اهواز - مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به غرق شدن بیش از یک هزار نفر در کشور در سال گذشته گفت: غرق شدگی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است.

 غرق شدگی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد/۱۰۰۰نفر غرق شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شعبانی پیش از ظهر امروز سه شنبه در آئین رونمایی از فاز دوم پویش «غرق نشویم» اظهار کرد: روز گذشته (سوم مرداد) روز جهانی «پیشگیری از غرق‌شدگی» بود؛ همه می‌دانیم که در طول سال و به طور عمده در فصل‌های گرم سفر مردم به اماکن مختلف در بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و یا دریاها انجام می‌شود.

وی با اشاره به شنای آماتور و حرفه‌ای و حضور فیزیکی در آب‌ها افزود: موضوع غرق‌شدگی در همه سال‌های مختلف وجود داشت اما در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است و این منظور مسئولان و دست‌اندرکاران مرتبط با این موضوع به فکر راهکارهای کنترلی بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با پیش قراولی استان خوزستان توجه بیشتر از گذشته به موضوع کنترل و کاهش غرق‌شدگی در دستور کار قرار گرفت؛ دستگاه‌های متولی و دخیل باید همه دست به دست هم بدهند تا بتوان با ارائه راهکار این فاجعه‌ای را که در ادوار مختلف و در سال‌های متمادی که آمارها هر سال بیشتر می‌شود، کنترل کرد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ آمار غرق‌شدگی در کل کشور بیش از یک هزار نفر بود و این عدد بسیار بالایی است؛ قاعدتاً فعالیت برای فرهنگ‌سازی و فرهنگ استفاده درست از رودخانه، دریاچه و آب‌های روان موضوعی نیست که با یکی دو فعالیت این شکلی به سرانجام برسد بلکه باید تلاش شود تا با آموزش عمومی، مردم و کسانی که به هر دلیلی در بستر رودخانه‌ها و دریاچه‌ها حضور دارند با مشکل و معضل غرق‌شدگی مواجه نشوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: کارهای بسیار خوبی در گذشته برای این موضوع انجام شده و امروز هم برای آئین رونمایی از فاز دوم پویش ملی «غرق نشویم» گرد هم آمدیم تا حداقل سهم خود را برای فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام دهیم.

وی اضافه کرد: باید از ابزارهای مختلف برای فرهنگ سازی و آموزش عمومی مردم استفاده کنیم؛ استفاده از فضای مجازی، هنر، تولیدات محتوای مناسب، اطلاع رسانی عمومی در فضای مجازی و حضوری و به ویژه برای جامعه هدفی که با این مسئله درگیر هستند و یا در اماکنی که بیشتر این اتفاقات را شاهد هستیم از جمله اقدامات مؤثر قابل انجام هستند.

شعبانی تصریح کرد: کار در این زمینه با چالش‌هایی مواجه است از جمله چالش‌های مهم این است افرادی که معمولاً در معرض این مشکلات هستند، آموزش و اطلاع کافی از مخاطراتی که با حضورشان در رودخانه‌ها، بستر دریاچه‌ها و آب‌های روان با آن مواجه می‌شوند، مطلع نیستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: یکی از چالش‌های خیلی مهم این است که نگاهمان به مخاطرات غرق‌شدگی تنها خاص بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریای بزرگ مثل خزر در شمال، رود کارون و یا خلیج فارس نباشد چون امکان رخداد در رودهای کوچک با عمق حداقلی در تفرجگاه‌های مختلف وجود دارد.

شعبانی تشریح کرد: فرهنگ سازی و بسترسازی برای آموزش عمومی مردم در اقصی نقاط کشور و کل جهان بشریت نیاز است.

وی یادآور شد: این پویش و کار علمی خوب در فاز اول موفق بوده و انتظار داریم با هم‌افزایی با دیگر استان‌ها این رسالت را در فاز دوم نیز به نحو احسن به سرانجام برسانیم؛ امیدوارم با اطلاع‌رسانی و آموزش‌های عمومی از طریق انتقال مفاهیم شاهد کاهش آمار و مخاطرات غرق‌شدگی در کشور باشیم.