کرمان – سیلاب گسترده در استان کرمان به خصوص شهر رفسنجان مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده و موجب آبگرفتگی گسترده معابر و خانه ها شده است.

رفسنجان در سیل غرق شد/ آسیب جدی به خانه‌ها و لوازم منزل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یک هفته از فعالیت مانسون در کرمان می‌گذرد و در حال حاضر ۱۲۸ شهر و روستای کرمان متأثر از سیلاب شدید است و این در حالیست که طبق پیش بینی هواشناسی کرمان از عصر امروز موج جدید بارندگی‌ها در شهرستان‌های مختلف آغاز می‌شود.

آماری از خسارت‌های سیلاب منتشر نشده است

۴ هزار ۱۸۰ نفر تا کنون از سیل متأثر شده‌اند و صدها نفر نیز در مکان‌های امن اسکان یافته‌اند، هر چند تعداد قابل توجهی از خانه، مزارع و باغ‌ها دچار آب گرفتگی شده‌اند اما هنوز هیچ آمار دقیقی در این خصوص منتشر نشده است.

شب گذشته سیل در کرمان ابعاد جدیدی به خود گرفت و رفسنجان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان را درگیر کرد و سیل شهر را در بر گرفت، سیلاب وارد بسیاری از منازل، مغازه‌ها و اماکن عمومی شده است و خسارت‌های زیادی به مردم وارد کرده است.

سیلاب مردم رفسنجان را غافلگیر کرد

در برخی از مناطق شهر خودروها در سیل گرفتار شده‌اند و نیاز به امدادرسانی فوری دارند. آب گرفتگی شدید خانه‌ها موجب تخریب لوازم خانه‌ها و وسایل موجود در مغازه‌ها شده است این در حالی است که تا قبل از آغاز سیلاب هیچ هشداری در خصوص ورود سیل به شهر داده نشده بود و مردم شهر شب گذشته غافلگیر شده‌اند.

آب گرفتگی شدید خانه‌ها موجب تخریب لوازم خانه‌ها و وسایل موجود در مغازه‌ها شده است این در حالی است که تا قبل از آغاز سیلاب هیچ هشداری در خصوص ورود سیل به شهر داده نشده بود

برخی از مردم سعی دارند با استفاده از کیسه‌های شن از ورود سیل به خانه‌ها جلوگیری کنند اما در بسیاری از مناطق شهر برای رفع مشکلات نیاز به دستگاه‌های پمپ قوی، وسایل و ماشین آلات سنگین و ارسال تجهیزات است.

تجهیزات سنگین به رفسنجان ارسال شود

مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان نیز صبح امروز با بحرانی اعلام کردن وضعیت شهر رفسنجان خواستار ارسال فوری تجهیزات و ماشین آلات سنگین برای رفع مشکلات مردم شد.

 رفسنجان در سیل غرق شد / آسیب جدی به خانه‌ها و لوازم منزل

نکته قابل توجه اینکه طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی‌ها به خصوص در ارتفاعات بار دیگر در شهرستان رفسنجان آغاز می‌شود و اگر فکری برای جلوگیری از ورود سیلاب به شهر نشود شب پیش رو بر میزان خسارت‌ها افزوده می‌شود.

مردم رفسنجان که از ورود سیلاب با این حجم بی سابقه شوکه شده‌اند از مسئولان می‌خواهند هر چه زودتر برای مهار سیل و جلوگیری از ورود سیل به شهر چاره اندیشی کنند.

جلوی ورود آب به شهر رفسنجان را بگیرید

محمد حسینی یکی از شهروندان رفسنجانی است که می‌گوید: در سیلاب شب گذشته تنها کاری که توانستیم انجام دهیم نجات جانمان بود اما سیلاب در بسیاری از خیابان‌ها و بخش قابل توجهی از شهر وارد خانه‌ها شده و خسارت‌های زیادی به لوازم خانه‌ها وارد کرده است.

وی با ابراز گلایه از مسئولان که چرا اخطاری مبنی بر سیلاب داده نشده بود و اقدامی هم برای جلوگیری از ورود سیل از جمله ایجاد سیل بند و راه انحرافی انجام نشده بود گفت: از مسئولان می‌خواهیم در درجه اول جلوی ورود آب به شهر را بگیرند و بعد به داد مردم برسند.

حسینی گفت: سقف برخی از خانه‌ها ریزش کرده است و خسارت‌های جدی به خانه‌ها وارد شده که مشخص نیست این خسارت‌ها چطور باید جبران شود.

سقف برخی از خانه‌ها ریزش کرده است و خسارت‌های جدی به خانه‌ها وارد شده که مشخص نیست این خسارت‌ها چطور باید جبران شود

زهرا پور سعید دیگر شهروند رفسنجانی گفت: تمام لوازم برقی داخل مغازه از بین رفته است چون هیچ گاه تصور نمی‌کردم در شهر کویری رفسنجان چنین سیلابی ایجاد شود، تمامی معابر شهر مملو از سیل است و در مناطق مرتفع شهر مردم در مساجد و ورزشگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

زندگی مردم زیر آب است، مسئولان تعجیل کنند

وی گفت: زندگی مردم از جمله خانه و مغازه و بعضاً خودروها زیر آب رفته است و برق و آب شهر نیز در برخی مناطق قطع شده است.

حسن عظیم پور نیز از مسئولان خواست جلوی ورود آب رودخانه به شهر را بگیرند تا بیشتر از این خسارت به مردم وارد نشود. وی افزود: مردم شهر غافلگیر شده‌اند چه کسی باور می‌کرد سیل شهر رفسنجان را در بر بگیرد.

در شهرستان‌های دیگر هر چند شهرهای بزرگ کمتر دچار سیلاب شده‌اند اما در حاشیه شهرها و روستا سیل خسارت‌های زیادی به جای گذاشته است.

بارندگی در رفسنجان به زودی شروع می‌شود

سرپرست فرمانداری رفسنجان نیز در گفتگو با مهر با بی سابقه خواندن سیلاب در این شهر به خبرنگار مهر گفت: از مردم می‌خواهیم احتیاط کنند، شهر دچار سیلاب است و هر لحظه امکان بروز حادثه وجود دارد، مردم از تردد در شهر خودداری کنند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

حسین رضایی با اشاره به امکان نشست زمین و ایجاد فرو چاله‌ها افزود: پیش بینی شده از امروز امروز مجدداً بارندگی در رفسنجان شروع می‌شود و مردم باید آمادگی لازم برای این وضعیت را داشته باشند.

وی از ورود تیم‌های امدادی و گروه‌های جهادی به رفسنجان برای کمک به مردم خبر داد و گفت: در برخی از روستاها نیز مشکلات زیادی از جمله آب گرفتگی خانه‌ها و مزارع و باغ‌ها وجود دارد.

مردم استان مسافرت‌ها را لغو کنند

استاندار کرمان نیز که در رفسنجان حضور دارد از مردم خواست با گروه‌های امدادی همکاری کنند و گفت: مردم در شهرستان‌های مختلف باید بدانند که بارندگی‌های شدید امروز و فردا نیز در استان ادامه دارد و به هیچ عنوان در جاده‌ها حضور نیابند.

محمد مهدی فداکار گفت: موارد مفقودی و فوتی و حوادث سیل در کرمان مربوط به مسافران در جاده‌ها، افرادی که در کنار مسیل‌ها حضور دارند و گردشگرانی می‌شود که در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها حضور دارند می‌شود.

وی از مردم خواست به هیچ عنوان اقدام به سفر نکنند و تا پایان فعالیت سامانه بارشی احتیاط نمایند.

دلیل ورود سیلاب به فسنجان بررسی شود

نماینده مردم رفسنجان در مجلس نیز در گفتگو با مهر خواستار بررسی دلیل بروز سیلاب در رفسنجان شد.

حجت الاسلام حسین جلالی گفت: از دستگاه‌های مختلف و مسئولان می‌خواهیم با توجه به وسعت بالای سیلاب تجهیزات و کمک‌های لازم را به سمت شهر رفسنجان ارسال کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بحران رفع شود.

از دستگاه‌های م ختلف و مسئولان می‌خواهیم با توجه به وسعت بالای سیلاب تجهیزات و کمک‌های لازم را به سمت شهر رفسنجان ارسال کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بحران رفع شود

وی عنوان کرد: با توجه به بحران جدی در رفسنجان وزیر کشور باید در این شهر حضور یابد و وضعیت مدیریت شود.

وی به خرابی شدید خانه‌های مردم، وسایل خانه‌ها، زیر ساخت‌های برق، آب و … اشاره کرد و گفت: هر چه سریع‌تر باید طرحی برای بازسازی خانه‌ها مردم ارائه شود تا مردم از نظر روانی آسوده شوند.

۶ هزار کرمانی با سیل درگیر شده‌اند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: هم اکنون ۶ هزار نفر در کرمان گرفتار سیل و مشکلات ناشی از آن هستند.

مجید سعیدی افزود: تمام تلاش خود را برای حل بحران در رفسنجان به کار گرفته‌ایم اما نیاز به تجهیزات داریم.

وی با اشاره به سیل در انار، شهربابک، سیرجان، کرمان، زرند، بردسیر گفت: امکان تشدید سیلاب وجود دارد که اقدامات لازم انجام و هماهنگی با مسئولان محلی صورت گرفته است.

وی از بارندگی شدید در ساعت‌های ابتدای صبح امروز در این مناطق خبر داد و گفت: پیش بینی هواشناسی نشان می‌دهد بارندگی شدید همچنان ادامه دارد و تا روز سه شنبه این وضعیت ادامه دارد.

۵۴۸ راه فرعی تخریب شد

وی وضعیت سدهای کرمان را عادی دانست و افزود: ۱۷۹ راه فرعی در استان طی یک هفته اخیر با مشکل سیل مواجه شده‌اند و رفت و آمد در این راه‌ها به سختی انجام می‌شود و برای رفع مشکل باید سطح آب کاهش یابد.

وی گفت: در مجموع ۵۴۸ راه روستایی نیز تخریب شده و تلاش برای بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی بسته شده به دلیل سیلاب ادامه دارد.

سعیدی بیان کرد: شاهد قطعی برق و آب برخی از این مناطق نیز هستیم که تیم‌های عملیاتی در حال رفع مشکل هستند، فقط ۱۶۰ مورد قطعی برق تا کنون گزارش شده است.

وی تاکید کرد: روستاهایی که در معرض سیل قرار می‌گیرند باید از جمعیت تخلیه شوند که تا کنون این عملیات در ۳۸ روستا اجرا شده است.