حسن هانی‌زاده گفت: به نظر نمی‌رسد از سرگیری ارتباط میان ایران و مصر در حال حاضر خیلی جدی باشد و باید دید آیا در آینده این ارتباط قوت می‌گیرد یا خیر.

تضاد دو رویکرد دیپلماتیک و امنیتی در مصر نسبت به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دیدار اخیر وزیر خارجه ایران با رئیس‌جمهور مصر در حاشیه نشست بغداد2 در اردن تحلیل‌های متفاوتی را به بار آورد؛ از جمله اینکه آیا این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک ارتباط میان ایران و مصر بعد از چهاردهه دوباره از سرگرفته شود؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دیدار آقای امیرعبداللهیان با آقای سیسی در حاشیه نشست بغداد2 در اردن روزنه امیدی به برقراری ارتباط متعادل میان تهران و قاهره را به وجود آورده است. ارتباط ایران و مصر بسیار مهم زیرا با توجه به تحولات منطقه و نقش تخریبی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و همگرایی آنها با گروه‌های تروریستی در منطقه ارتباط ایران و مصر می‌تواند باعث حرکت به سمت جبهه مشترک اسلامی شود. اکنون کشورهای منطقه از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بیزارند و هرچه قدر کشورهای مسلمان ارتباطشان با یکدیگر بهتر باشد، نفوذ آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه کم می‌شود».

او ادامه داد: «دو رویکرد در مصر نسبت به ایران وجود دارد. دستگاه دیپلماسی مصر باور دارد ایران کشوری تأثیرگذار است و نقش مهمی در حل مشکلات منطقه ایفا می‌کند؛ به همین دلیل باید با چنین کشوری ارتباط داشت و نمی‌شود ایران را نادیده گرفت اما در مقابل دستگاه‌های امنیتی در مصر باور دارند که اگر ارتباط ایران و مصر عادی شود، ایران از نظر اعتقادی در میان مصری‌ها تأثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر دستگاه‌های امنیتی در مصر تعیین‌کننده‌تر هستند».

این تحلیلگر مسال سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «حساسیت‌های بی‌مورد امنیتی در مصر باعث شده است که چهار دهه ارتباط دو کشور از نظر سیاسی قطع باشد و حالا هم به نظر نمی‌رسد از سرگیری ارتباط میان دو کشور خیلی جدی باشد و باید دید آیا در آینده این ارتباط قوت می‌گیرد یا خیر. حساسیت امنیتی مورد تصور مقامات مصری این است که ایرانِ شیعه باعث گسترش تشیع در میان مردم مصر شود. در حال حاضر مصرِ صدمیلیون‌نفری، پنج میلیون شیعه دارد و مقامات مصری این موضوع را در نظر دارند».

هانی‌زاده در پایان گفت: «اگر احیانا مسائل عمده میان ایران و مصر حل شود به طور طبیعی مسائل فرعی از جمله نام خیابان خالداسلامبولی در تهران یا خیابان‌هایی که به نام خاندان پهلوی در مصر است، حل می‌شود و این امکان وجود دارد که نام خیابان‌های مورد نظر دو کشور تغییر یابد. اکنون میان ایران و مصر ارتباط اقتصادی وجود دارد اما مسئله ارتباط سیاسی است».