این خانواده ۱۲نفره خرمشهری در جایی خارج از منطقه شهری و منطقه‌ای که هیچ نظارت و گشتی ازسوی جمعیت هلال‌احمر و سازمان بنادر و کشتیرانی وجود ندارد، سراغ قایق سواری رفتند و حادثه ای تلخ برایشان رقم خورد.

 جزئیات مرگ دلخراش ۴ عضو یک خانواده در واژگونی قایق تفریحی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دوشنبه 15 فروردین 1401 , 08:09

13فروردین، بسیاری از خانواده‌ها برای گذراندن آخرین روز تعطیل از ایام نوروز به تفریحگاه‌های متنوع در نقاط مختلف کشور رفتند تا روز خود را با شادی به پایان برسانند اما برای یک خانواده ۱۲نفره خرمشهری، ماجرا این‌طور رقم نخورد و آنها پس از سوارشدن به یک قایق موتوری و واژگونی آن، چهار نفر از اعضای خود را از دست دادند که جسد سه نفرشان پیدا شد اما هیچ اثری از جسد چهارم پیدا نشده و جست‌وجوها برای یافتن پیکر مفقودشده همچنان ادامه دارد.

بچه‌ها دل‌شان ضعف می‌رفت برای قایق‌سواری و بزرگترها هم دست کمی از آنها نداشتند. پدر که اصرارشان را دید همه را به سمت قایق موتوری کنار آب برد. گرم صحبت با صاحب قایق شد و پس از مدتی، پدر با دست به همه علامت داد که سوار قایق شوند. همگی با شور و شوق خاصی سوار قایق شدند و از اینکه قرار بود بر بال امواج رودخانه سوار شوند، دل‌شان غنج می‌زد اما این پایان خوش ماجرا نبود و چتر مرگ بر سرشان سایه انداخته بود. ساعت، حوالی ۱۴بعدازظهر ۱۳ فروردین صاحب قایق پس از روشن‌کردن قایق‌ حرکت کرد. تیغه موتور امواج کارون را می‌شکافت و جلو می‌رفت و قطرات آب با سرعت گرفتن قایق به سر و صورت بچه‌ها می‌پاشید. برخی از اهالی هم از دور و نزدیک، شاهد جولان قایق روی رودخانه بودند. چیزی به وقوع فاجعه نمانده بود. قایق دیگر تحمل وزن ۱۲نفر را نداشت و ناگهان واژگون شد و تمام سرنشینان داخل آب سقوط کردند. صدای جیغ و کمک‌خواهی از هر طرف به گوش می‌رسید.

 بی‌توجهی به نکات ایمنی

پدر، تمام توانش را به کارگرفت تا اعضای خانواده‌اش را نجات دهد. برخی اهالی هم که شاهد حادثه بودند به کمک او آمدند تا تعداد نفرات بیشتری را از آب بیرون بکشند. پدر تا جایی که جان در بدن داشت، تعدادی را نجات داد اما وقتی توانش را از دست داد زیر آب رفت.

منوچهر تبریزی، معاون عملیات آتش‌نشانی خرمشهر درباره این حادثه به جام‌جم گفت: این خانواده ۱۲نفره در جایی خارج از منطقه شهری و منطقه‌ای که هیچ نظارت وگشتی از سوی جمعیت هلال‌احمر و سازمان بنادر و کشتیرانی وجود ندارد، سراغ قایق سواری رفتند. آنها پس از توافق بر سر مبلغی با صاحب قایق موتوری، سوار آن شدند تا روی رودخانه کارون بالاتر از پل یادگار امام(ره) قایق‌سواری کنند اما متاسفانه شرایط ایمنی مانند استفاده از جلیقه‌نجات و رعایت تعداد مجاز نفرات سوار شده بر روی قایق را رعایت نکردند که همین مساله زمینه‌ساز وقوع حادثه شد. بعد از طی مسیری، قایق تاب نیاورد و واژگون شد و همگی درون آب سقوط کردند. حدود هشت نفر از حادثه‌دیدگان توسط اهالی و پدر خانواده نجات پیدا کردند‌ اما سه کودک بین ۸تا۱۲سال و پدر خانواده غرق شدند. جسد سه کودک پیدا شد اما جسد پدر هنوز مفقود است و جست‌وجو برای یافتن او ادامه دارد.

تبریزی ادامه داد: این خانواده، محلی را برای قایق سواری انتخاب کردند که هیچ‌گونه هماهنگی برای گردشگری در آن منطقه انجام نشده بود. آنها زمانی با ما برای امدادرسانی تماس گرفتند که ۳۰دقیقه از وقوع حادثه گذشته بود و ۱۵دقیقه بعد از تماس، نیروهای امدادی به محل رسیدند. آن‌طور که صحبت‌های اهالی نشان می‌داد، پدر خانواده تعدادی را از آب بیرون کشیده و نجات داده بود اما به دلیل خستگی بیش‌ازحد و سنگینی آب، خود نیز غرق شد. صاحب قایق موتوری هم توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است.

معاون عملیات آتش‌نشانی خرمشهر گفت: برای جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم گشت تفریحی را از اسکله‌های مجاز و با رعایت ایمنی کامل انجام داده و از جلیقه‌های نجات استفاده کنند تا در صورت وقوع حادثه، نیروهای امدادی بتوانند نفرات حادثه‌دیده را نجات دهند.