رئیس سازمان محیط زیست از به دنیا آمدن ۳ نوزاد "ایران", یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی خبر داد.

یوزپلنگ ایرانی سه قلو به دنیا آورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مشرق، علی سلاجقه با اعلام خبر تولد نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، اظهار کرد: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این جانور، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

روزهای آخر آبستنی یک یوزپلنگ+فیلم

وی افزود: خوشبختانه با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند. اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده "ایران" انجام‌شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً شرایط طبیعی دارند و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

ببینید:

عکس/ نادرترین یوزپلنگ جهان

رئیس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، امیدواریم که بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

سلاجقه با شاره به اینکه کمتر از ۲۰قلاده یوز در هفت استان سمنان ، کرمان ، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز هستند تا به امروز مشاهده شده است تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم ازنظر  ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست  برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.