معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در روزهای اخیر نیز شاهد سودجویی دارویی بودیم به طوری در خصوص داروی رمدسیویر نیز که هنوز چندان وارد بازار دارویی نشده و به سختی تامین می شود، برخی افراد سودجو آمپول دگزامتازون را برچسب آمریکایی زدند و به عنوان رمدسیویر با قیمت ۶۰ میلیون تومان می فروختند.

قیمت داروی تقلبی کرونا به ۶۰ میلیون تومان رسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عباس علیمرادیان ۳۰ تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف معاونت غذا و دارو از جمله نظارت بر عرضه کالاهای سلامت محور، بیان کرد: این کالاهای باید از طریق مجاری قانونی تولید و در اماکن و داروخانه های مجاز عرضه شوند، اما در سال های گذشته مشاهده شده است که برخی از افراد به نیت سودجویی وارد این عرصه شده اند.

وی افزود: یکی از اماکنی که این افراد بسیار ورود کرده اند، عطاری هاست. چیزی که در بازرسی ها مشاهده شده این است که در عطاری ها فرآورده ها و موادی عرضه می شوند که بعضا حاوی داروهای مخدر و مواد غیر مجاز هستند و باید با بازرسی مستمر و مشترک با اتاق اصناف، اماکن و سازمان صمت تحت نظارت قرار گیرند که کاری زمانبر و هزینه بر است.

علیمرادیان ورود معاونت به موضوعات اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به تهیه اقلامی با عنوان دارو از عطاری ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته دانست و گفت: کلینیک کوثر اراک دارای پزشکان متخصص طب سنتی است، اما متاسفانه مردم استان به محل یا داروخانه ای مطمئن برای تامین داروهای تجویز شده از سوی این پزشکان دسترسی ندارند و ناچارند این داروها را از عطاری ها تهیه کنند که منشاء داروهای عرضه شده توسط آنها و روند نگهداری توسط آنها مورد تایید نیست.

وی با اشاره به بازدید از داروکده دانشگاه شهید بهشتی تهران، گفت: تلاش داریم در دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز چنین داروکده ای تاسیس شود و داروهای تجویز شده از سوی متخصصان طب سنتی به راحتی قابل تهیه و عرضه باشد و بیمار از صحت کالای تحویل مطمئن شود که خوشبختانه امروز تاسیس این داروکده در جلسه هیات رییسه دانشگاه به تصویب رسید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: در کنار این داروکده کارگاهی مطمئن برای تهیه فرمولاسیون داروهای ترکیبی لازم است که بازدیدی از آزمایشگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت گرفته و می توان ظرفیت های بالقوه این آزمایشگاه را به فعلیت رساند و فرآورده ها از طریق یک کارگاه استاندارد و دارای مجوز دانشگاه ارائه شود که علاوه بر درآمد زایی برای دانشگاه و ارائه محصول مطمئن از ولنگاری موجود در عطاری جلوگیری می شود.

وی درخصوص تامین داروی مورد نیاز بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی اظهار کرد: در طول ۵ ماه اخیر با تلاش های مجموعه معاونت غذا و دارو در استان مرکزی اجازه ندادیم محصول غیر استاندارد در سطح استان عرضه شود، نظارت ها بر روند کار واحدهای تولید ماسک و مجوز برای فعالیت کارخانجات به صورت مستمر اعمال شد، خوشبختانه تا امروز داروها تهیه شده و کمبودی در تامین داروی این بیماری در استان مرکزی وجود نداشته است.

علیمرادیان در خصوص تولید واکسن این بیماری تصریح کرد: مسلما برای کنترل اثربخشی یک واکسن باید فازهای مختلف بالینی طی شود و به نظر می رسد تا چندماه آینده واکسن در دسترس نخواهد بود به همین دلیل فعلا بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

وی افزود: دستورالعمل سازمان غذا و دارو در خصوص تولید و توزیع ماسک این بود که ماسک تولیدی در کارخانجات در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد و همین امر باعث شد که به مراکز خصوصی و داروخانه ها ماسک کمتری اختصاص یابد و برای جبران این کمبود سیاست بر این شد که کارگاه های دارای توان تولید ماسک سه لایه مجوز موقت دریافت کرده و ماسک را به صورت استاندارد تولید و عرضه کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص توزیع انواع ماسک در برخی واحدهای صنفی غیر مرتبط، اظهار کرد: زمانی که گفته می شود محل عرضه کالاهای سلامت محور داروخانه ها و تجهیزات پزشکی است به این دلیل است که داروخانه از دست فروشان اقلامی تهیه نمی کند هر چند که در تهیه و توزیع ماسک سودجویی هایی صورت گرفت، حتی در روزهای اخیر نیز شاهد سودجویی دارویی بودیم به طوری در خصوص داروی رمدسیویر نیز که هنوز چندان وارد بازار دارویی نشده و به سختی تامین می شود، برخی افراد سودجو آمپول دگزامتازون را برچسب آمریکایی زدند و به عنوان رمدسیویر با قیمت ۶۰ میلیون تومان می فروختند در حالی که این دارو ویال است.