خودروهای ناقص سایپا سرانجام امروز وارد بازار شدند. خودروهایی که با ضرب‌الاجل دوهفته‌ای سازمان بازرسی کل کشور از پارکینگ‌های این خودروساز خارج شدند.

ورود پرایدهای جدید؛ افزایش قیمت پراید دربازار امروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت پراید در بازار امروز افزایش یافت.قیمت پراید در این ماه روند ریزشی داشته است.قیمت پراید با افزایش شدید خود در سال 99 با واکنش های زیادی مواجه شده بود . قیمت پراید فعلا روند نزولی به خود گرفته است.جدیدترین قیمت پراید را در ادامه مشاهده می کنید.

قیمت پراید

تکمیل خودروهای ناقص شرکت سایپا به منظور صفر کردن پارکینگ این شرکت این شائبه را در میان برخی از ناظران بازار به وجود آورده که با ورود این خودروها، شاهد افت قیمت این خودروها خواهیم بود. شائبه ای که با ورود خودروهای تکمیل شده روندی معکوس به خود گرفت، به‌طوریکه دو خودرو پراید 111 و ساینا که در میان خودروهای ناقص دپو شده در پارکینگ های این شرکت بودند امروز رشد قیمت یک تا سه میلیون تومان را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار توقف تولید این خودروها را می توان یکی از افزایش قیمت این خودروها در بازار دانست.   

در دو سال اخیر با اعمال تحریم های جدید و خروج برخی از شرکای خودروسازان از بازار ایران از یک سو و قطع همکاری برخی از قطعه سازان با خودروسازان پارکینگ خودروسازها با انباشت خودروهای ناقص روبرو شدند.

این روند موجب افزایش انتقادات علیه خودروسازان شد، کار به جایی رسید که رییس سازمان بازرسی کل کشور در نیمه آذرماه از خودروسازان خواست طی دو هفته همه خودروهای مستقر در پارکینگ‌ها را در راستای ایفای تعهدات خود به متقاضیان عرضه کنند و نتیجه آن به سازمان بازرسی کل کشور گزارش دهند. مهلتی که روز گذشته به پایان رسید و با پایان مهلت خودروسازان و ورود این خودروها به بازار قیمت خودروهای صفر در بازار رو به افزایش گذاشت.

رصد بازار سایپایی ها

از جمله محصولات سایپا که امروز قیمت آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم، می توان به «پراید 111»، «پراید 131»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا2» و «ساینا» اشاره کرد. خودروهای که در میان پرتیراژها در بازار بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس ارزیابی بازار خودرو «پراید 131» که مدت ها است با وجود آنکه تولید آن متوقف شده و همچنان عنوان خودرو ارزان را برای خود حفظ کرده است،  امروز همانند روز گذشته با قیمت   102 میلیون تومان در بازار قیمت خودرو، این خودرو با توجه به قیمت پایین خود نسبت به سایر محصولات موجود در بازار توانسته طرفداران خاص خود را داشته باشد.

اما قیمت مدل هاچ‌بک پراید یا همان «پراید 111»  نیز نسبت به روز گذشته سه میلیون گران تر شد و با قیمت 122 میلیون تومان در بازار معامله شد.  تولید این خودرو نیز همانند پراید 131 متوقف شده اما این خودرو با توجه به قیمت و اسپرت بودن آن همچنان متقاضیان بسیاری دارد، این امر موجب شده تا این خودرو در بازار در رده خودروهای پرطرفدار قرار گیرد.

«تیبا2 معمولی» دیگر محصول سایپا نیز با توجه به اینکه در رده خودروهای هاچ بک قرار دارد طرفداران خاص خود را دارد، امروز بدن تغییر قیمت در بازار با قیمت 121 میلیون تومان معامله شد. «تیبا صندوقدار» نیز با توجه به قیمتی که در بازار عرضه می شود توانسته نظر متقاضیان را به خود جلب کند براساس ارزیابی بازار امروز با محدوده قیمتی 112 میلیون‌تومان در بازار قیمت خورد.

«ساینا» هم که در میان خودروهای ناقص انبار شده قرار داشت امروز با رشد قیمت یک میلیون تومانی روبرو شد و با قیمت 126 میلیون تومان در بازار معامله شد .

چالش خودروهای ناقص

یکی از مشکلات خودروهای ناقص به سال ساخت آنها باز می گشت؛ براساس مصوبات سازمان محیط زیست و با استناد به مصوبه دولت، آخرین مهلت شماره‌گذاری خودروها با استاندارد یورو ۴ تا پایان سال 98 اعلام شده بود، اما با توجه به اینکه امکان تکمیل این خودروها وجود نداشت این خودروها از لیست شماره گذاری خارج شدند و مهر ناقصی بر پیشنانی آنها نشست؛ به‌طوریکه خودروهای تازه تکمیل شده با وجود اینکه پیش از سال 98 تولید شده بودند، اما مشمول این قانون شدند و این سازمان از ارائه مجوز برای شماره‌گذاری این محصولات امتناع می‌کرد.

رفع چالش

چالشی که برای عبور از آن اوایل مهر ماه سال جاری سازمان محیط زیست در مجوز خود به شرکت ساپیا شرطی گذاشته تا به این طریق زمینه شماره گذاری این خودروها فراهم شود. براساس شرط این سازمان «شماره‌گذاری خودروهای مذکور مطابق با شماره شاسی‌ها حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ بلامانع است و صرفاً برای مدل سال ۹۸ از نظر این سازمان بلامانع است. بدیهی است ادامه فرآیند شماره‌گذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است».  

با این شرایط شرکت سایپا و پارس خودرو چاره ای جز تعویض پلاک موتورهای تکمیلی نداشت، اقدامی که با توجه به اخبار شنیده شده برطرف شده این خودروها طی دو تا سه هفته آینده به مشتریان تحویل خواهد شد تا به این طریق پرونده خودروهای ناقص سایپا بسته شود.

قیمت پراید