یکی از رایج ترین مشکلات حقوقی که افراد برای رفع و حل آن به یک وکیل خانواده مراجعه می کنند، گرفتن حق حضانت فرزند است. در ادامه به صورت کامل تر به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

چگونه حضانت فرزندم رو بگیرم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

یکی از رایج ترین مشکلات حقوقی که افراد برای رفع و حل آن به یک وکیل خانواده مراجعه می کنند، گرفتن حق حضانت فرزند است. این دسته از مشکلات بسیار رایج بوده و برای برطرف کردن آن نیاز به وجود بهترین وکلای باتجربه است. حق حضانت نیز خود شامل دسته بندی های دیگر می شود. از جمله آن ها می توانیم به حق حضانت فرزند دختر و حضانت فرزندان بعد از فوت پدر اشاره کرد. در ادامه به صورت کامل تر به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

یکی از سوالاتی که توسط افراد بسیار پرسیده می شود این بوده که بعد از فوت پدر حضانت فرزند بر عهده چه کسی است. به طور کلی تنها پدر و مادر می توانند حضانت فرزندان را بگیرند. زمانی که پدر فوت می شود، حق حضانت با مادر خواهد بود ولی حق ولایت بر عهده پدربزرگ است. داشتن حضانت و ولایت دو موضوع کاملا جدا از هم هستند که متاسفانه بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی ندارند.

زمانی که پدر فوت می کند، این مادر است که باید از فرزندان خود مراقبت کند. تنها در صورتی حق حضانت از مادر گرفته می شود که دارای مشکلات اخلاقی و روانی باشد؛ در غیر این صورت هیچ فردی نمی تواند از راه های قانونی و حقوقی فرزند را از مادر جدا کند. پس به طور کلی طبق ماده 1171، در صورت فوت پدر حضانت با مادر می باشد البته باید توجه داشت در صورتی که پدربزرگ پدری، در قید حیات باشد، ولایت طفل با او می باشد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و ازدواج مجدد مادر

گرفتن حق حضانت فرزند توسط پدربزرگ بعد از ازدواج مادر امکان پذیر نیست. در صورتی که مادر بعد از فوت همسر خود مجددا تجدید فراش کرده باشد، دوباره حق مراقبت از فرزند خود را دارد و پدربزرگ به جز حق ولایت، حق دیگری ندارد؛ مگر اینکه مدارکی را به دادگاه ارائه دهد که نشان دهنده این باشند که مادر از سلامت اخلاقی و روحی برخوردار نیست و باعث وارد شدن صدمه به فرزند می شود. در این شرایط نیز دادگاه تمامی بررسی های لازم را انجام می دهد تا از صحت مدارک اطمینان حاصل کند.

2

راه های گرفتن حق حضانت فرزند دختر

گرفتن حق حضانت فرزند دختر نیز برای بسیاری از افراد سوال است. حضانت فرزندان دختر به سه دسته کلی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

  • تا سن هفت سالگی
  • از هفت سالگی تا نه سالگی
  • بعد از نه سالگی

فرزندان دختر تا سن هفت سالگی به عواطف مادری بسیار نیازمند هستند. به همین علت دادگاه حق حضانت فرزند دختر را تا هفت سالگی به مادر می دهد. بعد از تمام شدن این سن، پدر می تواند نسبت به گرفتن حق حضانت اقدامات لازم را به انجام برساند. دختر از سن هفت تا نه سالگی تحت حضانت پدر خود خواهد بود. سن نه سالگی آغاز بلوغ دختران است. به همین علت زمانی که دختر پا در این سن می گذارد، خود می تواند نسبت به انتخاب والدین خود اقدام کند؛ یعنی می تواند بگوید که می خواهد با پدر یا مادر خود زندگی کند.

البته گرفتن حق حضانت فرزند – چه دختر و چه پسر – به این معنا نیست که والد دیگر حق دیدار فرزند خود را ندارد. یک کودک برای اینکه بتواند به پرورش و رشد برسد، به محبت های پدر و مادر به صورت همزمان احتیاج داد. پس نمی توان فرزند را از این حق سلب کرد.

شرایط گرفتن حق حضانت فرزند

پدر و مادر در شرایطی می توانند نسبت به گرفتن حضانت فرزندان خود اقدام کنند. زمانی که هر کدام از پدر و مادر از سلامت اخلاقی و روانی برخوردار نباشند، دادگاه این حق را دارد تا به صورت دائم حق حضانت را از آن ها سلب کند. از جمله این شرایط می توانیم به گزینه های زیر اشاره داشته باشیم:

  • پدر و مادر باید در سلامت عقلی کامل باشند
  • پدر و مادر باید از سلامت جسمی کامل برای نگهداری فرزندان خود برخوردار باشند
  • پدر و مادر باید پیرو دین اسلام باشند
  • پدر و باید نباید بیماری واگیردار و مسری داشته باشند
  • پدر و مادر نباید معلولیت چشمگیری داشته باشند که بر روی عملکرد آن ها تاثیر داشته باشد
  • پدر و مادر باید بتوانند محل سکونت امن و ثابتی را برای فرزند خود تامین کنند
  • مادر در صورت قید حیات بودن مرد نباید نسبت به ازدواج اقدام کند (در صورتی که خواهان حق گرفتن حضانت فرزند خود باشد)

در صورتی که هر کدام از شما از تمامی این شروط برخوردار هستید، می توانید با کمک بهترین وکیل خانواده نسبت به گرفتن حق حضانت اقدامات لازم را به انجام برسانید. برای پیدا کردن وکیل مناسب، می توانید از این منبع استفاده کنید.

3

مراحل دادخواست گرفتن حق حضانت فرزند

چه پدر و چه مادر برای اینکه بتوانند حضانت فرزند خود را بگیرند، نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مختلفی هستند. در ابتدای کار آن ها باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنند و سپس مدارک لازم را ارائه دهند. این مدارک شامل گزینه های زیر می شوند:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • شناسنامه فرزند
  • سند طلاق
  • و مدارکی که اثبات کننده صلاحیت دریافت حضانت هستند

زمانی که دادخواست به ثبت رسید، پرونده باید به دادگاه صالح ارجاع داده شود. سپس دادگاه با در نظر گرفتن متغیرهای مختلف اقدام به صدور رای می کند؛ از جمله این پارامترها می توانیم به شرایط سنی فرزندان، مدارک، شرایط سلب حضانت و... اشاره داشته باشیم. همچنین در صورتی که رای به نفع یک والد باشد، والد دیگر نیز از این حق برخوردار است تا فرزند یا فرزندان خود را در هفته مشاهده کند؛ مدت زمانی که برای دیدار والد و فرزند در نظر گرفته شده است، 24 تا 48 ساعت در هر هفته است.

در پرونده ها و مشکلات این چنینی بهتر است از یک وکیل کمک بگیرید. مسئله فرزندان چیزی نیست که بخواهید سرسری از آن رد شوید. از این رو اگر حس می کنید صلاحیت تام برای گرفتن حق حضانت فرزند را دارید، برای تسریع در فرایند دادرسی، می توانید نسبت به گرفتن یک وکیل اقدامات لازم را انجام دهید.

4

سخن آخر

مسئله گرفتن حق حضانت فرزند بسیار پراهمیت است. دادگاه نباید هیچگونه اشتباهی را در این زمینه انجام دهد؛ چرا که یک تصمیم اشتباه می تواند باعث نابود شدن آینده فرزندان و یکی از والد شود. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم شروط دریافت حق حضانت را با شما در میان بگذاریم و راه های گرفتن حق حضانت دختر و همچنین قانون موجود در رابطه با حضانت فرزند بعد از فوت پدر را برای شما ذکر کنیم. از این رو به هر کدام از این موارد دقت داشته باشید تا دچار اشتباه و یا سردرگمی نشوید.