طی دو شب در تعطیلات نوروزی، شش قتل در مشهد رخ داد که عاملان برخی از این جنایت‌ها دستگیر شدند و بعضی دیگر نیز تحت تعقیب قرار دارند.

نوروز خونین در مشهد / ماجرای ۶ قتل در دو شب در مشهد چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دوشنبه 15 فروردین 1401 , 08:15

هنوز چند دقیقه بیشتر از بامداد هفتم فروردین نگذشته بود که زنگ گوشی تلفن قاضی ویژه قتل عمد به صدا درآمد و ماموران انتظامی از مرگ جوان ۳۲ ساله‌ای در بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد خبر دادند که با ضربات چاقو مجروح شده بود.

به دنبال دریافت این خبر، بی درنگ قاضی صادق صفری عازم مرکز درمانی شد و به تحقیق در این باره پرداخت. بررسی‌های مقدماتی از قتل جوان ۳۲ ساله در یک شب نشینی مستانه حکایت داشت. به همین دلیل با صدور دستورات ویژه قضایی گروهی از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی عملیات گسترده‌ای را برای شناسایی عامل یا عاملان این جنایت هولناک آغاز کردند.

ساعتی بعد هویت مقتول به نام «سیدرضا - ص» افشا شد و کارآگاهان موفق شدند یکی از افراد مرتبط با این جنایت را شبانه دستگیر کنند. این متهم جوان در بازجویی‌ها مدعی شد فردی به نام «س» به دلیل اختلافات قبلی در دورهمی مستانه با سیدرضا درگیر شده است که تحقیقات بیشتر در این باره ادامه دارد.

۲ قتل در یک نزاع

در حالی که تحقیقات شبانه قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد درباره «جنایت مستانه» ادامه داشت، خبر وحشتناک دیگری مقام قضایی را به بیمارستان فارابی مشهد کشاند چرا که گزارش نیروهای انتظامی از قتل دو جوان در یک نزاع دسته جمعی حکایت می‌کرد که در بیمارستان جان خود را از دست داده بودند.

بررسی‌های اولیه نشان داد که دو جوان به نام‌های «ایلیا- چ» و «امیررضا- د» در نزاع دسته جمعی تقاطع بولوار دانشجو و بولوار معلم مشهد و با ضربات چاقو به شدت مجروح شده اند.

در حالی که تحقیقات قضایی به سپیده دم کشیده بود، گروه تخصصی از کارآگاهان با هدایت مستقیم سرهنگ مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) دامنه بررسی‌های جنایی را با دستورات قاضی ویژه قتل عمد به بیمارستان امدادی شهید کامیاب کشاندند چرا که رصدهای اطلاعاتی بیانگر آن بود که دو جوان مجروح دیگر نیز همزمان به بیمارستان امدادی منتقل شده اند.

ادامه تحقیقات غیرمحسوس کارآگاهان درباره جوانی به نام «علی- خ» که با اقدامات پزشکی از مرگ نجات یافته بود، آنان را به سوی جوان دیگری به نام «محمد – ر» (۳۲ ساله) هدایت کرد که او نیز به طور سرپایی مداوا شده بود. در همین حال کارآگاهان فردی به نام «محمدرضا- د» را نیز مورد بازجویی قرار دادند که مجروحان را به بیمارستان انتقال داده بود.

بررسی‌های قضایی که در پلیس آگاهی خراسان رضوی زیر نظر قاضی صفری انجام شد، حکایت از آن داشت که «علی – خ» (متهم به قتل) با «محمد- ر» مقابل خودپرداز بانک در تقاطع دانشجو ایستاده بودند که به طور ناگهانی مورد هجوم چند نفر قرار گرفته اند.

در این درگیری که با چاقو، میله آهنی و قمه رخ داد دو جوان ۱۸ و ۳۱ ساله به نام‌های ایلیا و امیررضا پس از انتقال به بیمارستان فارابی جان باختند و «علی – خ» نیز که خون ریزی شدیدی از ناحیه گردن داشت توسط دوستش به بیمارستان امدادی منتقل شد و از مرگ نجات یافت.

در همین حال دو روز بعد «محمد- ر» خود را به نیروهای انتظامی معرفی کرد و دیگر عوامل این نزاع مرگبار را به پلیس لو داد که تحقیقات بیشتر برای دستگیری عوامل مرتبط دیگر با نزاع مذکور آغاز شده است.

قتل هولناک مرد پژوسوار

ریشه یابی و رصدهای اطلاعاتی درباره پرونده‌های جنایی نوروز همچنان ادامه داشت که ۵۰ دقیقه بامداد نهم فروردین جسد مرد ۴۵ ساله‌ای در انتهای بولوار مهر مادر منطقه خواجه ربیع مشهد کشف شد که با شلیک گلوله به قتل رسیده بود. تحقیقات شبانه قاضی ویژه قتل عمد نشان داد که مرد ۴۵ ساله «محمد ابراهیم – ح» نام داشت و روز قبل (هشتم فروردین) از بیرجند به مشهد سفر کرده بود.

در همین حال بررسی‌های دقیق کارآگاهان اداره جنایی بیانگر آن بود که مرد ۴۵ ساله مسافری را از بیرجند سوار پژو ۴۰۵ خودش کرده تا او را به مشهد برساند. او پس از رسیدن به مشهد با همسرش تماس گرفته و به او گفته بود که شب را در مشهد سپری می‌کند تا روز بعد به بیرجند بازگردد، اما در نیمه‌های شب جسدش در حالی کشف شد که گلوله‌ای از نزدیک به سرش شلیک شده بود. با انتقال جسد به پزشکی قانونی، تحقیقات گسترده کارآگاهان پلیس آگاهی در این باره همچنان ادامه دارد.

جنایت در قلعه وکیل آباد

 

در حالی که بررسی‌های مقام قضایی و کارآگاهان درباره جنایت مسلحانه خیابان مهر مادر وارد مرحله جدیدی شده بود، بعد از ظهر همان روز (نهم فروردین) قتل جوان ۳۱ ساله تبعه خارجی در یک منزل مسکونی، قاضی ویژه قتل عمد مشهد را به قلعه وکیل آباد کشاند.

تحقیقات قاضی که با یک پرونده جنایی دیگری روبه رو شده بود، نشان داد که جوان تبعه خارجی با حیله و نیرنگ به منزل محل جنایت کشانده شده و توسط افرادی مورد ضرب و جرح وحشیانه و آزار و اذیت‌های هولناک قرار گرفته است.

با شناسایی هویت افرادی که در این جنایت نقش داشتند، مشخص شد که همه متهمان هموطن مقتول ۳۱ ساله هستند که «محمد – م» نام داشت. به همین دلیل دستگیری متهمان با حضور قاضی ویژه قتل عمد در این عملیات ضربتی آغاز شد و دو تن از متهمان در یک باغ ویلا در منطقه حصار گلستان توسط کارآگاهان اداره جنایی آگاهی به دام افتادند.

یکی از متهمان دستگیر شده در حالی به قتل و آزار و اذیت هولناک مقتول اعتراف کرد که مدعی بود «محمد- م» (مقتول) زندگی شیرین خانوادگی او را از هم پاشیده است. وی گفت که همسرم مرا با دو فرزند رها کرد و به زندگی با «محمد» ادامه داد در حالی که من همسر و فرزندانم را دوست داشتم!

مرگ مغزی در نزاع

دوازدهم فروردین نیز اعضای بدن جوان ۲۳ ساله‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود، در بیمارستان منتصریه مشهد درحالی به بیماران نیازمند اهدا شد که بررسی‌های قاضی ویژه قتل عمد نشان داد  این جوان نیز نهم فروردین در پی یک نزاع در خیابان مهر مادر مشهد با ضربه چاقو مجروح شده و به مرکز درمانی شهید هاشمی نژاد انتقال یافته بود.

بررسی‌های گسترده کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی برای شناسایی عامل یا عاملان این جنایت‌ها با نظارت‌های مستقیم سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) در حالی ادامه دارد که تاکنون برخی از متهمان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.