عده ای از سکه بازان با اشاره به نابه سامانی بازار ارز و فضای نیمه تاریک آن به دلیل مذاکرات هسته ای نسبت به آینده دلار چشم انداز دقیقی ندارند.

قیمت سکه در معرض تهدید سنگین | قیمت سکه امروز چند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طلافروشی ها امروز یکشنبه بیست و نهم خرداد ۱۴۰۱ قیمت سکه طرح قدیم (امامی) به مردم را ۱۵ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان اعلام کردند. قیمت سکه امروز هم افزایش یافت. قیمت سکه طبق روال قبل روند صعودی خود راحفظ کرد. قیمت سکه امروز 300 هزارتومان نسبت به دیروز بیشتر معامله شد. پیش بینی قیمت سکه نشان میدهد روند صعودی همچنان ادامه دارد. 

قیمت سکه

عده ای از سکه بازان با اشاره به نابه سامانی بازار ارز و فضای نیمه تاریک آن به دلیل مذاکرات هسته ای نسبت به آینده دلار چشم انداز دقیقی ندارند.

بررسی هسته مرکزی بازار سکه در چند وقت اخیر نشان می دهد که سکه بازان توانایی کافی برای نفوذ به محدوده مقاومتی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نداشته اند و بیشترین حمایت سکه بازان از محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

محدوده فعالیت قیمت سکه در مرداد ماه

به عبارت دیگر فلز زرد رنگ داخلی در دومین ماه تابستان در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان معامله شد.

سردرگمی نرخ دلار در بازار سکه

برخی از فعالان بازار سکه معتقدند نوسان قیمت سکه در یک محدوده خاص به  سردرگمی نرخ دلار به واسطه اخبار برجام بر می گردد.

تاریکی قیمت دلار و برجام

عده ای از سکه بازان با اشاره به نابه سامانی بازار ارز و فضای نیمه تاریک آن به دلیل مذاکرات هسته ای نسبت به آینده دلار چشم انداز دقیقی ندارند. بنابراین معامله گران سکه سعی می کنند که خود را با نوسانات کوتاه مدت بازار ارز هماهنگ کنند.

قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته چقدر بود

قیمت سکه هم عصر روز پنجشنبه گذشته در محدوده ۱۴ میلیون و ۷۵۰ تا ۱۴ میلیون و ۸۵۰  هزار تومان معامله شد ارزش ذاتی سکه هم ۱۳ میلیون و ۳۳ هزار تومان بود و حباب سکه در محدوده ۱۳  درصد بدست آمد.

نگاه تحلیلگران به حباب سکه

برخی از تحلیلگران  فنی معتقدند با توجه به حباب سکه باید انتظار کاهش قیمت سکه را داشت و این موضوع با افت قیمت دلار تشدید خواهد شد. یکی از مهم ترین عواملی که موجب شده است که سکه هم ارز با ارزش ذاتی خود حرکت نکند، امیدواری میان مدت سکه بازان نسبت به افزایش قیمت دلار بوده است

سکه امامی خط حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. در صورتی که قیمت دلار از ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان پایین تر بیاید، سکه می تواند حمایت سنگین ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در معرض تهدید سنگین ببیند

سکه امامی خط حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. از دست رفتن این حمایت موجب شده است که کمی انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی قوی تر شود. با این حال، رفتار اونس طلا در بازارهای جهانی افزایشی بوده است و این موضوع می تواند سد راه نیروهای کاهشی بازار شود.

در کنار این، در مقاطعی سکه محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد ولی طی روزهای بعد توانست حداقل محدوده ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را حفظ کند و خود را بار دیگر به سوی مرز ۱۵ میلیون تومانی هدایت کند. به این ترتیب می توان گفت که افزایش طلا در بازارهای جهانی و امیدواری فنی نسبت به برگشت قیمتی سکه امامی، بر مبنای رفتارهای قیمتی گذشته، دو متغیری هستند که کمی انتظارات کاهشی را تعدیل می کنند.

برای اینکه انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی تقویت شود، نیاز است که در روز جاری، دلار به افت قیمت ادامه دهد و حمایت مهم ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد. در صورتی که حمایت یاد شده از دست برود، سکه می تواند حمایت سنگین ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در معرض تهدید سنگین ببیند. در صورتی که سکه به افت احتمالی دلار بی محلی کند، سطح حباب سکه بار دیگر می تواند به سوی محدوده بالای ۱۲ درصد قدم بردارد. دیروز حباب در محدوده ۱۰.۸ درصدی قرار داشت.

با توجه به افزایش ارزش ذاتی، برخی معامله گران انتظار دارند که قیمت سکه در بازار نیز در هفته جاری در محدوده بالاتری قرار بگیرد و حتی وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شود.

قیمت سکه

اونس طلا در آغاز بازارهای جهانی رشد قیمت را تجربه کرده و بهای دلار نیز در بازار پشت خطی کمی تقویت شده است. این دو اتفاق موجب شده است که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی افزایش پیدا کند و در نزدیکی محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. این در حالی است که در ابتدای هفته جاری، ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار داشت.

با توجه به افزایش ارزش ذاتی، برخی معامله گران انتظار دارند که قیمت سکه در بازار نیز در هفته جاری در محدوده بالاتری قرار بگیرد و حتی وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شود. با این حال،‌ شرایط در بازار سکه معمولا پیچیده است و معامله گران به راحتی در ماه های اخیر تن به نوسانات سنگین نداده اند. ففلز گران بهای داخلی اخیرا بیشتر در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ الی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییرات خود را به ثبت رسانده است. به نظر می رسد که در هفته جاری نیز فلز گران بهای داخلی به راحتی نوسان بالای بازه یاد شده را تجربه نکند.

برخی از تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که دلار به بالای محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان برود،‌ سکه بازان نیز در بازار داخلی با فراغ بال بیشتری در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. سکه برای پیش روی معنادار نیاز دارد که در ابتدا از محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی اگر قیمت دلار به مسیر کاهشی روز گذشته ادامه دهد احتمال افت قیمت سکه هم وجود خواهد داشت.

 روز گذشته قیمت دلار تهران تحت تاثیر اخبار برجام وکاهش قیمت دلار در بازارهای همسایه عقب نشینی کرد.

قیمت اونس طلا هم تقریبا ۸ دلار پایین آمد و با ۱۷۶۸ دلار معامله شد.

در شرایط یاد شده سکه بازان از مرز حساس ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دفاع کردند. عده ای از معامله گران باور داشتند که احتمالا کاهش قیمت دلار به صورت هیجانی بوده و به همین دلیل به راحتی در موقعیت فروش قرار نگرفتند.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی اگر قیمت دلار به مسیر کاهشی روز گذشته ادامه دهد احتمال افت قیمت سکه هم وجود خواهد داشت.

موقعیت خطرناک در بازار سکه

حباب سکه دیروز در محدوده ۱۴ درصد قرار گرفت که نسبت به روزهای گذشته بالاتر بود. تحلیلگران فنی می گفتند که افزایش حباب سکه ، فلز زرد رنگ داخلی را در موقعیت خطرناکی قرار داده و رشد حباب سکه احتمال عقب نشینی سکه را بیشتر خواهد کرد.

قیمت اونس طلا دیشب تا ۱۷۵۵ دلار پایین آمد. امری که می تواند بر روی انتظارات معامله گران و کاهش قیمت سکه در بازار امروز اثر بگذارد.

قیمت سکه دیروز در محدوده ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه تقریبا ۵۰ هزار تومان بالاتر بود.

ارزش ذاتی قیمت سکه چقدر بود؟

ارزش ذاتی سکه روز سه شنبه تقریبا ۱۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت بازار بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فاصله  را نشان می دهد. حباب سکه هم دیروز در محدوه ۱۲ درصد بود.

قیمت اونس طلا دیشب تا ۱۷۵۵ دلار پایین آمد. امری که می تواند بر روی انتظارات معامله گران و کاهش قیمت سکه در بازار امروز اثر بگذارد. عده ای از معامله گران می گفتند اگر قیمت فلز گران بهای داخلی محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست بدهد احتمال برگشت تا نیمه کانال ۱۴ وجود خواهد داشت.

پیش بینی قیمت سکه‌ امروز

با این حال عده ای دیگر از سکه بازان معتقد بودند در صورتی که قیمت طلا به مسیر دیروز برگردد احتمالا  سکه در محدوده دیروز معامله شود.

به باور این دسته از معامله گران قیمت سکه در شرایطی در برابر کاهش معنادار مقاومت کرده که نرخ دلار در روزهای اخیر فریز شده است.

برخی از تحلیگران بازار سکه می گفتند اگر قیمت دلار امروز آرایش صعودی به خود بگیرد  قدرت سکه بازان افزایشی بیشتر می شود.

قیمت سکه در سومین روز هفته دنده معکوس زد اما معامله گران بازار سکه امروز را چگونه پیش بینی کرده اند؟

روز گذشته از قدرت معامله گران افزایشی بازار سکه کم شد و قیمت سکه در سراشیبی قرار گرفت. فلز گران بهای ایران در سومین روز هفته دنده معکوس زد و به سمت کانال ۱۴ میلیون تومان برگشت.

قیمت سکه دیروز در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

 قیمت اونس طلا شب گذشته تقریبا ۱۴ دلار افرایش یافت و تا ۱۷۸۰ دلار پیشروی کرد.

سکه بازان از فاز احتیاط خارج می شوند؟

عده ای از تحلیلگران بازار سکه باور دارند دراین شرایط با فرض نوسان محدود دلار مانند روال این روزها، معامله گران بزرگ بازار سکه از فاز احتیاطی خارج می شوند. حمایت ۱۷۴۰ دلاری نیز اولین حمایت مهم اونس است که شکست آن می تواند احتیاط را به بازار اونس جهانی بازگرداند.

سیگنال پلوسی در بازار طلا

شبکه سی ان ان روز دوشنبه گزارش داد که نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رغم برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حذف تایوان از فهرست مقاصد سفر آسیایی کنونی خود، قصد دارد از این جزیره دیدار کند.

این سفر موجب تنش بین دو قدرت برتر جهان شده و چین واکنش تند و تیزی نسبت به آن نشان داده است.

به نظر می رسد در سایه تنش ها و منفی شدن رشد اقتصادی آمریکا قیمت اونس طلا آرایش صعودی به خود گرفته است.

دیروز وزارت خزانه‌داری آمریکا  اعلام کرد ۶ شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ قرار داده است.

افزایش قیمت دلار در بازار شبانه

قیمت دلار در واکنش به این خبر رشد کرد. اسکناس آمریکایی دیشب توانست خود را به مرز مقاومتی برساند .

پیش بینی قیمت سکه در بازار امروز

با رشد قیمت طلا، حباب سکه یک درصد کوچک شد.

با توجه به رشد دلار و طلا در بازار شبانه برخی از معامله گران معتقد بودند که احتمال رسیدن سکه به کانال ۱۵ میلیون تومان وجود دارد.

با این حال عده ای دیگر می گفتند در صورتی که قیمت سکه در بازار امروز از محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب نشینی کند به تبع آن قدرت معامله گران کاهشی بیشتر خواهد شد و سکه به سمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی بر اساس نرخ بازار طلا، جواهر و سکه تهران ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

امروز (نهم مرداد  ۱۴۰۱) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ، سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ تومان، نیم سکه ۸ میلیون ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۲۰۰هزار تومان و سکه یک گرمی۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.
همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و۷۶۶ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون ۳۷۷ هزار تومان معامله می‌شود.
شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

 

محصول نرخ (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 14.800.000
سکه تمام طرح قدیم 14.100.000
نیم سکه بهار آزادی 8.200.000
ربع سکه بهار آزادی
5.200.000

 

سکه گرمی 3.150.000
اونس جهانی یک هزارو766 دلار و 7سنت  
طلای ۱۸ عیار 1.377.500
 

برخی از سکه بازان با اشاره به افزایش قیمت طلا از احتمال موج سواری سکه بازان در بازار امروز سخن گفتند به باور این دسته از معامله گران احتمال افزایش قیمت سکه به واسطه رشد قیمت طلا وجود دارد. با این حال عده ای از یخ زدن دلار ترسیده بودند .

قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته تا محدوده ۱۵ میلیون تومان بالا رفت اما در ساعات پایانی معاملات نقدی  بر روی  پله نهم کانال ۱۴ میلیون تومان ایستاد.

تداوم افزایش قیمت طلا

روند افزایش قیمت اونس طلا که از اواخر هفته گذشته شروع شده بود به آخرین روز هفته هم رسید . فلز زرد رنگ جهانی دیروز در مقایسه با روز پنجشنبه تقریبا ۲۴ دلار افزایش پیدا کرد و تا ۱۷۶۴ دلار  پیشروی کرد.

ارزش ذاتی سکه بالا رفت

ارزش ذاتی سکه دیشب بالا رفت  و حباب سکه اندکی پایین آمد. حباب سکه شب گذشته در محدوده ۱۲ درصد بود.

احتمال موج سواری سکه بازان

برخی از سکه بازان با اشاره به افزایش قیمت طلا از احتمال موج سواری سکه بازان در بازار امروز سخن گفتند؛ به باور این دسته از معامله گران احتمال افزایش قیمت سکه به واسطه رشد قیمت طلا وجود دارد.

ترس بازار سکه از یخ زدن قیمت دلار

با این حال عده ای دیگر معتقد بودند که نرخ دلار در هفته گذشته یخ زده بود  و اسکناس آمریکایی به کُندی حرکت کرده است.

این دسته از معامله گران باور دارند تا زمانی که یخ دلار آب نشود نمی توان انتظار افزایش قیمت سکه را داشت.

به باور برخی فعالان در صورتی که دلار از نیمه کانال فعلی پایین بیاید احتمال دارد که سکه امامی نیز به سرعت تا محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت پیدا کند.

روز سه شنبه سکه امامی محدوده حساس ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. دیشب در بازار پشت خطی، گفته می شد که فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفته است.

تحلیل گران فنی باور دارند که از دست رفتن محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی، می تواند زمینه ساز فشارهای فروش بیشتر بازیگران بازار سکه شود. با این حال، سکه برای اینکه افت بیشتری را تجربه کند، نیاز دارد که دلار نیز از مرز فاصله بگیرد

به باور برخی فعالان در صورتی که دلار از نیمه کانال فعلی پایین بیاید احتمال دارد که سکه امامی نیز به سرعت تا محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت پیدا کند. ارزش ذاتی سکه نیز چندان بالا نیست و این موضوع نیز به مرور می تواند قیمت بازاری فلز گران بهای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

دیروز ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار داشت که فاصله ۱۴ درصدی با قیمت بازار داشت. قبل تر فاصله بین قیمت بازار و ارزش ذاتی به محدوده ۱۶ درصدی نیز رسیده بود ولی حباب بالا در درازمدت در بازار چندان محتمل نیست. بازارها معمولا از حباب تخلیه می شوند و این اتفاق با افت سکه یا افزایش قیمت عوامل اثرگذار بر نرخ سکه رخ خواهد داد.

در شرایط کنونی بخشی از معامله گران علی رغم نا اطمینانی های سیاسی، باور دارند در صورتی که دلار زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، سکه امامی نیز محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد.

از نگاه برخی فعالان، در شرایطی که روند قیمتی سکه بازار صعودی نیست، افزایش میزان حباب تنها جذابیت خرید را برای معامله گران پایین می آورد. در کنار این، سکه امامی در هفته های اخیر نتوانسته است از  مقاومت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند و گیر کردن فلز گران بهای داخلی پشت سر این مقاومت نیز تا حدی انتظارات صعودی را تضعیف کرده است.

در شرایط کنونی بخشی از معامله گران علی رغم نا اطمینانی های سیاسی، باور دارند در صورتی که دلار زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، سکه امامی نیز محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد.

در این میان برخی معامله گران افزایشی امیدوار هستند که اخبار سیاسی منفی جهت انتظارات را تغییر دهد. به عنوان مثال دیروز برخی معامله گران سعی می کردند با برجسته کردن اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خریداران بیشتری را وارد بازار کنند.

رافائل گروسی عنوان کرده است، اقدام ایران در قطع دوربین‌های آژانس چالشی جدی برای تلاش‌های ما ایجاد می‌کند و موجب می‌شود ما نتوانیم پیوستگی دانش خودمان درباره این برنامه هسته‌ای را حفظ کنیم. این ضربه‌ای مهلک به مذاکرات خواهد بود. با وجود برخی امیدواری افزایشی ها، بازار مدتی است که به این جنس از اخبار چندان توجهی نشان نمی دهد.  

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود، فروش های بیشتری در بازار صورت خواهد گرفت و فلز گران بهای داخلی به سوی محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود، فروش های بیشتری در بازار صورت خواهد گرفت.

معامله گران سکه به منطقه خرید نیامدند

دیروز معامله گران سکه پیامی سیاسی مثبتی درباره برجام دریافت نکردند، ولی ترجیح دادند که به منطقه خرید بازنگردند. به گزارش انتخاب، کاخ الیزه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تماس با همتای ایرانی خود از عدم پیشرفت در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ابراز ناامیدی کرد. این اتفاق می توانست انتظارات منفی را در بازار ارز و سکه تقویت کند.

با این حال، هر دو بازار بیشتر به تحولات درونی خود واکنش نشان دادند. به عنوان مثال، به واسطه عرضه پررنگ بازارساز،‌ اسکناس آمریکایی در کانال ۳۲ هزار تومان باقی نماند و به دنبال آن، سکه بازان نیز فروش خود را بیشتر کردند تا فلز گران بهای داخلی به سوی ابتدای محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عقب نشینی کند.

پیش شرط فروش سکه

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود، فروش های بیشتری در بازار صورت خواهد گرفت و فلز گران بهای داخلی به سوی محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد. با این حال، سکه در هفته های اخیر نشان داده است که به راحتی حاضر نیست که حمایت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد.

دیشب در بازار خرد نیز سکه بازان تمایل معناداری برای قرار گرفتن در موقعیت فروش نداشتند. این اتفاق در حالی رخ داد که ارزش ذاتی سکه به محدوده ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است.

برخی از فعالان بازار سکه معتقدند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز به مسیر صعودی دیروز ادامه دهد و اسکناس آمریکایی در کانال جدید اولین مرز مقاومتی را تصرف کند این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی سکه بیفزاید.

 قیمت سکه در اولین روز از مرداد ۱۴۰۱ با اهرم افزایش قیمت دلار به سمت کانال ۱۵ میلیون تومان جهش پیدا کرد و بر روی کانال ذکر شده ایستاد.

ارزش ذاتی سکه  با قیمت نقدی  همچنان بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فاصله دارد اما به نظر می رسد سکه بازان به دلیل خوشبینی به آینده دلار در موقعیت خرید قرار گرفته بودند. قیمت دلار دیروز بعد از مدت ها یک کانال بالا رفت .

برخی از فعالان بازار سکه معتقدند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز به مسیر صعودی دیروز ادامه دهد و اسکناس آمریکایی در کانال جدید ، اولین مرز مقاومتی را تصرف کند این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی سکه بیفزاید.

در این میان تحلیلگران معتقدند حباب بالای سکه در این مدت از رشد قیمتی آن جلوگیری کرده و کاهش حباب سکه می تواند موجب افزایش تقاضای سکه امامی توسط خریداران اصلی شود.

به باور برخی فعالان، یکی از دلایل ثبات بازار سکه این است که معامله گران در شرایط نا اطمینانی کنونی جسارت زیادی برای فروش فلز گران بهای داخلی ندارند.

 روز گذشته سکه امامی نتوانست بالای خط ۱۵ میلیون تومان نوسان کند ولی خبری از افت قیمت به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز نبود. با توجه به کاهش دامنه نوسانات می توان گفت که سکه در دوران اوج حباب، به یک ثبات نسبی رسیده است.

به باور برخی فعالان، یکی از دلایل ثبات بازار سکه این است که معامله گران در شرایط نا اطمینانی کنونی جسارت زیادی برای فروش فلز گران بهای داخلی ندارند. این موضوع موجب شده است که فلز گران بهای داخلی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود. گروهی باور دارند که معامله گران بزرگی در بازار سکه حضور دارند که اجازه نمی دهند قیمت این فلز گران بها به راحتی افت کند.

شماری از معامله گران نیز باور دارند که احتمال افزایش قیمت دلار در آینده نزدیک وجود دارد و این موضوع موجب شده است که سکه افت معنادار را تجربه نکند. به عنوان مثال، دیروز عنوان شد که سقف فروش ارز مسافرتی برای کشور‌های با ویزا مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها تعیین شده و برای کشور‌ها بدون ویزا نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها است. این اتفاق در حالی رخ داد که قبل تر سقف فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا و با سفرهای هوایی، ۲ هزار یورو بود. به نظر می رسد که بخشی از این نوع تقاضا باید از طریق بازار توافقی تامین شود و دیگر بازارساز مایل به فروش ارز با نرخ های بسیار پایین نیست.

این موضوع می تواند ذخایر ارزی بازارساز را تقویت کند و حتی به طور بنیادی به مدیریت قیمت کمک کند. با این حال،‌به طور سنتی انتظاری در میان معامله گران وجود دارد که بازارساز هر زمان در زمینه عرضه ارز دچار مشکل شده است، پرداخت ارزهای ترجیحی را کاهش داده است. چنین انتظاراتی در سایه کاهش احتمال احیای برجام موجب شده است که سکه با فاصله از ارزش ذاتی مورد معامله قرار بگیرد.

در شرایط کنونی برخی از تحلیلگران برای ترکیدن حباب سکه نسخه مهمی در نظر گرفته اند.

بازار سکه در چند وقت اخیر به تصرف حباب درآمده و به همین دلیل سکه بازان کمتر در موقعیت خرید قرار می گیرند. حباب سکه در مقاطعی محدوده ۲۰ درصد را هم لمس کرده است.

روز یکشنبه قیمت سکه بین دو کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان معامله شد و حباب سکه در روز یاد شده ۱۷ درصد بود.

در شرایط کنونی برخی از تحلیلگران برای ترکیدن حباب سکه نسخه مهمی در نظر گرفته اند.

با فرض اونس ۱۷۱۰ دلاری  قیمت دلار در تهران  باید چندین هزار تومان بالاتر از قیمت فعلی به فروش برسد‌  و اگر اونس طلا تا بالای ۱۸۱۰ دلار هم پیشروی کند باز هم قیمت دلار باید نزدیک به ۳ هزار تومان بالاتر از نرخ روز یکشنبه معامله شود.

امیدواری سکه بازان به قیمت دلار

فعالان بازار معتقدند که امیدواری سکه بازان به افزایش قیمت دلار باعث شده که برخی از معامله گران با وجود حباب ۱۷ درصد نسبت به خرید اقدام کنند به عقیده آن ها در صوتی که نرخ دلار عقب نشینی کند احتمال برگشت سکه تا محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد .

قیمت سکه دیروز تحت تاثیر دلار حرکت کرد اما معامله گران معتقدند که حباب مجال قدرت نمایی از سکه بازان افزایشی را گرفته است.

قیمت سکه در چند وقت اخیر گرفتار حباب بوده و سکه بازان در یک محدوده خاص اسیر شده اند.

محدوده فعالیت قیمت سکه

سکه  از طرفی در روزهای اخیر نتوانسته بالای مرز ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرد و از سوی دیگر از محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین تر نرفته است.

قیمت سکه چقدر شد؟

قیمت این فلز زرد رنگ روز گذشته بر روی پله اول کانال ۱۵ میلیون تومان ایستاد و این در حالی بود که عده ای از معامله گران با توجه ریزش قیمت اونس طلا در انتهای هفته تصور می کردند که قیمت سکه هم آرایش نزولی به خود بگیرد.

چالش حباب در بازار سکه

قیمت سکه دیروز تحت تاثیر دلار حرکت کرد اما معامله گران معتقدند که حباب مجال قدرت نمایی از سکه بازان افزایشی را گرفته است و بازار با چالش حباب روبرو شده است.

انتظارات صعودی در بازار سکه

ارزش ذاتی سکه دیروز ۱۲  میلیون و ۹۶۳ هزار تومان بودکه نشان می دهد که انتظارات صعودی است. با این حال، ظرفیت رشد زیادی نیز در هفته های اخیر در بازار سکه مشاهده نشده است.

شرط مهم برای ورود خریداران به بازار

برخی از فعالان بازار می گفتند قیمت سکه  در صورتی که به بالای خط ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد این امر می تواند زمینه ساز ورود خریداران جدید به بازار شود و در غیر این صورت، راه کم نوسان فعلی،‌ ادامه خواهد یافت.

اونس طلا در انتهای هفته گذشته به ابتدای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری سقوط کرد و زمینه ساز افزایش انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی شد.

 معامله گران سکه امامی در روزهای اخیر بارها توانسته اند که محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را حفاظت کنند. با این حال روز شنبه این خطر وجود دارد که کاهشی ها با جوسازی پیرامون ریزش بهای اونس طلا ،‌ سکه را به زیر حمایت حیاتی خود ببرند.

اونس طلا در انتهای هفته گذشته به ابتدای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری سقوط کرد و زمینه ساز افزایش انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی شد. اخبار غیررسمی نیز حکایت دارد که سکه در بازار پشت خطی تا محدوده ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پایین رفت و این موضوع احتمال افت فلز گران بهای داخلی در ابتدای هفته را جدی تر می کند.

با این حال،‌ شماری از سکه بازان باور دارند که این فلز گران بها در ابتدای هفته افت خاصی را تجربه نخواهد کرد و حتی شاید بتواند به بالای مرز ۱۵ میلیون تومانی بازگردد. این گروه امیدوارند که دلار در روز شنبه بالای خط جدید قرار بگیرد و از این طریق به سکه بازان فرصت دهد که بتوانند از ارزش دارایی خود حفاظت کند. با در نظر گرفتن دلار بالای خط جدید ، ارزش ذاتی سکه می تواند بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار بگیرد

قیمت سکه همچنان بالای مرز ۱۵ میلیون تومان قرار دارد و سکه بازان به دلیل انتظارات تورمی به راحتی در موقعیت فروش قرار نمی گیرند. آنها نسبت به فروش کالای سرمایه ای خود شک و تردید دارند.

قیمت اونس طلا بار دیگر افت کرد و تا نزدیک محدوده ۱۷۲۰ دلار پایین آمد. با کاهش قیمت طلای جهانی، بازار سکه با یک اتفاق عجیب روبرو شده است.

فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی به بالای ۲ میلیون و  ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. حباب سکه هم در یک قدمی ۲۰ درصد قرار گرفته است.

با این حال قیمت سکه همچنان بالای مرز ۱۵ میلیون تومان قرار دارد و سکه بازان به دلیل انتظارات تورمی به راحتی در موقعیت فروش قرار نمی گیرند. آنها نسبت به فروش کالای سرمایه ای خود شک و تردید دارند.

در شرایط کنونی می توان گفت که اگر شرایط سیاسی تغییر کند و انتظارات برای افزایش ارزش دلار عوض شود، به احتمال زیاد، سکه افت بیشتری را نسبت به سایر بازارها تجربه خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند اگر دلار کاهش چشمگیری پیدا کند سکه در شرایط سیاسی متفاوت،‌ توان افت قیمت تا ابتدای کانال ۱۲ میلیون تومانی را نیز خواهد داشت.

تحلیلگران فنی معتقدند در صورتی که مرز ۱۵ میلیون تومان شکسته شود احتمالا سکه به سمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

بازار سکه در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد رفت و برگشت این فلز گران بها بین دو کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان بود. قیمت هر قطعه سکه امامی در روز شنبه هفته جاری بر روی پله اول و دوم کانال ۱۵ میلیون تومان‌معامله شد.

حباب چشمگیر در بازار سکه

از نظر سکه بازان در شرایط فعلی نکته قابل توجه  حباب سکه است.ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی به بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و حتی در مقطعی حباب سکه بالای ۲ میلیون تومان بوده است. فعالان بازار معتقدند همین امر موجب کاهش انگیزه خریداران شده است.

عده ای از معامله گران با اشاره به نرخ تورم می گفتند که دولت همچنان برنامه ی خاصی را برای کاهش انتظارات تورمی انجام نداده واین گروه از افزایش احتمالی قیمت سکه سخن گفتند‌.

سفر  قریب الوقوع جو بایدن به خاورمیانه هم به دقت زیر ذره بین سکه بازان قرار گرفته است.اخیرا سایت «نور نیوز»، نزدیک به شورای امنیت ملی ایران،‌در توییتی عنوان کرده است که 'ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است.

از نظر معامله گران اجرایی شدن این طرح می تواند به افزایش تنش ها بین ایران و غرب منجر  شود و به تبع آن قیمت سکه هم بالا برود.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته  رسما برای ایران خط و نشان کشید . بایدن در یادداشتی برای «واشنگتن پست» اعلام کرد، تا زمانی که ایران به برجام برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

به نظر می رسد چالش  برجام همچنان حل نشده و پیام تهدید آمیز بایدن می تواند انتظارات افزایشی را تقویت کند.

نگاه بازار سکه به قیمت دلار

تحلیلگران فنی معتقدند در صورتی که مرز ۱۵ میلیون تومان شکسته شود احتمالا سکه به سمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

با این حال عده ای از معامله گران می گفتند اگر در روز جاری قیمت دلار رشد کند این امر می تواند از کاهش قیمت سکه جلوگیری کند.

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی بر اساس نرخ بازار طلا، جواهر و سکه تهران ۱۵ میلیون تومان است.
امروز  (۱۹ تیر  ۱۴۰۱ ) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و  ۱۰۰ تومان، نیم سکه ۸ میلیون و۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵   میلیون و ۲۰۰ هزار  تومان و سکه یک گرمی۳ میلیون تومان است. 
همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۷۴۳دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون ۳۸۳ هزار تومان معامله می‌شود.

 

 

محصول نرخ (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 15.000.000
سکه تمام طرح قدیم 14.100.000
نیم سکه بهار آزادی 8.200.000
ربع سکه بهار آزادی 5.200.000
سکه گرمی 3.000.000
اونس جهانی یک هزارو 743 دلار و 44سنت 
طلای ۱۸ عیار 1.383.200

 

 

به باور فعالان، بازار سکه با تقاضای مازاد روبرو شده و احتمالا قیمت سکه با ریزش همراه شود، بنابراین خریداران باید با هوشیاری کامل نسبت به خرید سکه اقدام کنند.

قیمت اونس طلا هفته قبل بعد از ماه ها کانال ۱۸۰۰ دلار را از دست داد و از نیمه‌کانال ۱۷۰۰ دلار هم پایین رفت. به عبارت دیگر قیمت اونس طلا به قبل از جنگ روسیه و اوکراین برگشت.

به دنبال ریزش قیمت اونس طلا فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار به بالای ۲ میلیون تومان رسید و حباب چشمگیر سکه موجب ترس سکه‌بازان شد. آنها معتقدند در شرایط فعلی در موقعیت خرید قرار گرفتن غیر منطقی است.

به باور فعالان، بازار سکه با تقاضای مازاد روبرو شده و احتمالا  قیمت سکه با ریزش همراه شود،  بنابراین خریداران با هوشیاری کامل نسبت به خرید سکه اقدام کنند که احتمال تشنج قیمت سکه وجود دارد.

این دسته از معامله گران می گفتند شرایط برای ماندگاری فلز گران بهای داخلی در کانال ۱۵ میلیون تومان سخت شده و در صورت شکست محدوده یاد شده احتمال برگشت تا ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد.

به باور آنها درصورتی که اسکناس آمریکایی رشد را تجربه کند از روند نزولی سکه کاسته خواهد شد.

دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا کانال ۱۲ میلیون تومان پایین رفته بود.

قیمت سکه روز گذشته با وجود ریزش قیمت اونس طلا دربرابر معامله گران کاهشی مقاومت کرد. این فلز زرد رنگ داخلی دیروز در محدوده پله اول کانال ۱۵ میلیون تومان مبادله شد. 

قیمت جهانی طلا  دیشب تا ۱۷۳۲ دلار پایین آمد و عده ای از تحلیلگران معتقد بودند  که احتمال ریزش تا محدوده ۱۷۰۰ دلار هم وجود دارد. 

حباب سکه ۱۸ درصد شد 

با فرض طلای ۱۷۳۲ دلاری حباب سکه بزرگتر از روز چهارشنبه شد و بر روی ۱۸ درصد قرار گرفت.دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا کانال ۱۲ میلیون تومان پایین رفته بود.  ارزش ذاتی سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با نرخ فروش بازار فاصله داشت و می تواند زمینه ساز عقب نشینی بازیگران بازار فلز گران بهای داخلی ازموقعیت خریدار شود. 

 تنها راه نجات سکه از ریزش

با این حال عده ای معامله گران معتقدند تنها راه نجات سکه از ریزش افزایش قیمت دلار است. در این شرایط خاص سکه بازان  به روند نرخ دلار چشم دوخته اند .  

در صورتی که قیمت دلار ر در روز جاری شد را تجربه کند  تا حدی سکه می تواند از قیمت خود در بازار دفاع کند. با این حال هم چنان حفظ مرز ۱۵ میلیون تومانی بسیار دشوار خواهد بود. 

دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا ابتدای مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفته بود.

ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلار رفت و حتی در مقطعی زیر محدوده هزار و ۷۷۰ دلار قرار گرفت. این اتفاق می تواند فضای بازار سکه در روز جاری را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و زمینه ساز نزول بهای فلز گران بهای داخلی شود.

دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا ابتدای مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفته بود. این محدوده قیمتی ۲ میلیون تومان با نرخ فروش بازار فاصله داشت و می تواند زمینه ساز عقب نشینی بازیگران بازار فلز گران بهای داخلی ازموقعیت خریدار شود.

ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی روز دوشنبه در محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار داشت و طبیعی است که با افت این ارزش به مرز ۱۳ میلیون، در بازار نیز تمایل برای خرید تا حدی کاهش پیدا کند. با این حال، سکه در شرایط خاصی می تواند از وضعیت قیمتی خود دفاع کند. این شرایط خاص بستگی به روند قیمت اسکناس آمریکایی دارد. در صورتی که دلار بالا برود تا حدی سکه می تواند از قیمت خود در بازار دفاع کند. با این حال هم چنان حفظ مرز ۱۵ میلیون تومانی بسیار دشوار خواهد بود.

به باور تحلیل گران فنی، سکه در صورتی که زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰هزار تومان قرار بگیرد،‌ با قدرت نمایی فروشندگان رو به رو خواهد شد و رفتن به بالای محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می تواند افزایشی ها را امیدوار کند.

برخی از سکه بازان معتقدند در صورتی که نرخ دلار امروز آرایش صعودی به خود بگیرد این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی بازار سکه بیفزاید.

روز پنجشنبه گذشته قیمت سکه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار  به علت اخبار منفی درباره نشست دو روزه مذاکرات هسته ای در دوحه به پرواز درآمد و بیش از یک میلیون تومان گران شد.

حباب ۱۳ درصد در بازار سکه

نکته قابل توجه در شرایط کنونی فاصله چشمگیر ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی آن در بازار است که موجب شده حباب سکه در محدوده ۱۳ درصد قرار بگیرد.

حباب سکه در واقع نشان دهنده تقاضای مازاد در این بازار است و از طرفی شرایط را برای خرید سکه پر ریسک کرده است. با این حال عده ای از معامله گران با توجه به شکست نسبی مذاکرات دوحه در انتظار رشد قیمت دلار هستند.

برخی از سکه بازان معتقدند در صورتی که نرخ دلار امروز آرایش صعودی به خود بگیرد این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی بازار سکه بیفزاید و احتمال رسیدن سکه به مقاومت جدید ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز وجود خواهد داشت.

عده از تحلیلگران معتقد بودند درصورتی قیمت دلار به علت اخبار برجامی امروز دوشنبه در سراشیبی قرار بگیرد احتمال عقب نشینی سکه هم وجود دارد.

بازار سکه روز گذشته به فرمان کاهشی قیمت دلار عقب نشینی کرد.

قیمت سکه دیروز از محدوده مقاومتی  ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان‌ پایین آمد و به سمت  سقف کانال ۱۴ میلیون تومان حرکت کرد.

در شرایط کنونی حباب سکه اندکی پایین تر از روزهای قبل است اما حباب همچنان بالاست.

فاصله ارزش ذاتی سکه هم با قیمت نقدی آن در بازار حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

برخی دیگر از سکه بازان به حباب و فاصله ذاتی سکه با قیمت نقدی آن اشاره میکردند و می گفتند که همچنان انتظارات کاهشی در بازار سکه وجود دارد.

عده از تحلیلگران معتقد بودند درصورتی قیمت دلار به علت اخبار برجامی امروز دوشنبه در سراشیبی قرار بگیرد احتمال عقب نشینی سکه هم  وجود دارد.

عده ای از سکه بازان معتقدند در صورتی که امروز قیمت دلار بالا نرود احتمال عقب نشینی سکه به دلیل حباب دو رقمی وجود خواهد داشت و ممکن است فلز زرد رنگ داخلی به سمت ابتدای کانال ۱۵ میلیون تومان حرکت کند.

حباب قیمت سکه همچنان بالا است و ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن فاصله چشمگیری پیدا کرده است. زیاد شدن حباب سکه باعث ترس خریداران فلز گران بهای داخلی شده است. آنها معتقدند در شرایط کنونی احتمال وقوع نوسان غیرمنطقی در بازار سکه وجود دارد.

۳ عامل مهم ریزش قیمت سکه

روز گذشته قیمت دلار پایین آمد ؛ از سوی دیگر قیمت سکه رفاه نسبت به قیمت روز پنجشنبه ۶۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد. بازار جهانی طلا هم نوسان محدودی داشت. مجموع این عوامل باعث شد که قیمت سکه امامی نیز ریزش کند و در محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شود.

عده ای از سکه بازان معتقدند در صورتی که امروز قیمت دلار بالا نرود احتمال عقب نشینی سکه به دلیل حباب دو رقمی وجود خواهد داشت و ممکن است فلز زرد رنگ داخلی به سمت ابتدای کانال ۱۵ میلیون تومان حرکت کند.

با این حال بیشتر تحلیل گران فنی باور دارند تا زمانی که قیمت سکه بالای سطح ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، انتظارات افزایشی به طور معنادار کاهش پیدا نمی کند. این دسته از تحلیلگران باور دارند سکه برای اینکه بتواند بالا برود باید نرخ دلار یکبار دیگر آرایش صعودی به خود بگیرد.

با افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی سکه امامی نیز تا محدوده ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان پایین رفته است که فاصله حدودا ۱۴ درصدی با قیمت بازار دارد.

حباب سکه روز به روز بیشتر می شود. با بالا رفتن حباب سکه ممکن است احتیاط خریداران این بازار بیشتر شود. با این حال، فلز گران بهای داخلی حداقل تا روز پنج شنبه تمایل برای افت شدیدی را از خود نشان نداد و حتی در بازار بورس کالا گرایش به شکست مرز ۱۶ میلیون تومانی داشت.

با توجه به افت بهای طلا در بازارهای جهانی در انتهای هفته می توان انتظار داشت که سکه در روز جاری تحت فشار کاهشی های بازار قرار بگیرد. فلز زرد روز جمعه در کانال هزار و ۸۲۰ دلار به کار خود پایان داد،‌حال آنکه بازیگران افزایشی در انتظار صعود آن به بالای سطح هزار و ۸۵۰ دلار بودند. 

با افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی سکه امامی نیز تا محدوده ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان پایین رفته است که فاصله حدودا ۱۴ درصدی با قیمت بازار دارد. حباب سکه در سال جاری هرگز به این محدوده نرسیده بود و این موضوع می تواند زنگ خطری برای افزایشی های بازار باشد. 

با وجود خطرات حباب سنگین سکه، برخی از فعالان باور دارند که در شرایط کنونی فلز گران بهای داخلی چندان توجهی به میزان حباب ندارد و بیشتر بر اساس انتظارات تورمی آتی مورد معامله قرار می گیرد. از نگاه این گروه، شرایط خرید و فروش در بازار دلار دشوار شده است و این موضوع می تواند زمینه ساز ورود برخی از سرمایه گذاران به بازار سکه شود. 

در معاملات آخرین روز معاملاتی هفته، قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته ولی نسبت به معاملات صبح تغییری نداشته است.

به این ترتیب سکه امامی تا این لحظه  ١۵ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان قیمت خورده است که نسبت به آخرین قیمت معاملاتی روز گذشته کاهش اندکی را ثبت کرده است.

همچنین نیم سکه در این ساعت از معاملات با قیمت ٨ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به آخرین قیمت روز معاملاتی گذشته معادل ٨ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، کاهشی حدود ۲۰ هزار تومان را ثبت کرده است.

ربع سکه با قیمت ۵ میلیون و ۴۸۶هزار تومان ثبت شده که در مقایسه با قیمت روز معاملاتی گذشته ۱۴هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

هر سکه گرمی نیز معادل ۳ میلیون و ۹۸هزار تومان قیمت خورده که در مقایسه با نرخ روز گذشته ۲هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

به این ترتیب هر سکه امامی یک میلیون و ۸۸۶هزارتومان، نیم سکه، یک میلیون و ۶۸۲ هزارتومان، ربع سکه، دو میلیون و ۶۰هزار تومان و هر سکه یک گرمی، یک میلیون ۴۱۰هزار تومان تعیین شده است.

یکی از عواملی که می تواند حباب سکه را کاهش دهد، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی است. با این حال حداقل در روزهای گذشته طلای جهانی علامت افزایشی خاصی را از خود نشان نداده است و این مساله می تواند به ضرر بازیگران افزایشی بازار سکه تمام شود.

دیروز در ساعات انتهایی معاملات، دلار توانست به کانال جدید  نزدیک شود. گفته می شود این اتفاقات ذهنیت معامله گران بازار سکه را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که در فضای غیررسمی تقاضا برای فلز گران بهای داخلی بالاتر برود. دیروز سکه امامی در مقطعی حتی تا محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد ولی با توجه به پیام رشد دلار، گفته می شد که فلز گران بهای داخلی در بازار پشت خط تا محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان رشد کرد.

گمانه زنی های افزایشی در حالی در معاملات غیررسمی وجود داشت که فلز گران بهای داخلی در روزهای اخیر توان صعود به کانال ۱۶ میلیون تومان را نداشت و بیشتر در همین کانال ۱۵ میلیون تومانی تغییرات خود را به ثبت رساند.

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که سکه امامی بتواند خط ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را بشکند، بازار ظرفیت رشد تا محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را خواهد داشت. یکی از محدودیت های بزرگ در مسیر سکه امامی برای اینکه وارد کانال بالاتر شود،‌حبابی است که پیرامون این فلز گران بها وجود دارد.

یکی از عواملی که می تواند حباب سکه را کاهش دهد، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی است. با این حال حداقل در روزهای گذشته طلای جهانی علامت افزایشی خاصی را از خود نشان نداده است  و این مساله می تواند به ضرر بازیگران افزایشی بازار سکه تمام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به باور برخی تحلیل گران اگر قرار باشد سکه امامی در مسیر نزولی قرار نگیرد، دلار باید رشد کند  در غیر این صورت، در روز جاری احتمال دارد فلز گران بهای داخلی به راحتی به زیر حمایت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برود. البته امید برخی سکه بازان این است که تقاضا از بازار محدود شده دلار به بازار فلز گران بهای داخلی سرازیر شود. این عده به دلیل محدودیت های بازار ارز، حباب سکه را چندان غیرعادی تلقی نمی کنند.

پیش بینی آینده قیمت سکه در سال ۱۴۰۱

پیش بینی کارشناسان اقتصادی از آینده قیمت سکه در سال ۱۴۰۱ شمسی تثبیت قیمت در کانال ۱۱ میلیونی است . تحلیلگران ایرانی معتقدند در پی رویدادهای سیاسی ایران از جمله مذاکرات هسته ای و احتمای احیای برجام در سال جاری ممکن است سکه وارد کانال ۱۰ میلیون تومانی نیز شود. همچنین برخی اقتصاددانان سرمایه گذاری در بازار سکه را جذاب تر و سود حاصل از آن را مطمئن تر از سرمایه گذاری در بورس می دانند. چشم انداز بازار طلا و سکه مثبت بوده و قابلیت نقدشوندگی فلزات گرانبها بالا است.

در حالی که برخی معامله گران انتظار اصلاح قیمت سکه امامی را دارند، در بازار بورس کالا، قیمت فلز گران بهای داخلی به محدوده ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جهش کرده است. افزایش خریدها در این بازار موجب شده است که توقعات افزایشی در بازار نقدی نیز بیشتر از قبل شود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: منع معاملات کاغذی و فردایی ارز روند رشد قیمت طلا را متوقف کرد.

محمد کشتی آرای روز جمعه در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته گذشته اظهار داشت: بهای انس جهانی طلا در هفته گذشته نوسان کمی داشت و در محدوده ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ دلار معامله می‌شد، در نتیجه قیمت طلا در کشور تحت تاثیر نرخ ارز بود. 

وی افزود: نرخ ارز با وجود اینکه تحت کنترل بانک مرکزی بود اما در برخی روزها در فضای غیرواقعی سیر صعودی داشت و در این ایام با اطلاعیه های بانک مرکزی مبنی بر منع معاملات کاغذی و معاملات فردایی ارز روند رشد قیمت طلا متوقف شد. 

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: قیمت سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۵۰ هزار تومان کاهش قیمت و نیم سکه و ربع سکه هر کدام ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت داشتند. 

به گفته وی در هفته گذشته سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی بدون تغییر قیمت داد و ستد می‌شد. 

کشتی آرای افزود: هر مثقال طلای آب شده ۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. 

وی گفت: اینکه در هفته گذشته قیمت انواع سکه کاهش و طلا افزایش یافت، به دلیل کاهش حباب سکه بود که به دلیل اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و منع معاملات کاغذی ‌و فردایی بود. 

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران رشد نرخ ارز در بازار نیز به دلیل جو روانی و اخبار سیاسی رخ داد که بر قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت. 

وی اظهار داشت: بهای انس جهانی طلا در هفته‌های گذشته تغییری نداشت و پیش‌بینی می‌شود افزایشی هم نباشد و دیگر متغیر موثر بر قیمت طلا نرخ ارز است که باید منتظر ماند و دید چگونه خواهد بود.

خبر ممنوعیت بازار فردایی باعث قفل شدن بازار سکه فردایی شد و هیچ نرخی در در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه اعلام نشد.

روز پنجشنبه گذشته بود که خبر ممنوعیت معاملات فردایی در بین معامله گران برجسته شد. در این خبر آمده بود طبق یک مصوبه، معامله گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

همچنین منابع آگاه اعلام کردند که سران قوا در جلسه‌ای که اخیرا داشته‌اند، به بانک مرکزی مجوز دادند تا به‌طور نامحدود در بازار مداخله کند.

علی صالح آبادی هم پیش از این،‌ از افزایش اختیارات بانک مرکزی خبر داده بود. او در حاشیه جلسه هیئت دولت عنوان کرد که اختیارات ویژه‌ ارزی به بانک مرکزی داده می‌شود.