وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت از تامین ودیعه مسکن مستاجران دهک یک تا پنج توسط دولت سخن گفته است. محمد اسلامی بر لزوم حمایت از مستاجران در بازار لجام گیسخته مسکن تاکید کرده و گفته است به زودی ضوابطی برای اصلاح بازار اجاره بها مسکن آماده می‌شود.

وام دولت به مستاجران برای رهن خانه + شرایط وام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: 250 هزار هکتار زمین متوقف شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن آزاد و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. واگذاری این زمین‌ها چندین سال متوقف شده بود که توافقنامه آزادسازی این زمین‌ها امضا شده که البته این توافق برای عرضه فراوان زمین و ساخت مسکن در نقاط متعدد در دستور کار بوده است.


کلیک کنید : خبر بد از بازار خودرو ؛ قیمت جدید پراید + لیست جدید قیمت ها


وی افزود: تهران بیشترین کمبود زمین را داشته است و در جلسه وزارت راه و شهرسازی با انبوه‌سازان کشور در اتاق بازرگانی تهران، تفاهم‌نامه احداث ۲۰ هزار واحد امضا شده که به سرعت شروع خواهد شد.

مستاجر
وزیر راه گفت: طبق قانون همه سازمان‌ها مکلف به واگذاری زمین‌های مازاد خود به وزارت راه و شهرسازی شدند، هم‌اکنون این زمین‌ها شناسایی و به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اعلام شده و اسناد این زمین‌ها درحال انتقال به نام وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی درخصوص اجاره بها گفت: درباره اجاره بها باید ضوابطی تنظیم شود که بتوان بازار آن را از لجام‌گسیختگی خارج کرد؛ به همین منظور در ستاد‌های مربوطه با حضور رئیس‌جمهور و معاون اول بررسی‌ها صورت گرفته و به دنبال تصویب این ضوابط در جلسات ستاد کرونا هستیم. تمدید و تنظیم قرارداد‌های اجاره مسکن به نحوی که مردم با مشکل مواجه نشوند و ارائه بسته مالی براساس ضوابط مشخص به مالکان با تعهد مستاجران به صورت کمک ودیعه از جمله طرح‌های مورد بررسی برای ساماندهی بازار اجاره بها است. ما به دنبال تصویب این طرح‌ها هستیم و در طرح بسته مالی پرداخت کارمزد بانکی توسط مستأجر انجام خواهد شد و اصل پول در پایان قرارداد به بانک مستردد می‌شود. این طرح به اقشاری که درآمد آن‌ها به دلیل کرونا با مشکل مواجه شده، کمک خواهد کرد.

مستاجر

وی اظهار داشت: الگوی مسکن در تهران ۷۵ متر زیربنا و در سایر شهر‌ها ۹۰ مترمربع است و حجم روانی قیمت‌ها بیشترین آسیب را به بازار و مردم زده است؛ بنابراین مردم باید مراعات یکدیگر را نیز کنند تا عدل و انصاف بین مالک و مستأجر ایجاد شود.