرس را راحت‌تر و مفیدتر می‌کند.

اگر برای سایت خود به عملکردی خاصی نیاز دارید، احتمالاً افزونه‌ای در فهرست وردپرس وجود دارد که می‌تواند این کار را بدون هیچ دغدغه‌ای برای شما انجام دهد.

 کلام آخر

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد وردپرس یا خدمات طراحی وب سایت هستید، حتما با کارشناسان واحد مشاوره و فروش وب‌رمز تماس حاصل نمایید. کارشناسان وب‌رمز می‌توانند در مورد ویژگی‌ها و مزایای وردپرس اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهند.