حوادث رکنا: سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی روز پنجشنبه از بارش برف و باران در ۲۳ استان خبر داد.

ایران در محاصره برف و کولاک ! / هشدار به استان ها تا شنبه هفته بعد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

   رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: امروز بارش‌ها در استان‌های خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، لرستان، اصفهان، فارس، ایلام، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، بوشهر، یزد، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی، شمال کرمان و ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان تداوم دارد که در مناطق سردسیر و کوهستانی، بارش‌ها به شکل برف است.

به گزارش رکنا، وی افزود: بیشترین بارش‌های امروز برای استان های خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، لرستان، نوار غربی اصفهان و شمال و غرب فارس است.

وی بیان کرد: فردا چهارشنبه نیز خراسان‌رضوی، شمال خراسان‌جنوبی بارش پراکنده دارند که این سامانه بارشی همان روز از کشور خارج می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه سامانه بارشی بعدی اواخر روز پنجشنبه از شمال‌غرب به کشور وارد می‌شود، گفت: امروز با توجه به بارش برف که همراه با افزایش وزش سرعت وزش باد خواهد بود احتمال کولاک برف در مناطق کوهستانی و مرتفع البرز مرکزی و زاگرس مرکزی و همچنین احتمال سقوط بهمن هم در مناطق کوهستانی البرز مرکزی وجود دارد.

رفیعی اضافه کرد: دمای هوا در استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز بین 5 تا 8 درجه کاهش خواهد یافت.همچنین تا پنجشنبه در شرق و جنوب‌شرق، وزش باد شدید است که در برخی مناطق به ویژه شرق کرمان، سبب خیزش گردوخاک می‌شود.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: اواخر وقت سه‌شنبه 1400/11/12

زمان پایان: چهارشنبه 1400/11/13

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/11/12: نوار شرقی کرمان، نوار غربی سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی،

چهارشنبه 1400/11/13: نوار شرقی کرمان و سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک و کاهش قابل ملاحظه دید افقی، کاهش کیفیت هوا، ایجاد اختلال در تردد و حمل و نقل جاده‌ایی، آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: اجتناب از ترددهای جاده ای غیرضروری، احتیاط در تردد و پارک کردن خودروها در اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان شروع: اواخر وقت سه‌شنبه 1400/11/12

زمان پایان: پیش از ظهر پنج‌شنبه 1400/11/14

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل ‌1 تا 1/5 متر و در فراساحل 2 تا 2/5 متر

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/11/12: خلیج فارس و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و غرب هرمزگان،

چهارشنبه 1400/11/13: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان،

پنج‌شنبه 1400/11/14: تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها

توصیه: احتیاط در تردد قایق های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتیهای تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.