پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تولید محصولات و مصنوعات فلزی با توجه به کاربرد گسترده ای که در زندگی روزمره بشر و صنایع مختلف تولیدی دارند در سطح کارخانه‌های کشور رو به افزایش است. با وجود تنوع بسیار زیادی که در محصولات فلزی هست، می‌توان گفت لوله و پروفیل ، اساس تولید صنایع مختلف هستند و پایه و ماده اولیه اکثر مصنوعات فلزی می‌باشند. پروفیل‌ مبلی یکی از انواع پروفیل است اما پیش از آن که به بررسی قیمت پروفیل سبک و تأثیر آن بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی آن بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر این محصول فولادی را بشناسیم.

پروفیل مبلی یا پروفیل سبک نوعی محصول فلزی دارای سطح مقطع ، ضخامت و طول مشخص است. سطح مقطع این محصول در اشکال مختلف هندسی تولید می‌شود اما متداول‌ترین آن‌ها سطح مقطع مستطیلی و مربعی می‌باشد. پروفیل ها به طور کلی در دو نوع پروفیل سبک یا قوطی سبک که با ورق روغنی تولید می‌شود و پروفایل سنگین یا قوطی سنگین که با ورق سیاه تولید می‌گردد، وجود دارند. این نوع پروفیل به صورت شاخه‌های ۶ متری تولید می شود که ضخامت آن ها در هر سطح مقطع با توجه به ضخامت ورق روغنی ، می تواند در بازه ای بین 0.4 میلی متر تا 1.5 میلی متر متغیر باشد اما آنچه که اهمیت دارد یکسان بودن ضخامت سطح مقطع در تمام طول شاخه است و با وجود ضخامت کم از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

آشنایی با موارد مصرف این محصول فولادی شما را به درک بهتری نسبت به رابطه بین قیمت پروفیل مبلی و مصنوعات تولید شده از آن می‌رساند. پروفیل مبلی یا قوطی مبلی با تکیه بر قابلیت‌های فوق العاده‌ای که دارد به صورت گسترده در صنایع تولید مبلمان خانگی و اداری، خودروسازی، ساخت کانکس، تابلوهای تبلیغاتی، تولید فرفورژه ، ساخت درب و پنجره، حفاظ و نرده، لوازم تزئینی، لوازم خانگی، ساخت اگزوز، کانتینر و غیره استفاده می شود. در کنار تمام این ویژگی‌ها می‌توان قیمت پروفیل مبلی را یکی از مهم‌ترین مزایای آن دانست. شاید آنچه باعث افزایش تولید پروفیل مبلی شده است، قیمت مناسب آن باشد. هر چند میزان عرضه پروفیل سبک در بازار به میزان تقاضای آن‌ها بستگی دارد، اما قیمت هم بی تاثیر نیست.

image_1642253550

قیمت پروفیل مبلی و تأثیر آن بر قیمت مصنوعات فلزی

قیمت پروفیل مبلی با توجه به قیمت ورق روغنی در واحد وزن مشخص می‌شود و ورق روغنی به خاطر فرآیند طولانی و هزینه بر ساختش  به نسبت ورق سیاه قیمت بیشتری دارد اما از آنجا که وزن کمتر و درنتیجه حجم بیشتری در مقایسه با ورق سیاه دارد استفاده از پروفیل مبلی از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر می‌باشد. . با توجه به این که پروفیل های مبلی دارای ضخامت‌های مختلفی هستند، قیمت آن‌ها بر اساس واحد وزن مشخص شده و به صورت شاخه‌ای یا بندلی به فروش می‌رسند.

قیمت پروفیل سبک تابع قیمت ورق روغنی در بازار جهانی است. علاوه بر آن فاکتورهایی از قبیل نرخ ارز، هزینه‌های جاری تولیدکننده، هزینه حمل و نقل، هزینه گمرک در صورت واردات و فاکتورهایی از این دست در تعیین قیمت پروفیل مبلی نقش دارند. نوسان قیمت پروفیل مبلی در بازار آهن جهانی امری طبیعی است اما این نوسان قیمت چه تأثیری بر تولید محصولات داخلی می تواند داشته باشد. قیمت تمام شده هر محصولی با توجه به قیمت مواد اولیه و هزینه تولید آن مشخص می‌شود بنابراین قیمت مصنوعات فلزی به طور مستقیم تحت تاثیر نوسان قیمت پروفیل سبک قرار می گیرد.

قیمت محصولات تولید داخلی و خارجی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اگرتولید محصولات فلزی با استفاده از پروفیل‌های تولید داخل باشد، قیمت پایین‌تری خواهند داشت، چرا که هزینه گمرک و سایر هزینه‌های مربوط به واردات پروفیل از قیمت نهایی آنها کسر می‌گردد و در مقابل قیمت محصولات تولید داخل که با استفاده از پروفیل وارداتی تولید شده‌اند، بیشتر خواهد بود.

image_1642253601

 

صادرات لوله و پروفیل

قدمت صنعت لوله و پروفیل در کشور به بیش از نیم قرن می‌رسد و ایران با دارا بودن معادن آهن یکی از تولیدکنندگان برتر لوله و پروفیل است.  پیشرفت ایران در این صنعت به قدری بوده است که می‌توان گفت صنعت پروفیل و لوله تقریبا بومی شده و کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده است و با توجه به تولید گسترده این محصولات، ایران جزو صادرکنندگان این محصول فلزی نیز می‌باشد. طی چند سال گذشته بستر مناسبی جهت عرضه این محصولات در بازارهای بین الملل کشورهای همسایه فراهم گردیده است.کشور هایی چون افغانستان، گرجستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، عراق، قبرس، آذربایجان و کشور های حوزه خلیج فارس از مهمترین مقاصد صادرات لوله و پروفیل تولید ایران هستند.