رضا عطاران و سروش جمشیدی، دو بازیگر «زیر نظر» با حضور در پردیس سینمایی کورش، به همراه مردم به تماشای این فیلم نشستند.

تیپ رضا عطاران در اکران مردمی «زیر نظر»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رضا عطاران در سال ۱۳۴۷ در مشهد متولد شد. رضا عطاران فرزند سوم خانواده و اصالتاً اهل کاخک است. رضا عطاران دیپلمش را در رشتهٔ اقتصاد در مشهد دریافت کرد و برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ طراحی صنعتی به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. رضا عطاران پس از مدتی تحصیل را رها کرد و به سینما و بازیگری روآورد. آغاز فعالیت رضا عطاران به بازی در تئاتر حسن حامد در دهه ۱۳۶۰ مربوط می‌شود. این همکاری تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت.

حضور او در تلویزیون با بازی در مجموعهٔ تلویزیونی  بیداران  در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی اصغر عبداللهی آغاز شد؛ اما آغاز پیشرفت او در بازیگری به مجموعهٔ پرواز ۵۷ مربوط می‌شود. وی یک سال بعد در ساعت خوش حضور پیدا کرد. این مجموعه باعث پیشرفت او در  بازیگری  شد.

نخستین تجربهٔ کارگردانی  رضا عطاران  به مجموعهٔ سیب خنده مربوط می‌شود. این برنامه که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده‌بود به‌صورت هفتگی روی آنتن می‌رفت. همچنین اولین تجربهٔ او در بازی در سینما فیلم کلید ازدواج است؛ عطاران در این فیلم با علیرضا خمسه و  نادر سلیمانی  هم‌بازی شد. وی در سال ۱۳۷۷ به‌همراه مجید صالحی و یوسف تیموری در مجموعهٔ مجید دلبندم بازی کرد.  او علاوه بر بازیگری در این سریال نویسنده و کارگردان آن هم بود. در سال ۱۳۷۹ عطاران در مجموعهٔ  قطار ابدی  بازیگر، کارگردان هنری و نویسنده بود. موضوع این مجموعه شوخی با داستان‌هایی چون حسن کچل، شهرزاد قصه‌گو و  رابین هود  بود و رگه‌هایی از نقد مسائل اجتماعی هم در آن وجود داشت. این مجموعه از برنامه‌های تلویزیونی موفق سال‌های پایانی دهه ۷۰ به‌شمار می‌رود.

در سال ۱۳۸۰ عطاران دومین  فیلم سینمایی  خود را بازی کرد. این فیلم سیندرلا نام داشت. او در این فیلم با پوپک گلدره و رامبد جوان هم‌بازی بود. در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان بازیگر در کلاه‌قرمزی و سروناز حضور پیدا کرد. در سال ۱۳۸۳ در مجموعه خانه‌به‌دوش علاوه بر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی هم انجام داد. این مجموعه به‌طور کلی داستانی ساده دارد؛ اما به مسائل اجتماعی مانند بی‌پولی، زیاده‌خواهی و جهل نیز می‌پردازد. عطاران پس از خانه‌به‌دوش در کنار سعید آقاخانی مجموعهٔ متهم گریخت را ساخت. بعد از آن در فیلم سینمایی  کلاهی برای باران  و مجموعهٔ تلویزیونی کتاب‌فروشی هدهد بازی کرد. در میان نقدهای فیلم کلاهی برای باران، از عطاران به عنوان کسی یاد شده که «با بهره‌مندی از بازی همیشه روان و راحتش و نیز به‌مدد دیالوگ‌های خوبی که برایش نوشته شده‌است، توانسته گلیم خود را از آب بیرون کشد و با وجود شخصیت پردازی نه چندان چشمگیرش، برای بیننده قابل باور باشد.» او در سال ۱۳۸۵ در ترش و شیرین کارگردانی، بازیگری و خوانندگی کرد. عطاران سال بعد با بازی در فیلم سینمایی  خروس جنگی  درخشید و موردتوجه مردم قرار گرفت.