یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در این بین آنهایی که می‌خواهند آتش‌بس تمدید شود اول اسرائیل است و بعد آمریکا زیرا ادامه جنگ به نفعشان نیست..

بن‌بست اسرائیل و برگ برنده‌های حماس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به نظر می‌رسد آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس ادامه خواهد داشت. حالا پرسش آن است که بعد از پایان مدت آتش‌بس ولو در صورت تمدید سرنوشت جنگ چه می‌شود؟ آیا ادامه می‌یابد یا به پایان می‌رسد؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اگر خواست همه بازیگران منطقه درباره جنگ غزه را بررسی کنیم، در می‌یابیم که هیچکس خواستار ادامه جنگ نیست. در این بین آنهایی که می‌خواهند آتش‌بس تمدید شود اول اسرائیل است و بعد آمریکا؛ آن هم به دلیل زیان‌ها و خسارت‌هایی که در صورت پایان آتش‌بس متوجه منافعشان می‌‌شود. صهیونیست‌ها نمی‌دانند اگر جنگ را از سر بگیرند، چه عوابقی برایشان به وجود خواهد آمد و اینکه آیا حماس در همین چند روز عملیاتی تازه را طرح‌ریزی کرده است یا خیر؟ اگر از این دریچه نگاه کنیم که صهیونیست‌ها در صورت ادامه جنگ چه خسارت‌هایی می‌بینند، دلیل کاملی است برای اینکه نخواهند جنگ ادامه یابد».

او ادامه داد: «هیچ دلیلی وجود ندارد که اسرائیلی‌ها بتوانند به پیروزی برسند. دیدیم که آنها در زمین هیچ توانی نداشتند و عملا امکان ادامه جنگ را ندارند. موضوع دیگر مخالفت خوانواده‌های اسرای اسرائیلی با ادامه جنگ است؛ آنها بر نتانیاهو فشار می‌آورند که نباید جنگ ادامه یابد. علاوه بر این اوضاع سیاسی داخل اسرائیل است به نحوی که دولت نتانیاهو در آستانه سقوط است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «رژیم صهیونیستی می‌داند که حوزه‌های جنگ متعددی خواهد داشت. از یک سو غزه، از سوی دیگر کرانه باختری هم به نوعی وارد مبارزه شده است و از آن‌سو حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن. ادامه این جنگ ممکن است بر انتخابات آمریکا هم تأثیر بگذارد و باعث شود بایدن رأی نیارود. با همه اینها هیچ نشانه‌ای برای ادامه جنگ وجود ندارد و برعکس همه عوامل می‌گوید که احتمالا رژیم صهیونیستی جنگ را ادامه نخواهند داد».

قنادباشی در پایان گفت: «صهیونیست‌ها در بن‌بست قرار دارند. از یک سو اگر جنگ را ادامه دهد، باعث ضررهای زیادی برایشان می‌شود و اگر ادامه ندهند سرشکسته خواهند شد. حماس برعکس صهیونیست‌ها برگ برنده‌های زیادی دارد. حماسی‌ها حساب‌شده عمل می‌کنند و حداکثر امتیاز را از از اسرای اسرائیلی به دست می‌آورند و سه برابر آنها زندانی‌هایشان را آزاد خواهند کرد. این موضوع تنها برگ برنده حماس هم نیست و دیدیم که کارآزموده‌ترین نیروهای آمریکا و اسرائیل را زمین‌گیر کرده‌اند. حمایت‌های جهانی هم برگ برنده دیگری است؛ به طوری که حتی رسانه‌های غربی هم همسو با حماس شده‌اند و البته همراهی مردم کشورهای مختلف دنیا».