رکنا : دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید، کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود.

خواص گل دیفن باخیا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گیاه دیفن باخیا یکی از معمول ترین گیاهان در فضای خانه است. گیاه دیفن باخیا سمی است. ارتفاع گیاه دیفن باخیا به حدود 100 تا 120 سانتی متر می رسد. گیاه دیفن باخیا با بالا رفتن ظاهر می شود و مانند گل گیاه اسپاتی فیلوم بوده که ارزش زینتی ندارد. در ادامه با خواص گیاه دیفن باخیا آشنا شوید.

خواص دیفن باخیا را بدانیم

در مالایا برگ های آن را برای معالجه روماتیسم و تحلیل ورم به کار می برند، برای این کار برگ ها را به صورت گرد در می آورند و به صورت ضماد می مالند و یا آن را در روغن می جوشانند و به صورت مرهم می مالند.

نکته: این گیاه سمی است و مصرف آن باید با احتیاط و با نظارت پزشک می باشد.

در این مطلب همه نکات لازم را بشناسید:

    نام گیاه: دیفن باخیا

    نام فارسی: سم برگ

    نام انگلیسی: Dumb Cane

    نام علمی: Diffenbachia amoena

    خانواده: Araceaeشیپوری

    منشا: آمریکای مرکزی و جنوبی

گیاه دیفن باخیا در خانه

نام این گیاه از نام فردی به نام جوزف دیفن باخ سر باغبان گیاهشناسی وین برداشت شده است. دیفن باخیا از گیاهان زینتی همیشه سبز و چند ساله است. دیفن باخیا مقاوم بوده و به دلیل نگهداری ساده، به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه دیده می شود. ارتفاع گیاه دیفن باخیا به حدود 100 تا 120 سانتی متر می رسد.

گل دیفن باخیا

دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید، کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود. طول برگ تا 50 و عرض آن تا 25 سانتی متر هم می رسد. ساقه های این گیاه بدون انشعاب بوده و برگ های انتهایی در حال رشد هستند. برگ های پایینی ریزتر هستند. گل دیفن باخیا با بالا رفتن ظاهر می شود و مانند گل گیاه اسپاتی فیلوم بوده که ارزش زینتی ندارد.

آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟

نام فارسی آن؛ یعنی سم برگ به سمی بودن برگ های دیفن باخیا اشاره دارد. شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث می شود اعضای بدن تحریک شود و برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است، پس اگر فرزند کوچک یا حیوانی در خانه دارید، گلدان دیفن باخیا را از دسترس او خارج کنید و خودتان هم در زمان تیمار، آبیاری و تکثیر با احتیاط رفتار کنید.

نیازهای مورد نیاز برای رشد بهتر دیفن باخیا

    نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم باشد. در نور کم گیاه بلند شده و حالت علفی پیدا می کند. در واریته های برگ تیره، مقاومت به سایه بیشتر است.

    درجه حرارت مناسب برای دیفن باخیا 12-18 درجه سانتیگراد است. در دمای بالاتر اسپری برگی انجام دهید.

    خاک مرطوب قلیایی تا کمی اسیدی، مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی یا خاک باغچه یا یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای ایم گیاه آپارتمانی ایده آل است.

    برای تغذیه گیاه دیفن باخیا، کود را به صورت مایع و به اندازه 30 گرم در لیتر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان استفاده کنید.

    آبیاری دیفن باخیا را با آب بدون املاح در تابستان دوبار در هفته و در زمستان هفته ای یکبار انجام دهید. دیفن باخیا نسبت به کمبود آب و خشکی مقاومت نسبتا خوبی نشان می دهد، ولی آبیاری بیش از اندازه گیاه را از بین می برد. بین دو آبیاری سطح خاک باید خشک شود.

نکاتی برای نگهداری از دیفن باخیا

    تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود.

    برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا 3 هفته یکبار روی برگ ها بکشید. از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه های برگی می شود. به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.

    برای حفظ رطوبت هوا غبارپاشی و اسپری برگی را خصوصا در دمای بالا فراموش نکنید. در تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می شود.

علت زرد شدن گیاه دیفن باخیا

برگ زرد و تارعنکبوت زیر برگ: آسیب کنه قرمز/ تیمار: سم پاشی با سم کنه کش دو هفته یکبار

برگ خشک شده و به زمین افتاده: هوای گرم و خشک/ تیمار: آبیاری و اسپری برگی و انتقال گیاه به مکان خنک تر (لکه سوخته روی برگ به دلیل غبارپاشی در آفتاب مستقیم)

برگ رنگ پریده و روشن: نور یا سرما زیاد است یا نیاز به کوددهی دارد.

برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای: آبیاری بیش از اندازه

لکه های سفید پنبه ای روی برگ: حشره آفت/ تیمار: سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار

تکثیر دیفن باخیا

اولین نکته ای که باید در مورد تکثیر دیفن باخیا رعایت کنید، استفاده از دستکش است. تکثیر این گیاه با استفاده از قلمه علفی ساقه یا قلمه چوبی از اواسط بهار تا اوایل تابستان انجام می شود. ریشه دهی قلمه ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد.

با بالا رفتن سن دیفن باخیا و بزرگ شدن آن، ساقه ها بلند و بدون برگ می شوند. می توانید با روش تقسیم ساقه و پاجوش هم آن را تکثیر کنید.

با روش خواباندن هوایی از بهار تا تابستان هم می توانید دیفن باخیا را تکثیر کنید.