امیررضا واعظ آشتیانی گفت: رئیس‌جمهور نباید به شیوه رؤسای جمهور پیشین درگیر حواشی شود. او و مجموعه دولت باید به سمت حل ریشه‌ای مشکلات بروند.

رئیسی تعارف را کنار بگذارد و نیروهای ناکارآمد عوض کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گرانی‌های این روزهای اخیر خاصه گرانی نان و ماکارونی که همواره قوت طبقات محروم بوده است، انتقادها را به شرایط اقتصادی نابسمان کنونی افزایش داده است؛ اما علت چیست؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در اقتصاد دولتی هر اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. وقتی همه چیز دست دولت باشد و دولت همه‌کاره باشد، با یک دولت فربه مواجه می‌شویم که تونایی نظارت گسترده اقتصادی برایش ناممکن می‌شود. اگر در این چهاردهه یک استراتژی مشخصی تعریف می‌کردیم تا بتوانیم به اقتصاد مورد نظر قانون اساسی یعنی ترکیبی از خصوصی، دولتی و تعاونی جامه عمل بپوشانیم، اکنون با دولتی فربه مواجه نمی‌شدیم. اگر خصوصی‌ و تعاونی بودن اقتصاد را به همراه به‌کارگیری مجریانی پاکدست و سالم را در دستور کار می‌داشتیم، خیلی از مشکلاتی که امروز با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، اصلا وجود نداشت».

او ادامه داد: «همه دولت‌های قبل نتوانستند اقتصاد روشمند و ساختارمند را در پیش بگیرند و همه به نوعی بر دولتی‌شدن همه‌چیز دامن زدند و خب باید منصف بود و گفت که آقای رئیسی هم وارث عملکرد دولت‌های قبل از خود است. اکنون ما نیاز به یک جراحی اقتصادی عظیم داریم اما این جراحی قبل از آنکه منجر به درمان شود، تبعاتی دارد؛ به تعبیر دیگر باید هزینه‌هایی داده شود تا در نهایت اقتصادی سالم را ایجاد کرد. دوت هنوز جراحی را آغاز نکرده اما تیغ جراحی را به دست گرفته که همین هم بار روانی ایجاد کرده زیرا باید بپذیریم که جراحی اقتصادی ایران آسان نیست».

این فعال سیاسی همچنین مطرح کرد: «نکته دیگر آنکه دولت قبل از به دست‌گرفتن تیغ جراحی باید زیرساخت‌هایی را مهیا می‌کرد؛ به‌ویژه لازم بود که از کارگزارانی استفاده می‌کرد که قدرت مدیریت اجرایی می‌داشتند. دولت باید شفاف عمل کند و روشن بگوید که برنامه‌ اقتصادی‌اش چیست. نمی‌شود یک روز بگویند می‌خواهیم به نانواها یارانه بدهیم، روز دیگر بگویند کوپن می‌دهیم و... این شکل از مواجهه با مشکلات زمینه سوءاستفاده فرصت‌طلبان سیاسی را فراهم می‌کند تا آنها با آسمان‌‌ریسمان به هم بافتن، دولت را تخریب کنند. سخنان اخیر سخنگوی دولت برایم عجیب بود. او گفت که اگر قرار باشد نان گران شود، رئیس‌جمهور جلویش را می‌گیرد. این حرف حکایت از آن دارد که هیئت دولت موافق گرانی نان است اما شخص رئیس‌جمهور مخالف است. اگر این طور باشد، یعنی اختلاف‌نظرهای زیادی در دولت وجود دارد».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «اینکه گفته می‌شود دست‌هایی پشت پرده وجود دارد، نباید سخن رئیس‌جمهور باشد. حتی اگر چنین باشد، رئیس‌جمهور باید تیمی منسجم تعیین کند تا با دست‌های پشت پرده برخورد شود. رئیس‌جمهور نباید به شیوه رؤسای جمهور پیشین درگیر حواشی شود. او و مجموعه دولت باید به سمت حل ریشه‌ای مشکلات بروند. اینکه گفته می‌شود احتکار وجود دارد، احتکار هم ناشی از اقتصاد دولتی است؛ وگرنه اصلا امکان احتکار وجود نداشت، رانتی به وجود نمی‌آید و فرصت‌طلبان نمی‌توانستند عرصه را به دست بگیرند. امروز هم به جای آنکه گفته شود مشکلات ناشی از احتکار است، باید با محتکران به شدت و با قاطعیت برخورد شود. سخن‌گفتن از دست‌های پشت‌پرده به نوعی زیرسؤال‌بردن شاکله نظام است؛ از طرفی آقای رئیسی باید تعارف را کنار بگذارد و اگر به نتیجه رسیده است که بخشی از دولتمردان توانایی لازم را ندارند، آنها را کنار بگذارد و نیروی کارآمد را به دولت اضافه کند».