رکنا : برای افرادی که با پرواز ET۳۴۳ سفر می‌کردند، پانزدهم اوت ۲۰۲۲ را هرگز فراموش نخواهند کرد.

اتفاقی عجیب در یک پرواز / خلبانان  خواب شان برد ! / عاقبت پرواز چه شد ؟!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا ، نقل از آویشن هرالد، این تجربه‌ای بد دلخراش و هم معجزه‌آسا بود. خلبانان پرواز که از خارطوم به آدیس‌آبابا در حرکت بود ظاهرا در ارتفاع ۳۷۰۰۰ فوتی در هوا به خواب رفته و یادشان رفت فرود بیایند!

 

هواپیمای بوئینگ 800-737 خطوط هوایی اتیوپی از مقصد برنامه‌ریزی شده خود عبور کرد و حتی به فرودگاه بین‌المللی آدیس آبابا و باند فرود آن نزدیک هم نشد! در این میان تلاش‌های متعدد، کنترل ترافیک هوایی هم نتوانست چاره کار باشد.

 

هنگامی که هواپیما از روی مقصد عبور کرد، حالت خلبان خودکار خاموش شد و هشداردهنده  قطع ارتباط، خلبانان را از خواب بیدار کرد! سپس حدود ۲۵ دقیقه بعد این هواپیما توانست به سلامت فرود بیاید.

اندکی پس از این حادثه، الکس ماچراس، یک تحلیلگر هوانوردی، در توییتر ناراحتی خود را از این حادثه عمیقا نگران‌کننده ابراز کرد و گفت که ممکن است خستگی خلبان دلیل اصلی باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این حادثه تنها چند ماه پس از هشدار انجمن خلبانان خطوط هوایی ساوت‌وست (SWAPA) رخ داد که گفته بود «خستگی، به تهدید شماره یک ایمنی خطوط هوایی ساوت‌وست تبدیل شده است.»

در ایالات متحده، در سال ۲۰۲۱، حدود ۶۰ گزارش از اشتباهات یا سایر حوادث مرتبط با خستگی توسط خلبانان همه شرکت‌های هواپیمایی به سیستم گزارش‌دهی ایمنی هوانوردی فدرال ارسال شد. برخی ادعا کردند که به دلیل کمبود پرسنل، روسای خطوط هوایی از آنها خواسته‌اند که تعداد بیشتری پرواز در برنامه‌شان داشته باشند.