حوادث ر کنا: معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت بر لزوم دسترسی پلیس به سامانه‌های وزارت بهداشت برای کشف سریعتر پرونده های مفقودی تاکید کرد.

این نوع قتل ها رتبه اول جنایت های تهران / تهرانی های چند ساله گم می شوند + جدول
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا؛ سرهنگ مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت درباره استفاده از تجهیزات نوین در شناسایی مجرمان و حل پرونده‌های جنایی گفت: فناوری تجهیزات و ابزارهای نوین می‌توانند به پلیس به عنوان یک ابزار کمکی کمک کند تا سریعتر و علمی‌تر به پرونده‌هایی که در اختیار پلیس است، رسیدگی شود.

 

وی ادامه داد: با نگاه خوبی که سلسله مراتب فراجا و در راس آن فرماندهی کل سردار اشتری به موضوع هوشمندسازی دارند، تجهیز پلیس به ابزار هوشمند با سرعت خوبی پیگیری می‌شود و در چندین مرحله با مجهز کردن پلیس به ابزارهای هوشمند از جمله دست‌افزارهایی که برنامه‌های متنوعی برای پیگیری و پی‌جویی مجرمان دارد، نقش مهمی را در کشف علمی و اثبات جرم ایفا می‌کنند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر پرونده‌های قتل درباره قتل‌های برنامه‌ریزی شده است یا قتل‌های آنی که در یک درگیری یا نزاع اتفاق افتاده است، گفت: براساس آمار عمده قتل‌هایی که ما داریم قتل‌های آنی است. بارها نیز عرض کردیم که به علت‌ عدم تسلط و مهارت در کنترل خشم افراد بر سرجای پارک، بوق زدن، بگو و مگو با هم درگیر شده و متاسفانه گاهی اوقات منجر به یک قتل نفس و فاجعه می‌شود. لازم است مردم هم خودشان و هم کودکان و نوجوانان‌شان آموزش دیده و همچنین از عواقب تصمیمات عجولانه و هیجانی آگاه شده و مهارت‌ها و تمرین‌های کنترل خشم را آموخته تا از وقوع چنین مواردی جلوگیری شود.

سرهنگ نثاری در پاسخ به این سوال که آیا افزایش وقوع قتل نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، گفت: تقریبا تکرار همان آمار گذشته است، اما در بحث کشفیات با افزایش کشفیات مواجه هستیم، چراکه تمرکز و رسیدگی‌مان را بر پرونده‌های معوقه سنوات گذشته نیز گذاشته‌ایم و پرونده‌هایی که بعضا از دو دهه پیش به نتیجه نرسیده‌اند را نیز بررسی و پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه رسیده و مختومه شوند. با هدف‌گذاری که صورت گرفته این کار در تمام موضوعات جنایی انجام می‌شود و با این کار توانسته‌ایم کشف جرائم جنایی را از ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پرونده مفقودشدگان گفت: عمده آمار سنی مفقودان تقریبا در بین سنین ۱۵ تا ۴۰ سال است یعنی در یک بازه زمانی بین نوجوانی و جوانی است. البته در بین مفقودشدگان از سالمندان و کودکان هم داریم اما عدد آن بسیار ناچیز است که در این خصوص نیز توصیه‌هایی به خانواده‌ها از سوی پلیس شده و آگاه‌سازی‌هایی صورت گرفته است. همچنین با مراکز مختلفی که مسئول نگهداری سالمندان هستند و مراکز بهزیستی ارتباطاتی داشته‌ایم تا در صورت مفقود شدن اگر این دستگاه‌ها با آن فرد مواجه شدند نسبت به ارجاع آن به پلیس اقدام کنند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام مفقودی پلیس از بیمارستان‌ها هم پیگیری‌هایی لازم را برای یافتن مفقودی انجام می‌دهد، گفت: یکی از انتظارات و خواسته‌های پلیس این است که ارتباط و اطلاعات بیمارستان‌های وزارت بهداشت برخط به روی سیستم‌های پلیس باشد تا ما بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از تعداد نفراتی که به صورت مجهول‌الهویه به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند اطلاع پیدا کنیم.

سرهنگ نثاری با اشاره به پرونده فقدان یک فرد اوتیسمی تصریح کرد: در پرونده اخیر که مربوط به یک جوان اوتیسمی بود اگر پلیس ارتباطات برخطی با بیمارستان می‌داشت شاید سریعتر می‌توانست خانواده را در جریان بگذارد البته به واسطه مشکل جسمی که این فرد داشت و نمی‌توانست خود را معرفی کند به عنوان مجهول‌الهویه در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته بود..

وی ادامه داد: عدم دسترسی پلیس به این اطلاعات باعث می‌شود یک فاصله‌ای ایجاد شود و خانواده‌ها دیرتر به نتیجه برسند. اگر روزی دستگاه‌ها اطلاعات‌شان را بدون خساست و برخط به پلیس خدمتگزار ارائه دهند ما می‌توانیم شاهد خدمت‌رسانی سریعتر و بهتر به خانواده‌ها باشیم. البته ما در حال حاضر در ابتدای راه دولت الکترونیک هستیم و با دستور مقامات عالی نظام در بحث دولت الکترونیک و ارتباطات برخط و لینک‌های ارتباطی انشالله شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود. پلیس هم آمادگی دارد در راستای خدمت‌رسانی بهتر و با کیفیت بیشتر به مردم اطلاعات دستگاه‌های مختلف را با رعایت امانتداری کامل به منظور خدمت‌رسانی به مردم در اختیار بگیرد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان‌ها وظیفه دارند وقتی بیماری مجهول‌الهویه به آن‌ها ارجاع می‌شود به پلیس اطلاع دهند، گفت: بله، یگان‌های انتظامی مستقر در وزارت بهداشت هم دریافت کننده این اطلاعات هستند، اما همانطور که عرض کردم به واسطه نبودن زیرساخت این موضوعات به صورت کاملا دستی و سنتی اتفاق می‌افتد و تا این موضوع تحلیل، پایش و بررسی شود زمان می‌برد اما اگر این اطلاعات به صورت برخط باشد و تمام اجزای پلیس در سراسر کشور به این اطلاعات دسترسی داشته باشند می‌توانند در زمان کوتاه‌تری خانواده را در جریان بگذارند ما در همکاری که با پزشکی قانونی داریم می‌توانیم به صورت برخط اطلاعات تمامی اجساد را به همراه تصاویر از پزشکی قانونی دریافت کنیم انشالله اگر اطلاعات تمام مددجویانی که به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و یا بیمارانی که به مراکز درمانی منتقل می‌شوند در اختیار پلیس قرار بگیرد قطعا در کیفیت خدمت‌رسانی به مردم موثر خواهد بود.